سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : 77693
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

نشست پژوهشی «بحران دنیای معاصر» برگزار شد

قم نيوز : نشست پژوهشی «بحران دنیای معاصر»، با حضور طلاب، استادان و دانش‌پژوهان دوره تمهیدیه مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، در قم برگزار شد.
نشست پژوهشی «بحران دنیای معاصر» برگزار شد
نشست پژوهشی «بحران دنیای معاصر» برگزار شد
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام شجاع علی میرزا، ضمن تشریح اهمیت توجه به بحران دنیای معاصر، خاطرنشان کرد: دنیای معاصر با اضمحلال و انحطاط تمدن، غیبت معنویت، غلبه مادیت و دیدگاه ماتریالیستی در آن غلبه یافته است.

وی با اشاره به این که برای شناخت دنیای معاصر باید جنبه‌های مختلف دوره‌های گوناگون تاریخی را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: بازشناسی دوره‌های مختلف، نیازمند مطالعات تاریخی، معنوی و عقلی است.

حجت‌الاسلام علی میرزا تاریخچه‌ای از دوره‌های تاریخی ارائه نمود و یادآور شد: بازشناسی دوره رنسانس، در شناخت علل و عوامل و چرایی تشکیل بحران‌های دوره معاصر نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به این که فرهنگ رنسانس عقل‌گرایی ظاهری بدون ارتباط با عقل بالاتر را از فرهنگ یونانی گرفت و با تمرکز بر آن، در مرحله شکاکیت گرفتار شد، خاطرنشان کرد: اندیشه اومانیسم و تقلیل ارتباطات و تعاملات دنیای در نسبت‌های دنیایی، تفکرات سکولاریستی را برای فرهنگ غربی به ارمغان آورد.

سخنران این نشست به شکاف‌های تردیدناپذیر تمدن‌ غرب و شرق اشاره نمود و ابراز داشت: تا زمانی که تمدن‌های دینی در شرق و غرب پایدار بودند، عرصه تقابل این تمدن‌ها عمق چندانی نداشت و تقابل‌ها فقط در حوزه اندیشه خلاصه می‌شد تا این که با انحراف تمدن‌های دینی، غرب به سمت و سوی تقابل‌های سیاسی و فیزیکی روی آورد.

وی عرصه تمرکز بر علم و عمل را از بزنگاه‌های تقابلی تمدن‌های دینی و غیردینی دانست و یادآور شد: در تمدن‌هایی که ماهیت دینی دارند، شهود عقلی و معرفت در کنار علم بنیاد، همه چیز را تشکیل می‌دهد، در حالی که تمدن‌های غیرالهی، قائل به برتری عمل بر علم است.

دانش‌آموخته جامعةالمصطفی با بیان این که در تمدن غربی، اصالت بر علم و معرف استوار نبوده، عمل محوریت یافته است، ابراز داشت: در تمدن جدید غربی، که داعیه علم‌محوری دارد، علم را بدون توجه به منشأ علم، که همان ذات اقدس الهی است، مورد توجه قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر این که در علم حقیقی، عقل قدسی حاضر است، خاطرنشان کرد: در علم دنیوی، تجربی و عقل ابزاری، متدهای حصولی و غیر متعالی را مهم شمرده، تنها سطح زیرین علم هستی را مورد توجه قرار می‌دهد.

سخنران این نشست ضمن تشریح ویژگی‌های علم تجربی یادآور شد: علم تجربی نشان‌دهنده حقیقتی دوبعدی است که در عرصه شناخت‌های والا ورودی ندارد.

حجت‌الاسلام علی میرزا فردگرایی را از دیگر ویژگی‌های دنیای معاصر دانست و ابراز داشت: در این نگرش، تمدن با همه شاخه‌های آن، به عناصر منحصر انسانی تقلیل یافته، به مشکلات زیادی دامن زده، به انکار و نفی شهود عقلانی منجر می‌شود و عقل جزئی ابزاری را بر عقل حقیقی سیطره می‌دهد.

وی با بیان این که علم حقیقی از شهود عقلانی و سنت معرفتی نشئت می‌گیرد، یادآور شد: تمرکز بیش از حد بر عقل ابزاری و سیطره آن بر عقل حقیقی، ریشه‌های شناخت علم را انکار نموده، به آشفتگی اجتماعی منجر می‌شود.

دانش‌آموخته جامعةالمصطفی انکار معنا و معنویت را از مشکلات مبنایی تمدن غربی عنوان کرد و ابراز داشت: تمدن غربی به عنوان تمدنی مادی، بر پایه ستیز و طرد معنویت بنا شده و حرکت علمی و صنعتی را با این محوریت آغاز نموده است؛ این تمدن هر چه پیشرفت نماید، زاویه انحراف آن بیشتر شده، با سرایت به دیگر عرصه‌ها، ملت‌های دیگر را با خود به انحراف خواهد کشاند.

حجت‌الاسلام علی میرزا به الزامات مقابله با انحرافات تمدن غربی اشاره نمود و یادآور شد: به جای استفاده از الفاظ متعارف احساسی، با استفاده از معلومات و ظرفیت‌های دینی می‌توان مستقیم‌ترین پاسخ را برای مسائل امروزی ارائه نمود و به نیازهای معرفتی جوامع امروزی پاسخ گفت.
https://qomnews.ir/vdcbf0bz.rhbz9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما