جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 77280
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

خانواده ها وظیفه تبلیغ و ترویج دین را برعهده دارند

قم نيوز : حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه مبلغان باید سررشته‌دار تبلیغ دیگران شوند، گفت: مبلغان باید دیگران را به وظایف تبلیغی خود آگاه و آنان را به تبلیغ دین تشویق کنند و با مکانیزم خانواده محوری به تبلیغ بپردازند.
خانواده ها وظیفه تبلیغ و ترویج دین را برعهده دارند/مبلغان جان مایه گام دوم را برای مردم تبلیغ کنند
خانواده ها وظیفه تبلیغ و ترویج دین را برعهده دارند/مبلغان جان مایه گام دوم را برای مردم تبلیغ کنند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ محمد قمی روز گذشته در گردهمایی مبلغان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ماه مبارک رمضان که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی این مؤسسه علمی حوزوی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: یک سؤال مهم، ریشه دار و دیرینه این است که چرا خداوند عالم، عَلَم و پرچم هدایت و اقامه دین خود را به محوریت یک خانواده در جامعه دنبال کرده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: محور هدایت های باطنی و معنوی، روشنگری های معرفتی و اجتماعی و همچنین اقامه کلمه حق و تحقق اراده الهی بر زمین اهل بیت علیهم‌السلام هستند که در حدیث شریف کساء می خوانیم: «هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها».

همه مؤمنان موظف و مکلف به تبیین و ترغیب افراد به خوبی ها و زیبایی ها هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی با بیان اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام محور تعابیری است که برای یک خانواده به کار می رود، اظهار داشت: بعد از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، تبیین و ترویج معارف و محوریت در اقامه دین و محوریت در تبلیغ و تبیین به عهده یک اهل البیت افتاد و نقش بی‌بدیل بانوی آن خانه در هدایت عالمیان و پیشبرد کلمه حق در زمین برای تحقق و اقامه اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: امام حسین علیه‌السلام باید با خانواده به کربلا بروند تا اتفاقات بزرگ و سرنوشت ساز عالم رقم بخورد، حتما محوریت تبلیغ بر عهده حضرت زینب علیهاالسلام است، اما این سؤال دیرینه مطرح است که چرا وظیفه اقامه حق به عهده خانواده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آحاد مؤمنان و مسلمین موظف و مکلف به تبیین و ترغیب افراد به خوبی ها و زیبایی ها هستند، گفت: تأکید ویژه به نقش زن و خانواده در تبلیغ جای کار دارد، اما درباره مفهوم خانواده ای که مبلغ مکتب هستند و بانویی که مبلغ و مروج حق و حقیقت است، باید بیشتر تأمل کرد.

وظیفه تبلیغ و ترویج دین به عهده خانواده ها است

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی یادآور شد: وظیفه تبلیغ و ترویج دین به عهده خانواده ها است و یک خانواده محور تبلیغ و تبیین قرار می گیرد و عجیب نیست که اگر حضرت زهرا علیهاالسلام به درب خانه ها برود و یادآوری کند وقایعی را تا حقایقی دست پیدا کنند. در تمام مقاطع و مراحل مهم و نقاط عطف سرنوشت ساز حرکت اسلام، این قاعده صادق است و ما در فضای انقلاب اسلامی هم این مسئله وجود داشته است.

وی ادامه داد: امروز به مقطعی از زمان رسیدیم که در حرکت جامعه اسلامی و نهضت اسلامی که رهبر معظم انقلاب از آن به گام دوم انقلاب یاد کردند، معارف الهی و اسلام ناب باید تبیین و عرضه شود که در این میان، بانوان سهم ها و وظایف خاص دارند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در جامعه، خانواده هایی می توانند حضور داشته باشند که وظایف تبلیغی را به عهده بگیرند، گفت: رسالت های تبلیغی و وظایف اجتماعی فرد نباید مخلّ وظایف خانوادگی باشد، اما اینکه خانواده به تبلیغ و تبیین معارف متناسب با نیازهای مردم مکلف نیست، این پیش فرض محل سؤال است.

تعابیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه باید مورد توجه قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: ما می توانیم برخورد تفسیر متن داشته باشیم که چرا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به این مسئله پرداختند؛ ایشان نزدیک ۲۰ روز اهتمام به نگارش بیانیه داشتند و سپس پیگیری کردند که این بیانیه تبیین شود؛ رهبر انقلاب چه دیدند که بر اساس تشخیص و تحلیلی که داشتند و متناسب با نیاز جامعه، نگرشی را منعکس و متناسب با نیازهای جامعه این بیانیه را تدوین و صادر کردند.

وی با بیان اینکه تعابیر رهبر معظم انقلاب در این بیانیه باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: مشابه تفسیر آفاقی و انفسی متون اصیل و منابع اصلی دینی جای دارد که گاهی انسان به واقعیت به صورت انضمامی و عینی نگاه کند تا متن را بهتر بفهمد، درمورد بیانیه گام دوم انقلاب نیز باید به عینیت نگاه کرد تا متن را بهتر متوجه شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: زمانی که انسان به روایاتی که درباره انسان و اخلاق انسانی وجود دارد، تأمل می‌کند و مفاهیم را در وجود خود می یابد، بهتر فهمیده می‌شود، در باره جامعه نیز قواعد حرکت جامعه، اصلاح اشکالات جامعه و درمان آلام جامعه در روایات وجود دارد، منتهی موقعی بهتر فهمیده می‌شود که به جامعه نگاه کنیم، متناسب نیاز جامعه از قرآن کریم استنتاق کنیم و فهمی را که از آن داریم در جامعه عرضه کنیم.

ضرورت خودآگاهی نسبت به انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی بر ضرورت خودآگاهی نسبت به انقلاب اسلامی تأکید کرد و افزود: ما مسیر صعب العبوری داشتیم اما گام های مؤثری برداشتیم، ما باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را واقعی ببینیم و امید واهی هم به خودمان ندهیم، ما روی اشکالات خود پافشاری و اصرار نداریم، برای اینکه می خواهیم به قله های تمدنی و نیل به برکت سایه سار ولایت عظمی برسیم.

وی، «امیدواری» را مؤلفه دوم بیانیه گام دوم دانست و تأکید کرد: ممکن است جامعه را در آستانه بلیه ای به نام ناامیدی ببینیم لذا باید این مسئله را حل کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بیانیه گام دوم که به عنوان یک نگرش جامع فقهی (به معنای جامعه‌ساز) در مقطع حساس حرکت انقلاب صادر شده، نیاز های واقعی نسل جدید است  و این نیاز ها را باید برطرف کرد، مبلغ وقتی می بیند که این نیاز است طبیب دوار بطبه می‌شود که تنها توصیه نمی‌کند، بلکه تبیین آن می تواند گرهگشایی کند.

وظیفه اصلی تبیین بیانیه گام دوم به عهده مبلغان دینی است/ مبلغان دینی، بیانیه گام دوم انقلاب را با مکانیزم خانواده محوری تبیین کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی وظیفه اصلی تبیین بیانیه گام دوم را بر عهده مبلغان دینی دانست و به آنها توصیه کرد: مبلغان باید درد جامعه را ببینند و بیانیه گام دوم را بفهمند و آن را با مکانیزم خانواده محوری تبیین کنند.

وی اضافه کرد:  ما به مقطعی از شرایط انقلاب رسیدیم و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی توصیفی از نیازها و ضرورت های جامعه و توصیه های مسیر پیش رو برای نیل به قله ها پیش روی ما قرار دادند که مبلغان موظفند که این بیانیه را عملیاتی کنند.

مبلغان جان مایه بیانیه را برای مردم تبلیغ کنند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نقش خانواده را در تبیین گام دوم انقلاب مهم و محوری دانست و تأکید کرد: اگر اهل بیت علیهم‌السلام، محور دین خدا بودند و حق را تبیین کردند و پای آن ایستادند، حتما در تبیین آن می توان خانوادگی به این امر پرداخت، تبیین و عرضه کرد و به سرانجام رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی خطاب به مبلغان دینی گفت: نباید صرفاً متن بیانیه برای مردم خوانده شود. با قدری تأمل در بیانیه گام دوم، باید جان‌مایه آن را تبیین کنید تا مردم، علاج برخی دردها و گرفتاری‌ها را در آن پیدا کنند.

وی تصریح کرد: مبلغان باید تعمق بیشتری در بیانیه داشته باشند و آن را به گونه ای به مردم عرضه کنند که پاسخ برخی سؤالات و علاج برخی آلام و دردهای خود را در آن بیابند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: بیاینه گام دوم انقلاب برای این مهم است که حرکت کنیم و رو به پیشرفت گام برداریم، اما ابتدا باید اذهان را آماده کنیم.

وی بیان داشت: در مورد تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کارهای خوبی انجام شده است و ما می‌خواهیم گام دوم را از روی زمین برداریم.

مبلغان باید سررشته‌دار تبلیغ دیگران شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در ادامه با اشاره به راهبرد خانواده مبلغ در اسلام، نقش بانوان در تبیین اسلام ناب و معارف دین را بیش از آقایان دانست و افزود: با موضوع بانوان در خانواده می‌توان اراده را تقویت و سبک زندگی را اصلاح کرد.

وی گفت: اهل اهتمام و فهم معارف دین باشید، شما مبلغ دین اسلام ناب و بیانیه گام دوم هستید اما تبلیغ نباید به طلاب محدود و بسنده شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مبلغان باید سررشته‌دار تبلیغ دیگران شوند، عنوان کرد: شما باید دیگران را به وظایف تبلیغی خود آگاه و آنان را به تبلیغ دین تشویق کنید.  

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی یادآور شد: فرصت ماه رمضان فقط به معنای تبلیغ من و شما برای مردم نیست. خیر شما موقعی است که در ماه مبارک رمضان چند نفر را در منطقه تبلیغی نسبت به مسئله تبلیغ، انگیزه‌مند کنید که فرآیند تبلیغ را بعد از شما ادامه دهند. اگر بتوانید غیرطلبه‌ها را در مسیر تبلیغ اسلام هدایت کنید آثار تبلیغی شما بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی خادم مبلغان دینی است و نسبت به وظایف خودمان کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان اظهار داشت: انسان عبادت خود را می تواند توسعه دهد، تلاش ها و تبلیغ ما باید محور عبادت باشد، توسعه یافته ترین عبادت، عبادت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است و ما باید توسعه دهنده عبادت امام زمان باشیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdzx05.yt05j6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما