چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۲۰
کد مطلب : 76950
منبع : خبرگزاری فارس

نظام ارجاع الکترونیک از هفته آینده اجرا خواهد شد

قم نيوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: نظام ارجاع الکترونیک به منظور دسترسی مردم به صورت عادلانه و بدون هزینه به مسئله درمان است که از هفته آینده اجرا خواهد شد.
نظام ارجاع الکترونیک از هفته آینده اجرا خواهد شد
نظام ارجاع الکترونیک از هفته آینده اجرا خواهد شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم،قم نیوز ابوالفضل ایرانی خواه در نشست خبری که ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به هفته سلامت و شعار «مراقبت‌های بهداشتی اولیه راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» گفت: رویکرد اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارائه خدمات سلامت به همه مردم و به صورت دسترسی عادلانه است که باید با محوریت مشارکت اجتماعی انجام گیرد.

وی در مورد عناوین روزهای هفته سلامت اظهار کرد: دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، آموزش رکن سلامت، مشارکت اجتماعی و سلامت و نقش مقوله‌های اجتماعی موثر در سلامت، مراقبت‌های اولیه بهداشتی و سلامت روان، سلامت در حوادث و بحران‌ها، سبک زندگی سلامت محور، و سلامت جمعیت و خانواده عناوین روزهای هفته سلامت است.

ایرانی خواه در مورد فعالیت‌های هفته سلامت در قم عنوان کرد: پایش سلامت شهروندان در نماز جمعه این هفته، تاسیس دو مرکز بهداشت در شهرک امام حسن و روستای جنداب، برگزاری همایش خانوادگی در منطقه دستجرد در روز جمعه هفته جاری، برگزاری همایش خانوادگی در سطح شهر قم با همکاری شهرداری، همچنین برگزاری همایش‌ها و برنامه‌هایی آموزشی در مدارس از جمله فعالیت‌های ما در هفته سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این نکته که کشور ما از نظر سوانح و حوادث در وضعیت مطلوبی نیست تصریح کرد: در راستای کاهش میزان سوانح بخصوص داخل شهری در استان قم سند جامعی با مطالعات پژوهشی تنظیم و در جلسه بعدی شورای اداری استان تصویب و مراحل اجرایی عملیاتی خواهد شد.

وی سبک زندگی سالم را مهمترین بحث در حوزه سلامت معرفی کرد و افزود: تغییر الگوی زندگی، محور مهمی است که در راستای عملیاتی شدن آن برنامه‌هایی پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

ایرانی خواه در مورد فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در ایام نیمه شعبان گفت: در بخش امداد و درمان با همکاری هلال احمر خدمات مطلوبی از جمله احداث بیمارستان سیار و درمان ۱۶۰ بیمار اورژانسی انجام شد و فقط ۶ نفر به دلیل نیاز به خدمات بیشتر به بیمارستان اعزام شدند، همچنین یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در اطراف مسجد جمکران مستقر شده بود.

وی در مورد فعالیت‌ها و کمک‌های دانشگاه علوم پزشکی به استان‌های سیل زده کشور گفت: دانشگاه علوم پزشکی قم معین سه استان لرستان، خوزستان و همدان بود، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به خوزستان فرستاده شد و دندان پزشکان نیز به صورت خود جوش در قالب یک گروه دانشجویی در استان همدان خدمات ارزنده ای ارائه دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم مراقبت‌های اولیه بهداشتی را امری مهم و محوری در هفته سلامت بر شمرد و تاکید کرد: مراقبت‌های بهداشتی اولیه باید به عنوان فرهنگ غالب در جامعه تبیین شود زیرا نیمی از مردم جهان از خدمات اولیه بهداشتی بی نصیب هستند اما کشور ما در بسیاری از شاخص‌های زیرساختی در راس بعضی از کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای مرکزی است.

ایرانی‌خواه گفت: یک سوم افراد بالای ۴۰ سال از فشار بالا رنج می برند. این تعداد افراد از بیماری خود بی اطلاع هستند زیرا علائم آن بسیار کم است و بیماری‌های فشار خون، دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی بیشترین علت فوت افراد هستند.

وی خاطر نشان کرد: ۱۰ درصد افراد جامعه ما به دیابت مبتلا هستند که پیشگیری و درمان در سطوح اولیه می تواند در کنترل آن موثر باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgzy9u.ak93n4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما