يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 77085
منبع : خبرگزاری فارس

طرح «هرمسجد، یک خانه» بازگشتی به مسجد محوری است

قم نيوز : معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: مسجد در صدر اسلام پایگاهی برای تمام جوانب نیاز زندگی انسان اعم از مادی و معنوی بوده است، کسی که طرح «هر مسجد، یک خانه » به ذهنش آمده است نیز از این فرهنگ دینی برگرفته است.
طرح «هرمسجد، یک خانه» بازگشتی به مسجد محوری است
طرح «هرمسجد، یک خانه» بازگشتی به مسجد محوری است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم ضمن استقبال از طرح «هر مسجد یک خانه، هر کاسب یک قلم کالای اساسی خانواده و هر بانک یک مدرسه» که با محوریت مساجد بر پایه طرح «جهاد همبستگی ملی» و به منظور تأمین خانه، کالاهای اساسی سیل‌زدگان و احیای مدارس تخریب شده در این مناطق مطرح شده است اظهار کرد: مسجد در صدر اسلام پایگاهی برای تمام جوانب نیاز زندگی انسان اعم از مادی و معنوی بوده است، طرح «هر مسجد، یک خانه » نیز برگرفته شده از این فرهنگ دینی است.

وی افزود: در صدر اسلام نماز جماعت بهانه‌ای برای حضور و غیاب مسلمانان بود، وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) بعد از نماز روی خود را به سمت نمازگزاران می‌کردند و همانگونه که تعقیبات و دعاهای بعد از نماز را می‌خواندند بین جمعیت را می‌نگریستند و اگر کسی از نمازگزاران مسجد آن روز در مسجد حضور نداشت پیامبر(ص) علت حضور نیافتن او را جویا می‎شدمئ و برای رفع مشکلات زندگی آن فرد بقیه مسلمانان را بسیج می‌کردند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: روزی یکی از نمازگزاران برای نماز جماعت ظهر نیامد، پیامبر(ص) علت را جویا شدند، اصحاب گفتند این فرد فقیر شده است و صبح که برای جمع‌آوری هیزم به بیابان می‌رود دیگر ظهر نمی‌آید و به نماز جماعت نمی‌رسد بلکه بعد از ظهر یا شب برمی‌‌گردد. پیامبر(ص) رو به سایر نمازگزاران می‎فرمود: «شما پس در قبال برادر مؤمن خود چه می‌کنید؟ شما به نماز جماعت و مسجد آمده‌اید تا دست نیازمندان را بگیرید.» سپس در همان جمع کمک مالی برای آن نمازگزار  جمع‌آوری می‌شد تا از این پس بتواند در نماز جماعت شرکت کند.

ایمانی مقدم اضافه کرد: اگر نمازگزاری نیز به علت بیماری توان شرکت در نماز جماعت نداشت، پیامبر(ص) به محض اینکه از قضیه مطلع می‌شدند، خود به همراه چند مؤمن دیگر برای عیادت از این بیمار راهی می‌شدند و عیادت پیامبر(ص) و دیگر مؤمنان چنان روحیه‌ای به آن بیمار می‌داد که دیگر بیماری خود را فراموش می‌کرد.

وی با بیان اینکه حضور در مساجد و نماز جماعت و در مجموع محوریت قرار گرفتن مساجد در جامعه از جنبه‌های دیگر نیز دارای اهمیت است افزود: حضور در نماز جماعت تمرین ولایت‌پذیری است. در آداب نماز است که اگر عمدا جلوتر از امام جماعت رکوع یا سجود انجام شود جماعت آن فرد باطل است. این آداب تمرینی برای اطاعت از ولایت است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اذعان کرد: توجه به تمام جنبه‌های اهمیت مساجد این مهم را می‌رساند که بهترین پیشنهاد همین طرح «هر مسجد، یک خانه»  بوده است که مساجد محور کمک به مردم سیل‌زده شوند و بر اساس این طرح اهالی هر مسجد در هر مرحله موظف شوند حداقل یک خانه برای خانواده‌ای نیازمند تأمین کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgnz9u.ak9u74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما