دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 77876
منبع : خبرگزاری تسنیم

هوشمندسازی مدارس استان قم با رشد 40 درصدی روبه‌رو شده است

قم نيوز : معاون آموزش ‌و پرورش استان قم گفت: امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۴۰ درصدی تجهیزات فناوری در مدارس استان مواجه شدیم و درواقع هیچ مدرسه‌ای در استان وجود نداشته که از حداقل امکانات فناوری بی‌بهره باشد.
هوشمندسازی مدارس استان قم با رشد ۴۰ درصدی روبه‌رو شده است
هوشمندسازی مدارس استان قم با رشد ۴۰ درصدی روبه‌رو شده است
به گزارش قم نیوز امروزه فناوری اطلاعات در امر تعلیم و آموزش حرفه‌ای با عنوان زیرساختی توانمندسازی در نظام آموزشی شناخته‌شده است، اهمیت دادن به توانایی‌های دانش آموزان، استفاده از فناوری‌های به‌روز و برخورداری از خلاقیت‌های جدید در آموزش ‌و پرورش لازمه چنین تحولی است. درواقع به‌کارگیری فناوری اطلاعات در تقویت یادگیری و ارتقای مهارت‌های دانش آموزان بر پایه فعالیت‌های گروهی بر کسی پوشیده نیست.

هوشمند سازی مدارس نه‌تنها در نحوه یادگیری مطلوب و تفکر دانش آموزان مؤثر است بلکه منجر به توانمندسازی مربیان و معلمان در راستای ارتقاء و تقویت آموزش‌ و پرورش و کیفیت و ماندگاری مطالب آموزشی آن‌هم در محیطی جذاب می‌شود. از دیگر محاسن این پیشرفت را می‌توان تسلط بر تمامی مطالب و درنتیجه تشخیص نقاط ضعف و قوت و تلاش در جهت رفع آن مسائل و مشکلات دانست.

هوشمندسازی نیاز مهم امروز مدارس

با توجه به نیاز کنونی جامعه آموزشی ما و اهمیت و ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش ‌و پرورش حرکت در مسیر هوشمند سازی مدارس باید بر اساس نیازها و استعدادها و توانمندی‌های دانش آموزان صورت بگیرد، درواقع کلیه فرآیندهای آموزشی و ارزشیابی مدارس هوشمند در راستای بهبود نظام آموزشی و تربیتی پژوهش محور آن‌هم بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات طراحی‌شده است.

حال باوجود ویژگی‌های بی‌شمار بحث هوشمند سازی مدارس باید چگونگی ورود آموزش‌ و پرورش به این حوزه و عملکرد و اقدامات صورت گرفته در این راستا را موردبررسی قرار دهیم که به همین منظور برای شناسایی و ثبت وضعیت فناوری اطلاعات مدارس استان به گفت‌وگو با معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی آموزش ‌و پرورش استان قم پرداختیم.

علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به تحقق یکی از سیاست‌های آموزش ‌و پرورش در راستای بحث هوشمند سازی مدارس اظهار داشت: امروزه با رشد روزافزون فناوری اطلاعات، بحث هوشمند سازی مدارس و لزوم آشنایی دانش آموزان با این ابزار اطلاعاتی بیش‌ازپیش احساس می‌شود که بر همین اساس آموزش ‌و پرورش استان نیز با در نظر گرفتن اعتباراتی به دنبال افزایش ابزارهای نوین فناوری اطلاعات در آموزشگاه‌های آن بر آمده است.

تمام مدارس قم به حداقل امکانات فناوری اطلاعات تجهیز شده‌اند

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی آموزش ‌و پرورش استان قم، با تأکید بر تأثیر تجهیزات فناوری اطلاعات برافزایش یادگیری دانش آموزان تصریح کرد: امروزه اهمیت تعمیق فرآیند یادگیری در دانش آموزان و تأثیر مستقیم تجهیز امکانات هوشمند سازی بر این مقوله بر کسی پوشیده نبوده و نیست، بنابراین برای تحقق این هدف، کلیه مراکز و آموزشگاه‌های استان باوجود تنگناها و مشکلات مالی به حداقل امکانات فناوری اطلاعات تجهیز شده است.

وی با بیان اولویت‌بندی هوشمندسازی مدارس یادآور شد: با وجود درس و رشته‌های مرتبط با این فرآیند در پایه‌های مشخص با اولویت‌بندی، تاکنون درصد بالایی از امکانات آن‌ها تجهیز شده است، همچنین امکانات فناوری اطلاعات نسبت به سال گذشته با افزایش تعداد 100 دستگاه لپ تاب، 80 دیتا و 70 پرده نمایش و پروژکتور با رشدی 40 درصدی مواجه بوده است.

محمدی خاطرنشان کرد: آموزش ‌و پرورش استان قم با مشارکت فعال در اکثر جشنواره‌های جابر بن حیان، نوجوان و جوان خوارزمی درزمینهٔ آثار برگزیده کشوری جزء استان‌های برتر شناخته‌شده است. بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان، مربیان و دانش آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری ازجمله رویکردهای این قبیل جشنواره‌ها محسوب می‌شود.

وی یکی از ارکان اصلی آموزش رسمی آموزش ‌و پرورش استان را تولید محتوی قلمداد کرد و گفت: توسعه و تعمیق فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری و ایجاد زمینه برای شناسایی و پرورش توانمندی‌های معلمان و دانش آموزان در تولید مواد و رسانه‌های الکترونیکی یادگیری و تولید محتوی الکترونیکی از اهداف برنامه‌های این‌چنینی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcepv8f.jh8ffi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما