چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : 77734
منبع : خبرگزاری تسنیم

آیت‌الله مصباح یزدی: «رعایت اخلاق» زمینه رسیدن به قرب الهی را فراهم می‌کند

قم نيوز : رئیس موسسه امام خمینی(ره) با تأکید براینکه انسان با رعایت اخلاق به قرب الهی دست پیدا می‌کند گفت: برخی از اهدافی که در نظام‌های اخلاقی دیگر مطرح‌ شده می‌تواند جزو اهداف متوسط در نظام اخلاقی اسلام باشد.
آیت‌الله مصباح یزدی: «رعایت اخلاق» زمینه رسیدن به قرب الهی را فراهم می‌کند
آیت‌الله مصباح یزدی: «رعایت اخلاق» زمینه رسیدن به قرب الهی را فراهم می‌کند
به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه سه‌شنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد اظهار داشت: یکی از روش‌های عادی برای ترویج ارزش‌های اخلاقی تلقین، تشویق، احترام و محبوبیت است.

وی افزود: نظام اخلاقی عاملی برای رعایت حقوق انسان و جامعه است، سؤال می‌شود چرا انسان به‌گونه‌ای خلق‌ شده است که احساس و عامل فساد در او پیدا شود.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه خداوند می‌خواهد انسان با اراده خودش بهترین کمالات را کسب کند، تصریح کرد: اوج این اراده در جایی تحقق پیدا می‌کند که انگیزه‌ای بر ضد کمال داشته باشد و با اراده خود از آن چشم‌پوشی کند که به همین دلیل باید زمینه هر دو راه برای انسان وجود داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: کمال، رشد و لیاقت برای دریافت رحمت خاصه الهی زمانی پیدا می‌شود که انگیزه‌ای برای سقوط هم باشد تا انسان انتخاب کند، نخستین ارزشی که در زندگی اجتماعی از نظر اخلاق اسلامی مطرح می‌شود حفظ حیات انسان‌ها است، اگر ظلم عالم را فرابگیرد عدالت از بین رفته و مانع تکامل انسان‌ها می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: آنچه مکاتب اخلاقی فلسفی، اجتماعی و کلامی مطرح می‌کنند این است که انسان با رعایت اصول اخلاقی زندگی آرام، آسوده و مرفهی دارد اما اهداف اسلام در زمینهٔ اخلاق بسیار فراتر است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با تأکید براینکه انسان با رعایت اخلاق به قرب الهی دست پیدا می‌کند گفت: برخی از اهدافی که در نظام‌های اخلاقی دیگر مطرح‌ شده می‌تواند جزو اهداف متوسط در نظام اخلاقی اسلام باشد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: یکی از اختلافات نظام اخلاقی اسلام با نظام دیگر این است که با چه روشی می‌توان انسان را وادار به رعایت ارزش‌های اخلاقی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان در سایه قرب خداوند به بالاترین کمال مخلوقات نائل می‌شود،عنوان کرد: وقتی هدف اصلی قرب به خدا باشد به تشویق‌های ساده تحقق پیدا نمی‌کند، اصل نظام اخلاق اسلام این است که در سایه رعایت ارزش‌های اخلاق اسلامی روح انسان تکامل پیدا می‌کند و به جدی می‌رسند که لایق قرب الهی می‌شود.

وی ادامه داد: اصل تربیت اخلاقی استفاده از نعمت‌های الهی و نجات از عذاب‌های ابدی برای داشتن سعادت و کمال ابدی است، هیچ مسائل اخلاقی جز اسلام به موضوع قرب الهی و مسئله پس از مرگ اشاره نکرده و محدود در مسائل دنیوی بوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه هدف اصلی نظام اخلاقی اسلام قرب خدا است خاطرنشان کرد: نظام اخلاق نظام در هدف و روش با سایر نظام‌ها اختلاف دارد، البته اسلام در ابتدای به‌اندازه فهم افراد از خوف و امیدها هم برای تربیت انسان بهره می‌گیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchkqnq.23nqxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما