کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فلسفه دین هنوز در جامعه علمی ما خوب شناخته نشده است

خبرگزاری فارس , 29 فروردين 1398 ساعت 23:01

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فلسفه دین هنوز در جامعه علمی ما خوب شناخته شده نیست، در حوزه‌ها هم به فلسفه دین کمتر پرداخته می‌شود، فلسفه دین در واقع مخصوص حوزه است.


به گزارش قم نیوز آیت الله علی اکبر رشاد ظهر امروز در آئین نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن که در  مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی (ره) برگزار شد گفت: ایشان یک شخصیت پرسشگر و جستجو گر است، یک مسلمانی سلمان وار و به تصور من در حدی که از سرنوشت ایشان با خبرم، از پایگاه فلسفه دین به دین اسلام دست یافته است؛ یعنی با تعقل، اندیشیدن، تحقیق و جستجو و به تعبیر دیگر حکیم است که خصوصیت حکیم تواضع است، فیلسوف فروتن برازنده ایشان است.

رشاد افزود: لگنهاوزن کسی است که دار و دیار، قوم و قبیله، اقلیم و ارض خویش را ترک می‌کند، سیری را طی و به حکمتی دست پیدا می‌کند و خودش را وقف دین می‌نماید، ما مسلمانی مادرزادیم ولی ایشان مسلمانی اندیشه زاد است، با اندیشه ورزی و عمیق اندیشیدن به دین دست یافت.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی تاکید کرد: فلسفه دین هنوز در جامعه علمی ما خوب شناخته شده نیست، در حوزه‌ها هم به فلسفه دین کمتر پرداخته می‌شود، فلسفه دین در واقع مخصوص حوزه است، اصول تحول در دانش‌های حوزوی، در گرو تسلط بر فلسفه دین اسلامی محقق می‌گردد، قلمرو فلسفه دین بسیار گسترده است، شامل فلسفه علم، فلسفه اخلاق و احکام دینی و قلمروی به گستردگی دین اسلام دارد، فلسفه دین اسلامی باید پاسخگوی همه اضلاع هندسی معرفتی دین باشد.

رشاد با بیان اینکه تحول، توسعه و تکامل معرفت دینی در گرو اهتمام جدی و نظریه پردازی در عرصه فلسفه دین است تصریح کرد: نمی‌شود بدون فلسفه، فقه را متحول، اخلاق را توسعه و احکام را تعمیق بخشید.

وی در پایان تاکید کرد: اگر داعیه فقه حکومتی و پیشرفت تمدنی داریم باید در حوزه مبانی و خاصه در قلمرو فلسفه دین کار جدی دقیق عالمانه انجام دهیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 76762

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/76762/فلسفه-دین-هنوز-جامعه-علمی-خوب-شناخته-نشده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir