کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

كشتي قم در حسرت 6 ساله / بنا به قمي‌ها ميدان نداد

خبرگزاری فارس , 25 فروردين 1398 ساعت 12:30

سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي بزرگسالان ايران تركيب نهايي تيم اعزامي به پيكارهاي 2019 قهرماني آسيا را بدون حضور فرنگي‌كاران قم مشخص كرد.


به گزارش قم نیوز کشتی فرنگی قم که آخرین بار توسط هادی علیزاده‌پورنیا در سال 2013 موفق به کسب مدال از پیکارهای قهرمانی بزرگسالان آسیا شده، برای ششمین سال متوالی در حسرت کسب مدال از این رویداد مهم قاره کهن باقی ماند تا همچنان امیدوار به آینده تلاش کند.

هادی علیزاده‌پورنیا که متولد سیزدهم اسفند سال 1368 و یکی از ملی‌پوشان موفق و شاخص کشتی فرنگی ایران به شمار می‌رود، از استعدادها و نخبه‌های منطقه قهرمان‌پرور نیروگاه است که از افتخارات کسب شده توسط وی می‌توان به مدال‌های طلا و نقره مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی آسیا در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اشاره کرد، ضمن اینکه از پیکارهای قهرمانی دانشجویان جهان نیز موفق به کسب نشان ارزشمند نقره شده ولی در حسرت کسب مدال از مسابقات جهانی ماند.
 

نشان نقره فرنگی‌کار قم از پیکارهای جهانی دانشجویان

در سال 2013 بود که علیزاده‌پورنیا به مسابقات جهانی دانشجویان اعزام شد، رقابت‌هایی که ملی‌پوش کشتی فرنگی قم در دور نخست وزن 74 کیلوگرم آن استراحت کرد و در مرحله دوم جردن اسپیلر آمریکایی را پنج بر یک شکست داد، سپس در یک‌چهارم نهایی مقابل دمیترو پیشکو از اوکراین با نتیجه دو بر صفر پیروز شد و به نیمه نهایی رفت.

کشتی‌گیر افتخار آفرین استان قم در مرحله نیمه نهایی با نتیجه جالب توجه هفت بر صفر از سد آرکادیوژ کولینیژ فرنگی‌کار اهل لهستان گذشت و به فینال رسید اما در تلاش برای کسب مقام قهرمانی و نشان طلا به یکی از اصلی‌ترین رقبای خود در چندین دوره میادین جهانی و جام جهانی یعنی رومن ولاسوف روسیه‌ای با حساب سه بر صفر باخت تا در آن مقطع پنجمین مدال کاروان ورزشی دانشجویان ایران را به رنگ نقره کسب کند.



ناکامی کشتی قم در مسابقات جهانی 2013

ستاره کشتی فرنگی استان قم دو دوره حضور در رقابت‌های جهانی سال‌های 2013 و 2014 را نیز تجربه کرد اما در هر دو دوره موفق به کسب مدال نشد تا یکی از جاهای خالی ویترین افتخارات دوران حضور حرفه‌ای وی در میادین کشتی فرنگی، مدال‌های طلا، نقره و برنز پیکارهای جهانی باشد.
در مسابقات جهانی 2013 علیزاده‌پورنیا پس از از استراحت در نخستین مرحله، برابر نایب‌قهرمان سال 2009پیکارهای جهانی و نفر پنجم المپیک از دانمارک یعنی مارک مادسن با نتیجه چهار بر صفر شکست خورد تا با توجه به شکست این کشتی‌گیر اروپایی در مرحله نیمه نهایی، علیزاده فرصت بازگشت به جدول شانس مجدد را از دست بدهد.

 
دستان بی‌مدال کشتی‌گیر قم از پیکارهای جهانی 2014

ملی‌پوش سرشناس کشتی فرنگی قم سال 2014 یکی از سال‌های خوب خود را سپری می‌کرد و با توجه به نتایج پیکارهای انتخابی تیم ملی برای دو اعزام یعنی مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی جهان و بازی‌های آسیایی دراینچئون کره‌جنوبی انتخاب شد، در واقع همه شرایط برای علیزاده‌‌پورنیا خوب پیش می‌رفت تا اینکه ناکامی در رقابت‌های جهانی تمام نقشه‌های وی را به هم ریخت.

این کشتی‌گیر پس از استراحت در دور نخست، در مرحله دوم با نتیجه چهار بر صفر مقابل نوربیک خاشیمبکوف از ازبکستان پیروز شد ولی در مرحله سوم با نتیجه عجیب هشت بر سه به نون زوگاچ نفر سوم مسابقات جهانی 2011 از کشور کرواسی باخت تا به جدول شانس مجدد برود ولی در رقابت رده‌بندی 6 بر دو مغلوب کریسومنین از فنلاند شد تا باز هم دست خالی به ایران بازگردد.

 

5 مدال رنگارنگ فرنگی قم از قهرمانی آسیا و جام جهانی

با وجود ناکامی در پیکارهای جهانی اما علیزاده‌پورنیا به واسطه کسب دو مدال از رقابت‌های قهرمانی آسیا یکی از پرافتخارترین ورزشکاران قم و چهره‌های مدال‌آور شاخص در کشتی فرنگی قم و ایران به شمار می‌رود، زیرا توانسته دو مدال طلا و نقره از رقابت‌های آسیایی به دست بیاورد.

علیزاده‌پورنیا بعد از مدال برنزی که در سال 2011 از مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جوانان آسیا کسب کرد مورد توجه محمد بنا سرمربی تیم ملی قرار گرفت و به عنوان یک جوان جویای‌نام به تیم ملی بزرگسالان راه پیدا کرد و در نخستین تجربه آسیایی خود با شکست تمامی حریفان قهرمان قاره شد، ضمن اینکه در سال دوم در مسابقات قهرمانی آسیای 2013 نشان نقره را به دست آورد، ضمن اینکه سه طلا و نقره جام جهانی کشتی فرنگی را نیز در کارنامه دارد.
 
بی‌مهری کادر فنی تیم ملی به کشتی فرنگی قم

علیزاده‌پورنیا که در سال 2014 نفر نخست پیکارهای انتخابی تیم ملی بزرگسالان ایران بود و با تایید فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم ملی برای دو اعزام یعنی پیکارهای قهرمانی جهان در مجارستان و بازی‌های آسیایی دراینچئون کره جنوبی انتخاب شد، به دلیل ناکامی در پیکارهای جهانی مورد بی‌مهری قرار گرفت و کادر فنی سمیه اعزام به بازی‌های آسیایی را از وی سلب کرد تا علیزاده‌پورنیا بعد از این اتفاق هم به واسطه مصدومیت و هم به دلیل گلایه از تصمیم مربیان تیم ملی مدت‌ها از میادین دور باشد.


 
جای خالی قمی‌ها در سفر تیم ملی به قهرمانی آسیا

این کشتی‌گیر و چند چهره‌ شاخص دیگر کشتی فرنگی استان قم در یکی دو سال اخیر با حضور موفق در میادین مختلف بار دیگر به تیم ملی راه یافتند اما با وجود بازگشت محمد بنا به راس کادر فنی تیم ملی بزرگسالان ایران اما این مربی مطرح در بین دوبنده‌پوشان ایران در رقابت‌های 2019 قهرمانی آسیا به قمی‌ها میدان نداد.

در واقع نفرات اعزامی به پیکارهای سال 2019 کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در شرایطی معرفی شدند که چهار کشتی‌گیر قمی مدت‌ زیادی در اردو حضور داشتند اما در نهایت محمد بنا با چشم‌پوشی از این نفرات هیچ یک را انتخاب نکرد تا جای قمی‌ها در پیکارهای قهرمانی آسیا برای ششمین سال متوالی خالی باشد.



چین میزبان پیکارهای آسیایی 2019

در وزن 60 کیلوگرم که علیرضا نجاتی از قم حضور دارد مهرداد مردانی عازم چین می‌شود، در وزن 63 کیلوگرم چهره نام‌آشنای سال‌های اخیر یعنی سامان عبدولی اعزام خواهد شد در حالی که محمدجواد رضایی دیگر جوان جویای نام کشتی قم در این وزن حضور دارد و در 82 کیلوگرم که مهدی ابراهیمی نماینده قم است سعید عبدولیدیگر کشتی گیر مطرح کشورمان حضور دارد.

در وزن 97 کیلوگرم نیز با انتخاب مهدی علیاری فرصت برای علی‌اکبر حیدری از دست رفت تا چهار کشتی گیر توانمند استان قم که قطعا همگی آنها سال‌های درخشانی پیش‌رو دارند به این مسابقات اعزام نشوند و مشخص شود آنها برای تثبیت جایگاه خود در تیم ملی و به دست آوردن اعتماد کادر فنی کار بسیار سختی دارند، در حالی که رقابت‌های کشتی فرنگی 2019 قهرمانی آسیا اردیبهشت ماه امسال در کشور چین برگزار می‌شود.


گزارش از رضا جعفری

انتهای پیام / 113


کد مطلب: 76588

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/76588/كشتي-قم-حسرت-6-ساله-بنا-قمي-ها-ميدان-نداد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir