قم نيوز : محقق و پژوهشگر دینی گفت: در سینمای غرب با محور قرار دادن یک دین خاص، از مقوله دین در سینما استفاده میکنند، برای اینکه به هدف خود که غیر از دین باشد، برسند و البته گاهی هم نقد دین را انجام میدهند.
به گزارش قم نیوز حجتالاسلام سعید ارجمندفر در نشست علمی «بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب» که به همت مرکز فرهنگی هنری در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم تمام مفاهیم قرآن در سینمای غرب را مورد بررسی قرار دهیم، فرصت یک جلسه نیست و مباحث مختلفی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه علت کثرت مفاهیم قرآنی در سینمای غرب، نگاه دینی آن است، گفت: بسیاری از مفاهیم مشترک ادیان الهی در سینمای غرب مورد بررسی قرار میگیرند؛ البته این توجه و بررسی به این معنا نیست که لزوماً در مقام تثبیت و تعریف بوده باشد، بلکه سینمای غرب یک نگاه ویژه ای به دین دارد.
این محقق و پژوهشگر دینی تصریح کرد: در سینمای غرب با محور قرار دادن یک دین خاص، به صورت مشترک توجه ویژهای به مقولهها، مفاهیم و المانهای دینی آن دارند و گاهی تعریف عام تری وجود دارد که از مقوله دین در سینما استفاده میکنند برای اینکه به هدف خود که غیر از دین باشد، برسند و البته گاهی هم نقد دین را انجام میدهند.
وی با اشاره به فیلم «برای انتقام» که از محصولات سینمای غرب است، افزود: در این فیلم، بانویی وارد جریانی شده و به رئیس یک شبکه تی وی پناهنده میشود و بعد متوجه میشود که این رئیس جزء همان گروهی است که از آنها فرار کرده است، اما این رئیس او را در اتاقی مخفی میبرد که کتب قرآن در قفسههای آن قرار دارد؛ در پایان فیلم هم فردی که در منزل او قرآن نگه داشته بود، کشته شد؛ یعنی در این فیلمها، مفاهیم و تصاویر دینی به تصویر کشیده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین ارجمندفر با بیان اینکه وقتی وارد مفاهیم قرآنی میشویم، متوجه میشویم که قرآن کتاب هدایت و سرشار از مفاهیم است، اظهار کرد: سینمای غرب در یک بستر دینی و فرهنگی خاص شکل گرفته و مشاهده میکنیم که بسیاری از المانهای دینی و قرآنی، در فرهنگ آن ها نیز وجود دارد؛ مانند اذان، نماز به سبک اسلامی که خاص دین اسلام است و مفاهیم نبوت و... که عام است.
وی ادامه داد: یکی از اساسهای مهمی که رد قرآن، مکتب مقدس و در سینما به آن جدی پرداخته شده، تاریخ مقدس است که جزئی از سینمای دینی به شمار میرود و بسیاری از این مفاهیم را مورد بررسی قرار میدهد و لزوماً نگاه سینمای غرب همیشه نسبت به معارف دینی منفی نیست، بلکه سینمای پاک داریم.
این محقق و پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه تقلیل گرایی در تمام معارف دینی مشاهده میکنیم و اساساً سینما مقوله تقلیل گرایی را در باور اصل قرار داده است، تصریح کرد: سینما به عنوان یک ابزار مادی فعالیت میکند و زمانی که میخواهد دست به معانی عالی رتبه مثل خدا بزند، چارهای جز تقلیل گرایی ندارد، پس امکان چنین چیزی در سینما وجود دارد اما الهیات مسیحی و یهودی با انحرافاتی که در آن اتفاق افتاده، انبیاء را در مقام عصمت معرفی نمی کند و در حد انسان تنزل پیدا میکند و حتی بعضاً برای تبلیغ یک جنس از خداوند استفاده میکنند و او را به تصویر میکشند.