يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : 77111
منبع : خبرگزاری تسنیم

شرایط اقتصادی پروژه‌های شهر قم را با مشکل روبه‌رو کرده است

قم نيوز : رئیس شورای شهر قم با بیان اینکه شرایط اقتصادی فعالیت‌های پروژه‌های شهرداری را با مشکل روبه‌رو کرده است گفت: مردم در این شرایط باید مشارکت خود به‌ویژه در پرداخت‌های عوارض را افزایش دهند.
شرایط اقتصادی پروژه‌های شهر قم را با مشکل روبه‌رو کرده است
شرایط اقتصادی پروژه‌های شهر قم را با مشکل روبه‌رو کرده است
به گزارش قم نیوز حدود بیست ماه از فعالیت‌های شورای دوره پنجم در شهر قم می‌گذرد و با آنکه مشکلات اقتصادی و رکود در جامعه حکم‌فرماست ولی مجموعه مدیریت شهری توانسته تا حدود زیادی رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد.

شوراها نقش تعیین‌کننده و کلیدی در تصمیمات شهری و روستایی دارند و علیرغم نبود مدیریت‌های یکپارچه که همواره از روز نخست شکل‌گیری این  نهاد مدنظر بوده ولی توانسته با نظارت‌های مستمر سبب ارتقای وضعیت شهرها و روستا شوند.

فرارسیدن نهم اردیبهشت‌ماه و روز شورا فرصت و بهانه‌ای شد تا با عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم درباره سیاست‌های شورا و برنامه‌های آن به گفت‌وگو بنشینیم.

* شوراها چه نقشی در مدیریت شهری و روستایی دارند؟

شوراها برگرفته از آیات قرآن کریم و اصل مشورت تشکیل‌شده است و بر اساس مسئولیت و رسالت‌هایی که از روز نخست برای آن در نظر گرفته‌شده توانسته موفقیت‌های مناسبی در شهرها و روستاها رقم بزنند و اصلاً شرایط شهرها و روستاها با قبل از شکل‌گیری شوراها قابل‌ مقایسه نیست.

* شورای پنجم تاکنون موفقیت نسبی داشته است، دلیل این موفقیت چیست؟

شورای دوره پنجم در شرایطی خاص تشکیل شد ولی بلافاصله بعد از رأی اعتماد گرفتن از مردم با جلسات و مطالعات فراوان و بررسی شرایط موجود سیاست‌گذاری درستی از فعالیت‌های خود را ترسیم کرد و به‌محض شروع دوره راهبردهای مطرح‌ شده و فهرست شده را برای تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها در دستور کار قرار داد.

* نخستین سیاست شورای پنجم چیست؟

یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که از ابتدا به دنبال آن بوده و در مسیر اجرایی آن همواره قرار داشتیم، توجه به مناطق کم برخوردار به‌منظور توزیع عادلانه سرانه‌های مختلف و امکانات شهری است و همواره سعی کرده‌ایم طبق مطالبه به حق مردم این مناطق در لایحه بودجه به آن توجه ویژه‌ای شود و مناطق مختلف بتوانند در چارچوب خدمات شهری از امکانات شهرداری به نحو احسن استفاده کنند.

* شورا برای پروژه‌های شهری چه برنامه‌ای داشته است؟

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های شورای دوره پنجم بوده است که بخشی از آن سرانجام رسیده و بخش در دست اقدام است ولی نکته مهم در پروژه‌های شهری که همواره خواست مردم بوده شروع و اتمام پروژه‌ها بر اساس جدول زمان‌بندی بوده که این انتظار به حق است.

پروژه‌هایی که فرسایشی شود هم هزینه و هم دورریز منابع به همراه دارد و از طرفی مورد نارضایتی عموم مردم می‌شود، ولی خوشبختانه در دوره پنجم علی‌رغم مشکلات اقتصادی پروژه‌ای که شروع‌ شده در زمان مناسب به سرانجام خواهد رسید.

* آیا شورا بر اساس برنامه‌های چشم‌انداز شهرداری قم حرکت می‌کند؟

از آنجایی‌که شهرداری برنامه پنج‌ ساله 1400 و چشم‌انداز 1414 دارد، همه توجه شورا به این برنامه راهبری و از همه مهم‌تر ترویج تفکر راهبردی آن است، چراکه معتقد است برنامه راهبری و سیاست‌گذاری شده لازمه مدیریت شهری است و اگر کاستی هم داشته باشد ولی اجرای آن لازم است.

در همین راستا یکی از سیاست‌های شورا پرورش نیروی متخصص، کارآمد و تربیت مدیران جوان است که شورا یکی از انتظاراتی که از شهردار و مدیران شهرداری داشته این موضوع است، چرا که رضایتمندی مردم را به همراه خواهد داشت.

* شورا برای رضایتمندی مردم چه اقداماتی انجام داده است؟

رضایتمندی مردم در اصلاح و بهبود فرآیندها بوده که این موضوع جز یکی از شاخص‌های شورای پنجم بوده است و ما به دنبال بهبود و کوتاه شدن فرآیندهای پاسخگویی به مردم هستیم. با آنکه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم ولی تلاش‌های در زمینه تحقق آن انجام‌ شده است.

* چابک‌سازی جزو شعارهای اولیه شورا بود، چقدر در این زمینه موفق بوده‌اید؟

 از روز نخست یکی از سیاست‌های شورای دوره پنجم چابک سازی شورا و شهرداری بوده است و با آنکه محدودیتی در نیروی انسانی داشته‌ایم ولی اجازه جذب و جایگزینی را در سال 98 نسبت به سال 97 را نداده‌ایم و این روال در سال 97 نسبت به سال 96 نیز اجرا شده است.

ما به دنبال نیروی کارآمد و فعال و نه تراکم نیرو هستیم چرا که تراکم نیرو را آفت سازمان می‌دانیم و حتی اجازه جایگزینی برای بازنشستگان را نیز نداده‌ایم تا با کاهش نیروی به سمت چابک‌سازی پیش رویم.

* چه اقداماتی در زمینه انضباط مالی شهرداری انجام‌ شده است؟

ما از روز نخست به دنبال اجرای شاخص انضباط بخشی به امور مالی در شهرداری بودیم و می‌توان یکی از موفقیت شورا را انجام اقدامات مناسب در این زمینه دانست و امروز شرایط مالی شهرداری با دو سه سال قبل اصلاً قابل‌مقایسه نیست ولی با آنکه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله‌داریم ولی نظم مناسبی در فعالیت‌های مالی شهرداری اتفاق افتاده است.

* شورا توجه ویژه به شهر هوشمند داشته و چه اقداماتی در این زمینه انجام‌ شده است.

هوشمندسازی فعالیت‌ها و شهر هوشمند جز سیاست‌های شورای دوره پنجم بوده است ولی این مبحث گسترده بوده و فقط در حوزه مدیریت شهری نیست. لازمه اجرای شهر هوشمند داشتن زیرساخت‌ها و وجود شهروند هوشمند است که بتواند به همه نیازها پاسخگو باشد.

یکی از اقدامات مهم در این زمینه اجازه تشکیل سازمان فناوری اطلاعات و ستاد شهر هوشمند با توجه به حساسیت‌های موجود به شهرداری بوده است در تلاش هستیم بتوانیم با اقدامات مناسب به سمت عملیاتی کردن این موضوع برسیم.

*چه اقداماتی در زمینه جذب سرمایه‌گذار در شهر قم شده است؟

در شرایطی که رکود در کشور و شهرها حاکم بوده و در شرایط سخت اقتصادی هستیم برای توسعه شهر نیاز به جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی داریم تا رونق در شهر اتفاق بیفتد و در این زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر قم احصا و در اختیار سرمایه‌گذاران قرارگرفته است.

* برای افزایش اعتماد عمومی چه اقداماتی انجام‌ شده است؟

سلامت سازمانی منجر به افزایش اعتماد عمومی می‌شود و با توجه به حجم زیاد مسئولیت‌ها و فعالیت‌های شهرداری رسیدن به اعتماد عمومی سرمایه اجتماعی شهرداری به حساب می‌آید.

شورا از نظارت به عنوان مهم‌ترین شاخص و خط کش خود برای نظارت بیشتر بر فعالیت‌های شهرداری در سطوح مختلف استفاده می‌کند تا سلامت سازمانی به خطر نیفتد تا افزایش سطح اعتماد عمومی فراهم‌شده و این کار به تسریع فعالیت‌های شهرداری می‌انجامد.

* چه اقداماتی برای تعاملات شهری و استانی با شورا انجام‌ شده است؟

در کنار تعاملات درونی بین اعضا، شورا در چارچوب وظایف و اختیارات خود با مسئولان استانی و شهری در تعامل مناسب قرار داد و این به معنی تداخل یا کم‌کاری نیست و همه بر اساس تکالیف خود به وظایف خود عمل می‌کنند و اجازه کوچک‌ترین مشکلی در این زمینه داده نمی‌شود.

ما بر اساس اقدامات کارشناسی و منطقی ارتباط با مسئولان داریم و به دنبال اجرای سیاست‌های خود هستیم چرا که معتقدیم با خدمت به مردم و با دوری از اختلافات می‌توان رضایتمندی مردم را به دست آورد.

* چه کمکی از مردم در این شرایط اقتصادی برای کمک به شهرداری برمی‌آید؟

مردم توقعاتی داشته و به حق است ولی در شرایط سخت اقتصادی پاسخگویی به همه نیازها امکان‌پذیر نیست و ما به دنبال تعیین اولویت‌ها هستیم و با شناسایی اولویت‌ها و گنجاندن آن‌ها در لایحه بودجه به دنبال تحقق آن و کسب رضایتمندی مردم هستیم.

حق قم بیشتر از این بوده و تلاش مدیریت شهری استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رونق شهر قم است ولی درآمدها کاهش شدید یافته و ما از مردم می‌خواهیم مشارکت بیشتری به تعهداتی که به شهرداری دارند داشته باشند.

عوارض‌های خودرو، نوسازی و پسماند جز عوارضی بوده که تا زمانی که مردم کاری به شهرداری نداشته باشند به سراغ آن‌ها نمی‌آیند، ولی می‌توان در این شرایط اقتصادی با کمک به شهرداری زمینه سرعت بخشیدن به پروژه‌های شهری را تسریع کنیم چرا که عوارض مولد حرکت است.

* کارنامه شورای پنجم تاکنون چگونه بوده است؟

حدود 20 ماه از فعالیت شورای دوره پنجم و شهرداری در این دوره می‌گذرد و باید قضاوت این مدت را از مردم جویا شد و مردم زمانی که توسعه خدمات شهری و فضای سبز، پروژه‌های شهری  و اتفاقات حوزه حمل‌ و نقل را می‌بینند می‌توانند قضاوت درستی از فعالیت‌ها داشته باشند و قم حال را با قم گذشته و شهرهای دیگر مقایسه کنند.

شورای پنجم در این مدت 20 ماه با همدلی و وفاق به دنبال کسب رضایتمندی مردم بوده ولی به علت مشکلات اقتصادی نتوانسته آن‌ چنان‌که شایسته مردم قم بوده به مردم شریف قم خدمت کند.

گفت‌وگو از اصغر شهبازی

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgqq9u.ak9uq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما