پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : 7768

آینده ای روشن در انتظار روابط ایران و مصر است

قم نيوز : قم نیوز: معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: اگر چه نباید خوش بینی افراطی در این باره داشته باشیم اما مواضع رییس جمهور جدید مصر آینده‌ای روشن در روابط ایران و مصر را نوید می‌دهد.
آینده ای روشن در انتظار روابط ایران و مصر است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی امروز با اشاره به انتخاب محمد مرسی به عنوان نخستین رییس جمهور منتخب اسلامی و مردمی مصر اظهار داشت: این انتخاب یک پیروزی چشمگیر برای مردم اسلام خواه کشور مصر، به شمار می‌رود به دلیل اینکه بعد از چند دهه تحمل استبداد و استعمار و حاکمیت غیر اسلامی مردم این کشور موفق شدند نخستین رییس جمهور اسلام خواه و مردمی را انتخاب کنند.

وی افزود: انتخاب وی نقش مهمی روابط ایران و مصر ایفا خواهد کرد، البته به این معنا نیست که ما با خوش‌بینی زیاد بخواهیم نگاه افراطی داشته باشیم چرا که ایشان عضو اخوان المسلمین است و اخوان المسلمین دیدگاه مشترک و البته دیدگاه‌های متفاوتی با ما دارند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه انتظار نداریم دولت جدید مصر مثل ایران بیندیشند، اضافه کرد: ما مشترکات زیادی با آقای مرسی و اخوان المسلمین داریم که این مشترکات میدان همکاری را برای ما باز خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی از نقاط مشترک تصریح کرد: نخستین نقطه مشترک دیدگاه‌های ما و دولت مصر اعتقاد به اسلام انقلابی است، یعنی اسلامی که عدالت خواه، ظلم‌ستیز، استبداد ستیز و استعمارستیز است، شاید برخی مسلمانان این ویژگی را نداشته باشند ولی همین دیدگاه‌های ما را به نحوی اخوان المسلمین دارند.

زمانی اذعان داشت: دیگر ویژگی مشترک این است که آنها هم مانند ما معتقد هستند حاکمیت اسلام به صورت کامل باید اجرا شود و طیف فراوان و پرجمعیتی از اخوان المسلمین این اعتقاد را دارند و البته جمع اندکی هم معتقد هستند که لازم نیست همه معارف اسلامی اجرا شود.

وی بیان کرد: نقطه مشترک دیگری که وجود دارد این است که اسلام متحجر و اسلام سلفی غیر پاسخگو را اکثریت اخوان قبول ندارند و اکثر اخوان المسلمین معتقد به اسلام تمدن ساز و پاسخگوی همه نیازهای جامعه در همه قرون و اعصار هستند و این مسئله یکی از ارکان دیدگاه‌های انقلاب ما است و ما معتقد به اسلامی هستیم که همه نیازهای بشری را تامین کند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه اعتقاد وحدت بین مذاهب و مسئله تقریب را از دیگر نقاط مشترک ما با اخوان المسلمین عنوان کرد و گفت: موسس اخوان المسلمین عضو شورای عالی دارالترقیب مصر بوده است؛ اینها جزو مشترکات ما و اخوان است و اکثریت اخوان المسلمین این ویژگی‌ها را دارند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود این مشترکات روابط ما و حکومت مصر روابط حسنه‌ای خواهد بود،‌ خاطرنشان کرد: اما نباید خوش‌بینی زیادی داشته باشیم چرا که نقاط افتراقی وجود دارد که موجب می‌شود در مسائل مختلف دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم.

زمانی افزود: یکی از نقاط تفاوت در دیدگاه قاطعیت و صلابت در مبارزه با جریان‌های باطل و استکبار است؛ ما به شدت معتقدیم به هیچ وجه نباید زیر سلطه استعمار و استکبار برویم و به قطع رابطه با آمریکا راضی شدیم و امام بزرگوار ما دیدگاهشان این بود که ارتباط ما با آمریکا ارتباط با گرگ می‌شود و ۳۰ سال همه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را تحمل کردیم و معتقدیم یک کلمه نباید زیر بار حرف زور برویم.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ما تعامل با اسرائیل را به نحو مطلق رد کردیم، گفت: احتمالا این دیدگاه در اخوان وجود نداشته باشد و معتقد باشند از طریق بین‌المللی باید از مردم فلسطین حمایت کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته مشترکات ما خیلی بیشتر از اختلافات است و آقای محمد مرسی نسبت به ایران قبل و بعد از انتخابات مواضع خوبی اتخاذ کرده و مصاحبه‌ای که با خبرگزاری فارس داشته است عنوان کرده با دولت ایران به عنوان یک حکومت اسلامی ارتباط برقرار خواهیم کرد که این تعبیرها نشان از اعتقاد مرسی به ارتباط با دولت اسلامی ایران دارد.

زمانی با اشاره به اینکه این شرایط برای برای دو ملت امیدوار کننده است، تاکید کرد: می‌توان همکاری‌های صمیمانه‌ای را در عرصه‌های، سیاسی، اقتصادی و ... داشته باشند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcj.meafuqeaosfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما