کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام حسینی قمی:

در صدقه دادن باید کرامت انسانی و آبروی صدقه گیرنده حفظ شود

خبرگزاری حوزه نیوز , 24 ارديبهشت 1398 ساعت 20:05

استاد حوزه علمیه قم گفت: صدقه قبل از اینکه در نزد سائل قرار بگیرد، به خداوند می رسد و در روایات آمده که اگر می خواهیم صدقه ای بدهیم باید کرامت انسان را مراعات کنیم و حفظ آبروی طرف مقابل را موردتوجه قرار دهیم.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی در سلسله جلسات ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: در قرآن کریم انفاق و مشتقات آن قریب به 70 بار تکرار شده و در روایات صدها مورد در این زمینه یافت می شود.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم جمعا 16 بار عبارت «مما رزقناکم» و «مما رزقناهم» تکرار شده، افزود: زکات با خمس فرق داشته و هر فرد به ازای هر 100 گوسفند باید یک عدد آن را به فقرا بدهد، اگر چیزی در آخر سال اضافه آمد 20 درصد آن باید خرج فقرا شود، چرا که قرآن بارها تاکید کرده که ما این نعمت ها را به بندگان عطا کرده ایم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 272 سوره بقره گفت: خداوند به بندگانش می فرماید که اگر مالی را در راه ما انفاق کردی، آن را دوباره به تو بازمی گردانیم و همه این انفاق ها را به حساب شما خواهیم نوشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان کرد: خداوند نسبت به انفاق هایی که انسان می کند آگاه بوده و آن را می رساند، انفاق را به انفاق کننده باز می گرداند و در نهایت خیر انفاق به خود او برمی گردد.

وی با بیان اینکه ایمان و انفاق باید در کنار هم باشد، مطرح کرد: در نمازهای مستحبی خواندن سوره لازم نبوده و برخی از مراجع تقلید معتقدند که خواندن سوره حتی در نمازهای واجب نیز ضرورت ندارد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مسلمان بودن صرفا به نماز و دعا خواندن نیست، بلکه قرآن بیان می کند کسی نمی داند ما چه پاداشی برا انفاق کنندگان و کسانی که پهلوی خود را از رختخواب برای عبادت خداوند می کنند در نظر گرفته است.

حجت الاسلام حسینی قمی ابراز کرد: عده ای هنگام مرگ آرزوی بازگشت به دنیا می کنند و این افراد کسانی هستند که در دنیا اهل پرداخت زکات نبوده اند.

وی عنوان کرد: ما اگر مراقب آسیب های فضای مجازی باشیم، می توانیم از برکات آن نیز استفاده کنیم و یکی از برکات فضای مجازی این است که مباحثی که در برنامه های دینی مطرح می شود، در این فضا در اختیار مردم قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) تصریح کرد: صدقه قبل از اینکه در نزد سائل قرار بگیرد، به خداوند می رسد و در روایات آمده که اگر می خواهیم صدقه ای بدهیم باید کرامت انسان را مراعات کنیم و حفظ آبروی طرف مقابل را موردتوجه قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی یادآور شد: دولت ها نیز در زمینه انفاق وظیفه سنگینی دارند و امیرالمومنین(ع) مالک اشتر را درباره مردم طبقه پایین جامعه انذار می دهد، همچنین ایشان در جای دیگر فرموده اند که وای بر کسی که در روز قیامت طلبکارش فقرا و مساکین باشند.

وی اضافه کرد: به تعبیر رهبر انقلاب امروز فساد تبدیل به اژدهایی هفت سر شده و امروز اخبار فساد را که در فضای مجازی می خوانیم تعجبی نمی کنیم، چرا که این مفاسد عاده شده است.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 77689

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/77689/صدقه-دادن-باید-کرامت-انسانی-آبروی-گیرنده-حفظ-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir