کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس هواشناسی قم:

کشاورزان قمی برای کشت محصولات بهاره اقدام کنند

خبرگزاری ايرنا , 26 فروردين 1398 ساعت 13:50

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی قم گفت: کشاورزان این استان می توانند با توجه به شرایط مناسب دمایی برای آماده سازی زمین و کشت محصولات بهاره طی امروز و فردا اقدام نمایند.


به گزارش قم نیوز محمود رئوفی فرد افزود: کشاورزان می توانند با توجه به شرایط مناسب دمایی، از کود سرک(کودی را که بعد از کاشت به خاک می دهند) در مزارع استفاده نمایند و به کشت محصولات سبزی و صیفی نیز ادامه دهند.

وی به کشاورزان توصیه کرد: در صورت نبود باد شدید، با صلاحدید کارشناسان پهنه عملیات سم پاشی و محلول پاشی عناصر غذایی را نیز انجام دهند.

وی با اشاره به این که در مزارع یونجه نیز نسبت به مبارزه با آفت سرخرطومی و شته اقدام شود، گفت: با توجه به نبود بارش های موثر در روزهای گذشته، کشاورزان در صورت نیاز مزارع را آبیاری و محصول یونجه را برداشت کنند.

رئوفی فرد همچنین در توصیه به باغداران محصولات پسته، انار و گردو بیان کرد: از هرگونه محلول پاشی و سم پاشی در درختان پسته در فصل گلدهی و گرده افشانی و مبارزه شیمیایی با آفت پسیل به خصوص در ابتدای فصل بهار خودداری نمایید.

وی افزود: همچنین کشاورزان باید عملیات هرس پاجوش های درختان انار را برای کنترل آفت شته، بعد از نیمه اردیبهشت ماه انجام دهند.

وی به کشاورزان محصولات گندم، جو و کلزا نیز توصیه کرد: در صورت نبود باد شدید، سم پاشی و محلول پاشی را با صلاحدید کارشناسان پهنه انجام دهند و از کود سرک در مزارع، استفاده و با آفت شته در مزارع غلات و کلزا مبارزه کنند.

کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کُلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تُن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

وی در ادامه با بیان این که توصیه های کشاورزی در قالب سامانه تهک به کشاورزان ارائه می شود، گفت: این سامانه با استفاده از داده های هواشناسی و بررسی تغییرات جوی، هشدارها و توصیه های لازم را به کشاورزان ارائه می دهد و آن ها را نسبت به زمان مناسب برای فعالیت های کشاورزی از جمله کاشت، داشت، برداشت و سم پاشی محصولات مختلف باغی و زراعی مطلع می نماید.

رئوفی فرد افزود: بیش از نیمی از کشاورزان استان با این سامانه در ارتباط هستند و همین مساله باعث شده سال گذشته ارزش افزوده محصولات باغی از جمله پسته، انار و گردو و محصولات زراعی از جمله گندم، جو و کلزا افزایش یابد.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 76638

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/76638/کشاورزان-قمی-کشت-محصولات-بهاره-اقدام-کنند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir