دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب : 76654
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

پیشرفت علمی انقلاب نیازمند حرکت تمام نهادهای آموزشی کشور است

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها سه رکن اساسی علمی انقلاب اسلامی ایران هستند و انقلاب برای پیشرفت علمی نیازمند حرکت این سه رکن است.
پیشرفت علمی انقلاب نیازمند حرکت تمام نهادهای آموزشی کشور است/ورود هزاران مسئله نوپدید در فقه
پیشرفت علمی انقلاب نیازمند حرکت تمام نهادهای آموزشی کشور است/ورود هزاران مسئله نوپدید در فقه
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی در اختتامیه همایش بین‌المللی «بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران» که ظهر امروز با حضور جمعی از طلاب، علما، اساتید و پژوهشگران حوزوی و با همکاری 13 مرکز داخلی و 15 مرکز خارج از کشور در مجتمع امین قم برگزار شد ضمن گرامیداشت ماه ش شعبان اظهار کرد: شیعیان باید از ظرفیت ماه شعبان نهایت استفاده را در راستای پیشرفت در زمینه‌های اخلاقی ببرند.

وی افزود: اگر مناجات شعبانیه، ابوحمزه ثمالی، دعای کمیل و مناجات خمس عشر جزء ذات و هویت طلبه شود آنگاه یک طلبه دارای هویت واقعی طلبگی خواهد بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: در مناجات شعبانیه عوالم کشف نشده‌ای وجود دارد که باید مورد توجه و انس قرار گیرد.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: تحول علمی ، بنیادی و معرفتی اساس تحول صحیح است، انقلاب‌ها اگر بر پایه تحولات معرفتی بنا شوند و موتور قوی داشته باشند که  بتوانند حرکت به سوی این تحولات را رونق بخشند به مقصود می‌رسند.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی به فضل الهی از هر دو مؤلفه یعنی بنیان تحولات صحیح علمی و معرفتی و همچنین حرکت به سوی این تحولات برخوردار است، دانشگاه‌ها و مراکز علمی همواره از پایه‌های این انقلاب بوده‌اند و این انقلاب طی چهل سال عمر خود با تمام سختی‌ها، موانع و سنگ‌اندازی دشمنان توانسته است موتور حرکت و پیشرفت علمی را پیش براند.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور اذعان کرد: ارکان اصلی تحولات علمی انقلاب آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند که باید این‌ها حرکت کنند تا شاهد تحولات علمی اساسی در جریان انقلاب بود.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌توان تحولات بزرگ و مؤثری را در حوزه آموزش و پرور رقم زد که این بحث جای تحلیل بیشتر توسط اندیشمندان و صاحبان فکر دارد.

وی با اشاره به شماری از پیشرفت‌های دانشگاهی پس از انقلاب افزود: افزایش تعداد دانشجو، افزایش استاد و هیأت علمی، افزایش فضاهای علمی دانشگاهی، افزایش زیرساخت‌های آزمایشگاهی، گسترش تحصیلات تکمیلی، گسترش عدالت جنسیتی، گسترش عدالت منطقه‌ای، ارتباط دانشگاه و صنعت، گسترش نهادهای پژوهشی، توسعه مقالات و مجلات علمی از جمله پیشرفت‌های حاصل شده در فضای دانشگاهی ایران بعد از انقلاب است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: حرکت علوم دانشگاهی به سمت معارف اسلامی از دیگر تحولات مهم دانشگاهی پس از انقلاب است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در محورهای حوزوی پس از انقلاب افزایش تعدد و تنوع ساختاری حوزه‌ها صورت گرفته است، در قم به تنهایی حدود 300 نهاد علمی، پژوهشی و آموزشی حوزوی وجود دارد.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از 200 رشته گرایش-مقطع پس از انقلاب در فضای حوزوی به وجود آمده است که گرچه برخی به این مسائل انتقاد دارند ولی این تحول بسیار ارزشمند و خوبی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه تشریح محورهای کلان تحولات در فضای حوزوی افزود: بیش از 10 هزار استاد و بیش از 2 هزار پژوهشگر در مجموعه نهادهای حوزوی وجود دارند، مقالات و نشریات حوزوی نیز پس از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته است که در عرصه بین‌المللی تأثیرات خوبی را به جای گذاشته است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: در حوزه فقه، اصول، فلسفه، قرآن و ادیان و مذاهب نیز شاهد پیشرفت‌های خوبی در سطح حوزه بوده‌ایم. در حوزه فقه هزاران مسئله نوپدید را به فقه عرضه کرده‌ایم و در دو دهه اخیر شاهد کتاب‌های نو در عرصه فقهی بوده‌ایم.

وی اذعان کرد: فقه حوزوی همچنین در زمینه مباحث تطبیقی نیز رشده کرده است؛ فقه به سمت نظارت بر قانون سوق یافته است یعنی هم قانون از دل فقه آمده و هم فقه ناظر بر قانون شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: در بسیاری از زمینه‌ها نقد و نقص وجوددارد ولی آبشارهایی است که روان شده و جا دارد که پیشرفت کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchk-nq.23n-mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما