يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 77852
منبع : خبرگزاری ايرنا

سال گذشته اعضای بدن 12 بیمار مرگ مغزی در قم اهدا شد

قم نيوز : مسئول شناسایی و اهدای عضو بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سال گذشته اعضای بدن 12 بیمار مرگ مغزی در این استان با رضایت خانواده هایشان به بیماران نیازمند، اهدا شد.
سال گذشته اعضای بدن 12 بیمار مرگ مغزی در قم اهدا شد
سال گذشته اعضای بدن 12 بیمار مرگ مغزی در قم اهدا شد
به گزارش قم نیوز محمد سورانی با بیان این که از ابتدای امسال 2 مورد اهدای عضو در قم صورت گرفته است، افزود: سالانه 110 تَن در استان بر اثر حوادث رانندگی یا سکته دچار مرگ مغزی می شوند که بسیاری از آن ها بیش از 60 سال سن دارند و نمی توانند اهداکننده عضو باشند.
به گفته وی، 50 درصد از این تعداد قابلیت اهدا دارند، ولی به دلیل مسائل مختلف از جمله فرهنگی و مشکلات ساختاری، اهدای عضو امکانپذیر نمی شود.

وی تصریح کرد: در برخی مواقع مراقبت های پزشکی کافی و مطلوب از بیماران مرگ مغزی در بیمارستان ها صورت نمی گیرد و با وجود رضایت خانواده، به دلیل بروز نارسایی در ارگان های حیاتی، امکان اهدای عضو وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، سال 96 خانواده 20 بیمار مرگ مغزی در قم برای اهدای عضو اعلام رضایت کردند که اعضای بدن 17 بیمار با موفقیت به نیازمندان اهدا شد.؛ سال 95 نیز اعضای 14 بیمار و در سال 94، اعضای 15 بیمار به نیازمندان در انتظار پیوند عضو اهدا شد.
سورانی خاطرنشان کرد: هر اهداکننده عضو می تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد و با اهدای سایر ارگان ها از جمله دریچه قلب، رگ، تاندون ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی تعداد بیشتری را بهبود ببخشد.

وی با بیان این که پنج روز نخست مرگ مغزی بهترین زمان اهدای عضو است، خاطرنشان کرد: زمانی که مرگ مغزی رخ می دهد، ارگان های حیاتی دچار نارسایی می شوند، زیست پذیری خود را از دست می دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان ها ضعیف می شود.
وی به تفاوت بین کُما و مرگ مغزی اشاره و بیان کرد: کُما بیهوشی عمیق است، ولی مغز عملکرد اساسی از جمله کنترل فرآیند تنفسی خود را حفظ می کند و ممکن است بیمار پس از مدتی دوباره به زندگی برگردد، در حالی که در مرگ مغزی، مغز عملکردی ندارد، خونرسانی و فعالیت حیاتی در مغز اتفاق نمی افتد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می شود.
به گفته وی، سالانه هشت هزار تَن در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که از این تعداد یک هزار و 500 تَن منجربه اهدای عضو می شود که آمار خیلی کمی است.

وی گفت: در حال حاضر 30 هزار تَن در کشور در صف انتظار دریافت اعضای پیوندی هستند و سالانه سه هزار تَن به این جمعیت اضافه می شود.
سورانی افزود: همچنین 30 هزار تَن بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که سالانه حدود 6 هزار تَن به این تعداد افزوده می شود و تا چند سال دیگر راهی جز پیوند عضو برای بسیاری از آن ها وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، نخستین پیوند قرنیه، کلیه، روده، قلب و کبد به ترتیب در سال های 1314، 1347، 1371، 1372 و 1372 در کشور انجام شده است.

افرادی که می خواهند جزو اهدا کنندگان عضو باشند می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی www.muq.ac.ir در بخش «ثبت نام از متقاضیان اهدای عضو پس از مرگ» ثبت نام کرده و کارت ویژه اهدای عضو دریافت کنند.
31 اردیشهت ماه روز «اهدای عضو، اهدای زندگی» نامگذاری شده است.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcirvay.t1ayw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما