کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۶۰ درصد مردم از بیماری پُرفشاری خون مطلع نیستند

خبرگزاری فارس , 31 ارديبهشت 1398 ساعت 16:41

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طبق آمار از هر ۵ نفر، یک نفر به بیماری پُرفشاری خون مبتلا است که متاسفانه ۶۰ درصد از آنها از بیماری خود بی‌خبر هستند.


به گزارش قم نیوز حسن ایزانلو ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت طرح ملی کنترل فشار خون در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اظهار کرد: بیماری پُرفشاری خون، بیماری است که آرام آرام و بدون سر و صدا در بدن شکل می‌گیرد، ظاهر می‌شود و هیچ علائمی ندارد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که فشار خون اندازه‌گیری نشود، همه ما از وجود آن بی‌اطلاع خواهیم بود، ابراز کرد: بخاطر خصوصیاتی که بیماری پُرفشاری خون دارد، به آن بیماری قاتل خاموش گفته می‌شود و مرگ‌های ناشی از بیماری هم به نام مرگ خاموش شناخته می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: اگر پُرفشاری خون تشخیص داده نشده و کنترل نشود، موجب خواهد شد که مرگ‌های بی‌سر و صدا اتفاق بیفتد که متاسفانه آمار بالایی هم در دنیا دارد و بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بخاطر پُرفشاری خون جان خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر ۲۱۸ میلیون نفر نیز سالانه به ناتوانی و مرگ زودرس دچار می‌شوند.

ایزانلو با بیان اینکه بیماری پُرفشاری خون آرام و بی صدا در بدن ظاهر می‌شود و به مدت طولانی در بدن رشد پیدا می‌کند، عنوان کرد: همانند الگو و آماری که سازمان بهداشت جهانی برای پُرفشاری خون اعلام کرده، در ایران و همچنین استان قم نیز وجود دارد و ما از این موضوع مستثنی نیستیم.

وی یادآور شد: طبق آماری که از سال ۹۵ داریم، ۲۱ درصد از جمعیت مردان و ۲۲ درصد از جمعیت زنان کشور به پُرفشاری خون مبتلا هستند و به طور کلی بیش از ۲۶ درصد از افراد بیش از ۱۸ سال در ایران، فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ میلی‌متر جیوه دارند که این یک فشار خون بالا به حساب می‌آید و اگر بخواهیم طبق این آمار جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت از هر ۵ نفر ایرانی، یک نفر به بیماری پُرفشاری خون مبتلا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: متاسفانه زمانی آمار عنوان شده نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم ۶۰ درصد از افراد مبتلا به پُرفشاری خون از بیماری خود خبر ندارند و از سوی دیگر آنهایی هم که از بیماری خود باخبر هستند، به دلیل بدون علامت بودن این بیماری و نداشتن هیچ درد و رنجی، ۶۳ درصد مواقع بیماری را جدی نمی‌گیرند یا اصلا به درمان نمی‌پردازند که به همین دلیل پیگیری بیماری خون جزو اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت است.

ایزانلو اضافه کرد: بیماری پُرفشاری خون به سیستم بینایی و سایر سیستم‌های بدن خسارت وارد می‌کند که البته این بیماری، عوامل خطرناک دیگری هم در خود دارد و موجب می‌شود این بیماری مثل عدم تحرک، تغذیه نامناسب، کشیدن سیگار و ... در یک شخص ظاهر شود.

وی تغذیه نادرست را یکی از عوامل ابتلا به بیماری پُرفشاری خون دانست و گفت: میانگین مصرف نمک لازم برای هر فرد ۱۱ گرم در روز است و در ایران هر فرد دو تا سه برابر مقدار استاندارد را استفاده می‌کند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 77946

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/77946/۶۰-درصد-مردم-بیماری-پ-رفشاری-خون-مطلع-نیستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir