کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نمادگرایی مثبت در حوزه مهدویت برای درک بهتر واقعیت‌هاست‌

خبرگزاری تسنیم , 30 فروردين 1398 ساعت 5:04

پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: نمادگرایی برای درک بهتر مفاهیم مهدویت مورداستفاده قرارگرفته و در این حوزه واقعیت‌هایی به‌صورت استعاره و تمثیل وجود دارد.


به گزارش قم نیوز سید حامد شاهرخی امروز در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در سالن همایش‌های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، در کمیسیون«مهدویت و چالش‌های سیاسی» به ارائه مقاله خود با عنوان «مهدویت ستیزی با رویکرد نمادگرایانه و پاسخ علمای اهل سنت به آن» پرداخت.

پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان انواع نگرش‌های موجود در رابطه با بحث نماد و نمادگرایی در حوزه مهدویت اظهار داشت: اندیشمندان اسلامی، نمادگرایی را در قالب تمثیل، استعاره و تشبیه تعبیر کرده و به نمادگرایی در برخی گزاره‌ها اعتقاد دارند.

وی خاطرنشان کرد: نمادگرایی برای درک بهتر مفاهیم مهدویت مورداستفاده قرارگرفته و در این حوزه واقعیت‌هایی به‌صورت استعاره و تمثیل وجود دارد.

در ادامه محمد امیری قوام در همین کمیسیون به ارائه مقاله خود با عنوان«چالش‌های روایی تشکیل حکومت در عصر غیبت» اظهار داشت: عده‌ای تشکیل حکومت در عصر غیبت را زیر سؤال برده و با بیان برخی آیات و روایت اقدام به این کار می‌کنند.

پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه به عقیده این گروه تشکیل حکومت در عصر غیبت حرام است، تصریح کرد: یکی از دلایل عقلی و نقلی این عده این بوده که بر اساس روایتی، هر پرچمی قبل از قیام حضرت مهدی(عج) برافراشته شود صاحب آن طاغوت است.

وی افزود: این حدیث از چندین منظر مخدوش به نظر رسیده و از بین چهار سند این حدیث، فقط یک مورد بدون مشکل است چراکه در طول تاریخ، قیام‌های گوناگونی از سوی ائمه معصومین(ع) نه‌تنها رد نشده‌اند بلکه مورد تأیید و تشویق آن‌ها بوده است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 76778

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/76778/نمادگرایی-مثبت-حوزه-مهدویت-درک-بهتر-واقعیت-هاست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir