کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقدیر از موسسه آینده روشن / تبیین ویژگی صالحان وظیفه مراکز پژوهشی و دینی است

خبرگزاری فارس , 30 فروردين 1398 ساعت 10:04

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: وظیفه مراکز پژوهشی و دینی همچون آینده روشن، شناخت و تبیین صحیح صالحانی است که در قرآن، حاکمیت زمین به آنها وعده داده شده است.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام علی عباسی عصر امروز در مراسم اختتامیه همایش بین المللی دکترین مهدویت که در سالن قدس مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن، صالحان وارثان زمین خواهند بود بدان معنا که مومنان و صالحین بر زمین حمکرانی می‌کنند و این وعده الهی، به یقین محقق می‌شود.

وی افزود: مسئله مهمی که امروز بشریت با آن روبروست، طرح الگوی قدرت است، اینکه چه کسانی و چگونه حاکمیت را در اختیار داشته باشند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به نظریه پایان تاریخ که توسط فوکویاما ارائه شده است گفت: بر اساس این مدل، عصر ایدئولوژی‌ها در بحث قدرت خاتمه یافته و تکلیف حاکمیت روشن شده است؛ الگویی برای حاکمیت جهان ارائه شده و در برابر دیگر طرح‌ها به پیروزی نهایی دست یافته است یعنی همان الگوی لیبرالیسم.

وی ادامه داد: کسانی که مدعی پایان یافتن تاریخ هستند، ادعا می‌کنند که ساز و کارهای دینی با ساختارهای دموکراتیک ناسازگار است و در حقیقت پایان تاریخ به منزله انتهای حضور دین در عرصه حضور دین در عرصه حاکمیت است و باید کنار گذاشته شود، مدعیان این دیدگاه از رژیمی که سرزمین گروهی از مردم را اشغال کرده دفاع می‌کنند و آن را همراهی با ارزش‌های دموکراسی می‌دانند.

عباسی با بیان اینکه حکومتی اقتدارگرا و سرکوبگر که ملتی مظلوم را در یمن محصور کرده بر اساس همین اندیشه مورد حمایت قرار می‌گیرد عنوان کرد: جالب اینکه مدعیان چنین الگویی، پایان تاریخ را اعلام می‌کنند و می‌گویند طرح دیگری برای حاکمیت بر جهان باقی نمانده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به توجیهات این گروه از مدعیان حکومت خاطرنشان کرد: امپراطوری رسانه‌ای قدرتمندی در اختیار این تفکر قرار گرفته است، همه قدرت رسانه‌ای عالم را در خدمت این اندیشه قرار داده‌اند و چندین دهه برای آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس نظریه پایان تاریخ، اگر ساز و کار دموکراسی به وجود بیاید، حاکمانی ولو ناشایست و صالح حق حاکمیت دارند، دردی بزرگ برای بشریت که حتی برخی روشنفکران دینی هم آن را مورد توجه و تایید قرار داده‌اند.

عباسی با بیان اینکه ما نیز معتقدیم ساز و کار حکومت باید عادلانه باشد گفت: البته به این امر هم اعتقاد داریم که حاکمان نیز باید صالح و شایسته باشند وگرنه نمی‌توان با حکومت انسان‌های غیر صالح، ساز و کاری عادلانه را به وجود آورد و حتی در صورت فراهم آمدن لوازم آن، باز هم شایستگی حاکمیت نخواهد داشت.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: به یقین اگر حکومتی در اختیار صالحان قرار بگیرد، ساز و کار حاکمیت نیز شامل شیوه‌های صالح و کارآمد است.

وی تاکید کرد: لازم است مراکز پژوهشی در نظام جمهوری اسلامی، شناسایی ویژگی‌های صالحان را در اولویت کاری خود قرار دهند، اینکه این صالحان چه کسانی هستند و چگونه باید نسلی صالح را تربیت کرد تا به افق‌های روشن دست پیدا کنیم.

عباسی با اشاره به برخی از ویژگی‌هایی که قرآن برای افراد صالح بر می‌شمارد گفت: صالحان صرفا افرادی نیستند که کار نیک انجام می‌دهند بلکه باید به درجه‌ای از ثبات دست یابند که به این مقام برسند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خداباوران را از جمله مصادیق صالحان دانست و تصریح کرد: برای گسترش اندیشه مهدویت و خداباوری، مسؤولیت سنگینی بر دوش مراکز پژوهشی و دینی است و موسسه آینده روشن از جمله این مراکز به شمار می‌رود، موسسه‌ای است که سال‌هاست پرچم برگزاری همایش دکترین مهدویت را بر دوش گرفته است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 76782

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/76782/تقدیر-موسسه-آینده-روشن-تبیین-ویژگی-صالحان-وظیفه-مراکز-پژوهشی-دینی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir