چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 76960
منبع : خبرگزاری فارس

پیش‌بینی افزایش اعتبار 1.5 برابری در حوزه آبخیزداری

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ فعالیت‌های مربوط به حوزه آبخیزداری در ۶ حوزه اجرا شده است، در سال ۹۸ نیز ۶ حوزه دیگر اجرا خواهد شد تا زیر حوزه‌هایی که آسیب پذیر هستند کنترل گردند، پیش بینی می‌شود اعتباری بیش از ۱.۵ برابر سال ۹۷ را برای امسال در این بخش داشته باشیم.
پیش‌بینی افزایش اعتبار 1.5 برابری در حوزه آبخیزداری
پیش‌بینی افزایش اعتبار 1.5 برابری در حوزه آبخیزداری
به گزارش قم نیوز سید محمد تقی سجادی عنوان کرد: ۶ حوزه مربوط به آبخیزداری در بالادست شهر قم قرار دارد که مساحت کلی آن  ۳۳۵ هزار هکتار است.

وی افزود: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ فعالیت‌های مربوط به حوزه آبخیزداری آن ۶ حوزه اجرا شده است، در سال ۹۸ نیز ۶ حوزه دیگر اجرا خواهد شد تا زیر حوزه‌هایی که آسیب پذیر هستند کنترل گردند، پیش بینی می‌شود اعتباری بیش از ۱.۵ برابر سال ۹۷ را برای امسال داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان این نکته که بخشی از این پروژه‌ها برای کنترل سیلاب، جلوگیری از خسارت و تنظیم جریانات سیلابی هدف گذاری شده‌اند تصریح کرد: بخشی از پروژه‌ها، پروژه‌های پخش سیلاب هستند که به نوعی بعد از تنظیم جریان و کنترل خسارت سیلاب شرایطی را ایجاد می‌کنند تا در قالب پروژه‌های آبخوان‌داری، روان آب‌های ناشی از بارندگی فرصت نفوذ عمقی پیدا کنند که فاز یک در سال ۹۷ اجرا و فاز دوم آن در سال ۹۸ در حال اجراست و بزرگ‌ترین پروژه پخش سیلاب در کشور محسوب می‌شود.

سجادی اظهار داشت: متولی اصلی در رابطه با سیلاب و رودخانه‌ها وزارت نیرو است و سازمان جنگل داری، مراتع و آبخیزداری کشور وظیفه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در عرصه‌ها، مراتع، جنگل‌ها و سرشاخه‌ها را بر عهده دارد.

وی در پایان اشاره ای به برخی از وظایف وزارت نیرو داشت و گفت: مدیریت بستر و حریم رودخانه‌ها، تعیین و تکلیف بستر و حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از سد معبرهایی که در رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد از جمله وظایف وزارت نیرو است که امسال همین مسئله یعنی تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها توسط مردم خسارت‌های فراوانی را در برخی از استان‌ها به بار آورد، با این وجود وزارت نیرو در حال تلاش و فرهنگ سازی است که رودخانه محل عبور آب است و اگر به اضطرار هم برای سایر کاربری‌ها مثلاً برای عبور و مرور مورد استفاده قرار گرفت باید با لحاظ تمهیدات انجام شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchvwnq.23n--dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما