سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۴
کد مطلب : 76911
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
کارشناسان مذهبی مطرح کردند:

امیدبخشی؛ مهم‌ترین راهبرد مهدویت

قم نيوز : این روزها که قلب های مسلمانان آکنده با درد است، مهدویت زمینه ای برای امیدواری جوامع به آینده است و این امیدبخشی به وعده‌ای اشاره دارد که خداوند به انسان‌ها داده است.
امیدبخشی؛ مهم‌ترین راهبرد مهدویت/ این روزها قلب های مسلمانان آکنده با درد است
امیدبخشی؛ مهم‌ترین راهبرد مهدویت/ این روزها قلب های مسلمانان آکنده با درد است
به گزارش قم نیوز این روزها بیش از همیشه قلب های مسلمانان آکنده با درد است. جهان اسلام با دشمنی مزدوران ظالم چنان در خود تنیده است و چنان اسیر بد ذاتی بی‌معرفتان و بی‌غیرتان شده است، که از هر گوشه‌اش خون می‌چکد و در جای‌جایش صدای مظلومیت کودکی یتیم به گوش می‌رسد، که فرسخ‌ها راه را پیاده از ترس جان طی کرده است.

نه‌فقط شیعیان و مسلمانان که امروز سایر انسان‌های مظلوم نیز همچون بیمارانی که چشم‌به‌راه طبیب دارند، چشم به آزادی و لحظه خلاصی دوخته‌اند.

در این شرایط است که وقتی نام مهدیِ فاطمه(ع)، منتقم خون حسین(ع) و ادامه‌دهنده راه علی(ع) به گوش می‌رسد، امید جوانه می‌زند... کسی که نسلش از خاندانی سراسر عدالت‌خواه است و غیرتش غیرت بنی‌هاشمی، همان‌که نامش از زبان بهترین‌های عالم وعده‌ای برای دردکشیدگان بود و راهش راه رسول‌الله(ص)، آری چنین عصاره بابرکتی از خاندان امامت و رسالت پای بر زمین می‌گذارد و هستی را با اولین قدم‌هایش از ذلت و ناامیدی نجات می‌دهد.

انتظار واژه‌ای است که هرکدام از ما در طول زندگی در معنایی مختلف آن را تجربه کرده‌ایم، اما مهم‌ترین معنا و مفهوم انتظار امیدی است که برای آینده‌ای روشن، برپایی عدل و داد که نشاط و پویایی را در بردارد.

انتظاری که امید به تحقق بخشیدن ارزش‌ها، سبب تقویت روحیه صالحان و ریشه‌کنی ظلم و فساد می‌شود و به معنایی دیگر انتظار در معانی واقعی آن امید را در دل‌ها زنده می‌کند.

انسان منتظر در معنای واقعی ناامیدی در او وجود ندارد، زیرا می‌داند وقتی مهدی موعود(عج) ظهور کند یک پایان روشن حتمی رقم می‌خورد.

 

شناخت امام زمان(عج) مهم ترین وظیفه ی منتظر واقعی است

حجت الاسلام نجمی پور امام جمعه سرایان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، با بیان اینکه منتظر واقعی کسی است که به شناخت حقیق امام زمان(عج) برسد،گفت: منتظران واقعی باید با مطالعه درباره سیره ی ولی عصر(عج)، آگاهی و شناخت خود را در این زمینه تعمیق و گسترش دهند تا برای ظهور امام زمان (عج) تلاش کنند.

وی ادامه داد:  مردم زمینه ساز ایجاد حکومت ها هستند، که پشتیبانی و حمایت آن ها باعث ایجاد نظام ها می شود، لذا مردم می توانند زمینه ساز ایجاد حکومت قائم آل محمد باشند.

امام جمعه سرایان با اشاره به اینکه گناه باعث به تاخیر افتادن ظهور منجی عالم بشریت می شود، خاطرنشان کرد:هر گناهی که هر کدام از ما شعیان انجام دهیم، در تاخیر افتادن ظهور امام زمان(عج) شریکیم، که برای ظهور امام زمان(عج) باید از خودمان شروع کنیم.

حجت الاسلام نجمی پور با بیان اینکه باید منتظران امام زمان (عج) تشنه ظهور امام باشند، عنوان کرد: ما منتظران، سازش کار نمی خواهیم، منتظر واقعی کسی است که بدنبال زمینه سازی برای ظهور باشد.

وی به معرفی ولی عصر(عج) به همه ی عالم اشاره و تاکید کرد: ما نسبت به ظهور منجی عالم بشریت باید جامعه را نیز آماده کنیم،بطوریکه با تبلیغات و معرفی امام به مردم و جوانان در صدد شناساندن شخصیت امام زمان(عج) به جهانیان باشیم باشیم.

 

امیدبخشی؛ مهم‌ترین راهبرد مهدویت

حجت الاسلام طوری هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، تقویت باور ها در زمان غیبت را سخت دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا به تقویت باورها و اعتقادات در برابر سختی‌ها در زمان غیبت بپردازیم، تا در زمان ظهور جهان آکنده گناه خواهد شد و عدل خدایی در همه‌جا سرایت خواهد کرد.

وی با بیان معاد و روز رستاخیز ادامه داد: ظهور ولی عصر (عج)  از نشانه های معاد است و تا امام عصر نیاید عمر جهان به سر نمی‌رسد و قیامت به پا نخواهد شد.

کارشناس مذهبی، مهم‌ترین راهبرد مهدویت در جامعه را امیدبخشی دانست و تصریح کرد: مهدویت زمینه ای برای امیدواری جوامع به آینده است و این امیدبخشی به وعده‌ای اشاره دارد، که خداوند به انسان‌ها داده است.

حجت الاسلام طوری با بیان اینکه بشارت ظهور امام زمان(عج) مختص به مسلمانان نیست ،خاطرنشان کرد:  ظهور منجی عالم بشریت تنها اعتقاد شیعیان جهان نیست، بلکه تمامی مسلمانان اعتقاد به ظهور امام زمان(عج) دارند و از همه مهم تر مسیحیت و یهود اعتقاد به مهدویت را بیشتر از مسلمانان قبول دارند.

وی ادامه داد: دشمنان با ایجاد شبهات و تبلیغات سو، امروز در صدد تخریب چهره امام زمان(عج) و ظهور حکومت مهدویت در جهان هستند.
این کارشناس مذهبی  با اشاره به نقشه های شوم دشمنان عنوان کرد: بحث فراماسونی که غربی ها در جامعه امروز راه انداختن، برای جلوگیری از توسعه در سراسر جهان است .

حجت الاسلام طوری با بیان راهکار برای مقابله با نقشه های شوم دشمنان تاکید کرد:ما باید زمینه سازی برای ظهور را برخلاف تبلیغات غرب انجام دهیم و روحانیت باید در تمام عرصه ها حضور چشم گیری داشته باشند.

 

فرهنگ مهدویت باید در دنیا گسترش پیدا کند

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو، معاون بین الملل دبیرخانه جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، با بیان منتظران ظهور در عالم بشریت،تصریح کرد: بحث منجی و منجی گرایی مختص به مسلمانان تنها نیست، بلکه بقیه ادیان نیز هم به منجی عالم بشریت اعتقاد دارند.

وی ادامه داد: تبلیغ فرهنگ مهدوی در دنیا  ضروری است؛ چراکه پیروان همه ادیان اعتقاد به منجی دارند و همه آنها اعتقاد به این امر دارند، بنابراین باید در در جهان به تبلیغ فرهنگ مهدوی است.

معاون بین الملل دبیرخانه جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری با بیان اعتقاد همه ی ادیان به ظهور ولی عصر(عج) تصریح کرد:  اکثر ادیان ابراهیمی منتظر ظهور هستند و معتقد ظهور هستند، فقط در مصادیق با هم اختلاف دارند و بر این باورند که یک کسی به هر حال می آید و ظلم را در جهان ریشه کن خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو، مهدویت را موضوعی جهانی دانست و خاطرنشان کرد: حضرت قائم(عج)، منجیِ یک کشور یا منطقه خاصی نیست و متعلق به همه مردم جهان دارد، لذا با توجه به این مساله نیاز داریم که فعالیت های مهدوی را به صورت گسترده و فراگیر دنبال و دین اسلام را نیز به مردم دنیا معرفی کنیم.


سخنان رهبری در خصوص انتظار ظهور منجی

مقام معظم رهبری 22 اسفند 1368فرمودند: "ما که منتظر امام زمان(عج) هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجل‌الله تعالی فرجه) تشکیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. البته، ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایی را که اولیای الهی ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.

مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است و میدانیم که بزرگترین خصوصیت امام زمان(علیه‌الصلاةوالسلام) - که در دعاها و زیارات و روایات آمده است،عدالت می باشد. رابطه‌ی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان(عج) یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه میدارد."

همچینین ایشان در 30 مهر 1381 فرمودند: "انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم ، سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌بینی دارد.  ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان(عج) خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌ای نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معنای گوشه‌گیری نیست .

 امروز اگر ما می بینیم در هر نقطه‌ی دنیا ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان(عج) برای مبارزه با آنها می‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم."

 

انتظار فرج؛ وعده قرآن به منتظران ظهور

به‌راستی انتظار فرج، انتظار تحقق وعده‌های آخرالزمانی قرآن است. فهم جایگاه بسیار بلند و درک ارزش و فضیلت انتظار فرج نشان‌دهنده اهمیت شناخت وعده‌های آخرالزمانی قرآنی است.

شهید مطهری در بازشناسی وعده‌های آخرالزمانی قرآن و احادیث مشخصات اندیشه اسلامی مهدویت را جستجو می‌کند و عنوان جامع آرزوی همه وعده‌های آخرالزمانی، قرآن و حدیث را انتظار فرج می‌داند (قیام و انقلاب مهدی (ع) از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص14 و51 ). در این نوشتار از راه بیان فضیلت انتظار فرج بر اهمیت و ضرورت تحقیقات و مطالعات در مسئله وعده‌های آخرالزمانی قرآن تأکید می‌شود.

رهبری معظم انقلاب فرموده اند "بشریت دارد همین‌طور این راه را طى میکند تا به اتوبان برسد؛ این اتوبان، دورانِ مهدویت است، دوران ظهور حضرت مهدى (سلام الله علیه) است. این‌جور نیست که وقتى به آنجا رسیدیم، یک حرکت دفعى انجام بگیرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا یک مسیر است."

در این دنیای پر از ظلمت و تاریکی نقطه امید انسان وعده حق الهی است که خداوند داده است که با ظهور منجی عالم جهان پر از عدل و قسط خواهد شد چه زیباست روزی که با ظهور آقامون امام زمان (عج) نقطه تاریک بشریت اسرائیل نیز به فراموشی در این عالم سپرده شود، این آرزو به سخن امام خامنه ای دوری نیست بلکه از نزدیک است.

گزارش: مسعود نوفرستی

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdfn05.yt09f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما