پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : 78042
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله شب زنده دار:

طلاب از فعالیت های جزیره ای بپرهیزند

قم نيوز : عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه اولین سنت کارآمد حوزه، «تمرکز و تمحض است»، گفت: طلاب علوم دینی می بایست در یک رشته ممحض شوند و از اینکه به صورت همزمان در چند رشته فعالیت داشته باشند به شدت پرهیز کنند.
طلاب از فعالیت های جزیره ای بپرهیزند
طلاب از فعالیت های جزیره ای بپرهیزند
به گزارش قم نیوز آیت الله شب زنده دار در اولین نشست از سلسله جلسات تخصصی «تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه» به تعریف صحیح و دقیق از سنت های کار آمد پرداخت و با طرح این سوال که آیا هر سنتی که از گذشتگان به ارث رسیده است آیا لزوما درست می باشد، گفت: سنت هایی که همراه با دلیل وحیانی باشد و همچنین سنت هایی که تجربه های بشری درست بودن آنها را به اثبات رسانیده باشند، سنت حسنه هستند و و ظیفه حوزه علمیه است که آن ها را احیا کند.

وی در ادامه به دو مورد از سنت هایی که با تجربه به اثبات رسیده، اشاره و خاطر نشان کرد: اولین سنت کارآمد حوزه، تمرکز و تمحض است. طلاب علوم دینی می بایست در یک رشته ممحض شوند و از اینکه به صورت همزمان در چند رشته فعالیت داشته باشند به شدت پرهیز کنند.

عضو فقهی شورای نگهبان تاکید کرد: هر رشته، تحقیقات و تاملات خاص خودش را دارد که طبیعتا مدت و زمان می طلبد و این مهم، تنها با تمرکز و تمحض بر یک رشته به دست خواهد آمد.

وی، دومین سنت کارآمد را پرهیز از خود محوری عنوان و طلاب را به استفاده مباشر و حضور در کرسی درس استاد، تشویق کرد و از آنان خواست به سمت خودآموزها و شرح های فارسی روی نیاورند و شرکت در کلاس را مدنظر قرار دهند.

عضو فقهای شورای نگهبان، تصریح کرد: برخی از طلاب به جای حضور در کلاس با استفاده از فضای مجازی و امکانات نرم افزاری به تحصیل می پردازند اما باید بدانند که شرکت نکردن در کلاس درس موجب درک نکردن مبحث و نرسیدن به فهم درست درس می‌شود.

 سلسله نشست های «تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه» با موضوعاتی چون: احیای سنت های کارآمد، مقایسه نهاد آموزشی حوزه و دانشگاه، آسیب شناسی تحصیل فقه و اصول در حوزه علمیه، ادبیات عرب و تاثیر آن در اجتهاد، روش شناسی اجتهاد و فقاهت و آسیب شناسی روش های ارزیابی و سنجش در حوزه علمیه با حضور آیت الله شب زنده دار از سه شنبه ۳۱ اردیبهشت تا جمعه ۱۰ خرداد ۹۸ (به جز شب های قدر) از ساعت ۲۱:۵۰ تا ۲۳:۱۵ در قالب ۸ جلسه در محل موسسه الهادی علیه السلام واقع در خیابان آیت الله بهجت ۸/۱ پلاک ۴۱۵ برگزار می شود.

همچنین از ساعت ۲۳:۱۵ تا ۲۴ مباحث فقه پزشکی با حضور اساتید حوزه علمیه در همین موسسه برگزار می شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcauwn0.49nay15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما