چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 76469
منبع : خبرگزاری فارس
وضعیت قم در سیلاب چگونه بود

کمترین درگیری مردم قم با سیلاب اخیر

قم نيوز : مدیریت بحران و اطلاع‌رسانی به موقع در زمان بارش شدید باران موجب شد تا شهر قم کمترین خسارات را در سیلاب‌های اخیر داشته باشد.
کمترین درگیری مردم قم با سیلاب اخیر/لزوم تدبیر برای تقویت امکانات مقابله با سیلاب در قمرود
کمترین درگیری مردم قم با سیلاب اخیر/لزوم تدبیر برای تقویت امکانات مقابله با سیلاب در قمرود
به گزارش قم نیوز رسانه‌های کشور، در هفته‌‌هایی که از سال جدید گذشت پر بود از تصاویر و اخبار سیل در نقاط مختلف کشور که بسیاری از هموطنان ما را عزادار، مصیبت‌زده و آسیب‌دیده کرد. آق‌قلا، شیراز، معمولان، پلدختر و ده‌ها شهر و روستای دیگر این‌روزها با بارش گسترده نعمت الهی که در برخی نقاط کشور حتی تا بیش از ۵۰ سال قبل هم سابقه نداشته، درگیر وقوع سیلاب‌هایی شدند که نه تنها به بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌ها، زیرساخت‌های شهری و اموال مردم ضربه زد بلکه بخشی از هموطنان را نیز داغدار کشته‌شدگان در سیل کرد.

شهر قم هم از این اتفاق در پی بارش شدید باران که شاید نمونه آن در حدود ۱۰ سال قبل در این شهر اتفاق افتاد مستثنی نبود. در یک مرحله بارش شدید باران موجب شد تمام ذخایر زیرزمینی استان پر شده و در مرحله دوم بارش بیش از ۴۹ میلیمتر باران، سیلاب را در روستاها و محدوده شهر جاری ساخت و این سیلاب به سمت شهر قم حرکت کرد.

وقوع سیلاب که هشدارهای بسیاری نیز در خصوص آن داده شده بود می‌توانست آسیب‌های جانی و مالی بسیاری را نیز در این شهر که مملو از زائرین و مسافرین نوروزی هم بود، بر جای بگذارد اما اگرچه بخشی از اموال عمومی در شهر قم آسیب دید، اما تدبیر و مدیریت به موقع مسوولان شهری و دستگاه‌های متولی استانی موجب شد که مسیر تخلیه شده رودخانه قم، سیلاب خروشان بالادست قمرود را با حداقل خسارت از خود عبور دهد؛ هرچند به اذعان مدیران شهری خسارات به زیرساخت‌های شهری دور از انتظار بوده است اما همینکه خاطره تلخ و غمبار سیلاب سال ۸۸ که موجب کشته‌شدن تعدادی از هموطنان و مسافرین نوروزی شد و خانواده‌هایی عزادار شدند، تکرار نشد باید شکرگزار بود.

سیدامیر سامع معاون خدمات شهری  شهردار قم می‌گوید: سیلاب اخیر در قم در مجموع بیش از ۱۱۶ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های شهری خصوصا در محدوده بلوار زائر وارد کرده است؛ هرچند این بلوار منافع بسیار بیشتری طی این‌ سال‌ها برای شهر داشته و صرفه‌جویی بسیاری نیز در هزینه‌های شهری به سبب وجود این بلوار در شهر صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه طی دو مرحله بارندگی شدید در ایام عید نوروز در مجموع طی چهار روز ۸۸ میلیمتر بارندگی در شهر قم اتفاق افتاد تصریح کرد: البته با تدابیری که پیش از وقوع سیلاب اتخاذ شد و کنترل و هدایت آن به داخل رودخانه قمرود مانع از ورود سیلاب به داخل شهر شدیم.

معاون خدمات شهری شهردار قم با بیان اینکه عمده خسارات در بخش فضای سبز، آسفالت و علائم ترافیکی به ویژه در مسیر بلوار زائر بوده است خاطرنشان کرد: برای بازگشایی بلوار زائر برای تردد خودروها در طول سه روز ۸۰۰ سرویس گل و لای از بلوار زائر جمع آوری شد و در نهایت توانستیم روز ۱۶ فروردین ماه بلوار زائر را جهت تردد وسائل نقلیه در اختیار مردم قرار دهیم.

اگرچه که شاید تجربه تلخ و سنگین سیلاب سال ۸۸ به کار آمد و خطری جان مردم قم و مسافرین نوروزی را در سیلاب اخیر تهدید نکرد اما، تدبیر مدیران استان برای به حداقل رسیدن آسیب‌ها به اموال عمومی نیز الزامی است.

البته برنامه اصلی مدیران شهر در سیلاب اخیر عدم اجازه ورود سیلاب به داخل شهر بود تا مردم درگیر با این مساله نشوند که به خوبی هم از پس این کار برآمدند.

بلوار زائر از اوایل دهه ۸۰ در قم در بستر قمرود احداث شده و امروز در دو مسیر رفت و برگشت به طول بیش از هشت کیلومتر به مردم خدمت‌رسانی می‌کند که شاید اگر این بلوار ساخته نمی‌شد امروز مشکلات و معضلات متعدد ترافیکی گریبان‌گیر این شهر بود.

یکی از مسائلی که موجب شد سیلاب اخیر شهر را درگیر نکرده و آب‌گرفتگی‌های متعدد اخلال در روند خدمت‌رسانی به مردم ایجاد نکند تدابیر شهرداری در حوزه مدیریت آب‌های سطحی در سال‌های اخیر و مدیریت بحران شبانه‌روزی در روزهای بارندگی بوده‌ است.

سیدمحسن میرهادی مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اقداماتی که در زمینه هدایت آب‌های سطحی در سال‌های اخیر در شهر قم صورت گرفته است گفت: برای کنترل و هدایت آب‌های سطحی حاصل از باران در قم ۵ هزار و ۲۵۱ جاه جذبی شناسایی شده و در حال پلاک‌گذاری است.

وی اضافه کرد: همچنین در این سال‌ها شهرداری پروژه‌های متعددی برای توسعه کانال‌های انتقال آب‌های سطحی انجام داده که این اقدامات زمینه جلوگیری از آب‌گرفتگی‌های مشکل‌ساز را در شهر فراهم کرد.

در مجموع می توان گفت آنچه که در نوروز امسال بر قم گذشت متفاوت از آنچه بود که در بسیاری از شهرهای کشور به وقوع پیوست و موجب خسارات جبران‌ناپذیر مالی و جانی به مردم و زیرساخت‌های کشور شد و همین مساله تحسین مقامات عالی‌رتبه کشوری و استانی را در پی داشت.

رئیس جمهوری پس از مدیریت مطلوب سیلاب در قم در تماس تلفنی با استاندار قم، ضمن قدردانی از اقدامات ستاد مدیریت بحران استان قم در مواجهه با بارش های اخیر، بر ضرورت آماده باش دستگاه های امدادی قم جهت مقابله با حوادث احتمالی تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی در زمینه احتمال وقوع سیلاب در استان قم خوب بود تصریح کرد: این اطلاع رسانی موجب شد که مردم در مسیر رودخانه قمرود قرار نگیرند، مدیران قم با احساس وظیفه، حوادث را رصد کردند.

علی لاریجانی کسب تجربه از سیل ۸۸ قم را مفید دانست و گفت: برگزاری جلسات در خصوص آن سیل موجب شد که اقداماتی برای عدم غافلگیری در هنگام وقوع سیل صورت گرفت، طرح‌های آبخیزداری موجب شد که رودخانه قمرود با شتاب پر نشود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

ائمه جمعه قم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار و دیگر مدیران و مسوولان نیز عملکرد دستگاه‌های متولی مواجهه با سیلاب خصوصا شهرداری را موجب جلوگیری از ورود خسارات جبران‌ناپذیر به شهر دانسته‌اند و خواستار تقویت امکانات برای مقابله با سیلا‌ب‌های احتمالی شده‌اند.

آنچه که واضح و مشخص است این بوده که اقدامات دستگاه‌های حوزه مدیریت بحران در استان و شهرداری قم در مجموعه شهر بسیار مطلوب بوده و به همین خاطر مردم درگیر سیلاب اخیر در شهر نشدند در عین اینکه بسیاری از مردم کشور درگیر سیلاب بودند اما مدیران شهر و استان فراموش نکنند که کمتر از ۱۰ سال قبل تعدادی از هموطنان ما جان خود را در سیلاب قمرود از دست دادند و امسال زیرساخت‌های شهری آسیب دید؛ کاری کنند که دیگر خطر سیلاب نه مردم را تهدید کند نه اموال عمومی را...

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcb9abz.rhb00piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما