کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رونق تولید محافظ کارآمد اقتصاد ملی

خبرگزاری ايرنا , 4 خرداد 1398 ساعت 13:15

ایران همواره با تحریم و فشارهای شدید اقتصادی دشمنان مواجه است و در این شرایط هیچ عاملی همچون پرداختن به مساله رونق تولید نمی تواند به عنوان محافظی کارآمد از پویایی اقتصاد ملی دفاع کند.


‌‌‌به گزارش قم نیوز اقتصاد یکی از مهمترین ارکان حیات یک کشور است و به همین دلیل حفاظت از آن در برابر تهدیدات بیرونی برای همه کشورهای جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما این مهم برای کشور ما که لحظه‌ای از توطئه‌های اقتصادی دشمنان در امان نیست، اهمیت دوچندانی دارد.

رونق تولید در یک نگاه کلی به معنای به کار افتادن چرخه تولید کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فناوری و سایر حوزه هاست و علاوه بر تأمین نیازهای مردم در داخل، موجب ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود.

در مقابل اگر جریان تولید در کشور رونق نداشته باشد، پای واردات بی رویه به میان می‌آید که نتیجه‌ای جز خروج ذخایر ارزی، کاهش فرصت‌های شغلی و وابستگی اقتصادی ندارد، به این ترتیب شرایطی فراهم می‌شود که دشمنان از طریق آن بتوانند فضای اقتصادی کشور را تحت فشار قرار دهند.


** تثبیت اشتغال از مؤلفه‌های مهم تحقق رونق تولید است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در این رابطه گفت: برای رونق تولید مؤلفه‌های مختلفی وجود که حفظ واحدهای صنعتی موجود به منظور تثبیت نرخ اشتغال از مهمترین آن به شمار می‌آید.
محمود سیجانی بیان کرد: تأمین مواد اولیه واحدها به ویژه در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی دشمن برای رونق بخشیدن به فضای تولید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی یادآور شد: برخی از مواد اولیه محصول کارخانه‌های خارجی است که باید با سرعت بخشیدن در ثبت سفارش‌ها و تأمین به موقع ارز و ترخیص در اسرع وقت از گمرک، آن را به واحدها برسانیم.
سیجانی همچنین کمبود تسهیلات بانکی را نیز در موضوع رونق تولید حائز اهمیت دانست و گفت: برخی واحدها به دلیل گرانی مواد اولیه و لوازم تولید با کمبود نقدینگی مواجه شدند، از این رو بانک‌ها باید با اتکا به مقررات جدید و همچنین کنار گذاشتن قید و بندها واحدهای تولیدی را حمایت کنند.

مسئول دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم گفت: در شرایط جنگ اقتصادی قوانین و مقررات گذشته کار ساز نیست و باید با یک نگرش، ایده و روحیه جدید قانون را برای تأمین به موقع تسهیلات و نقدینگی واحدهای تولیدی تغییر دهیم.
وی موضوع قوانین مالیاتی و تأمین اجتماعی را نیز مورد توجه قرار داد و بیان داشت: چشم پوشی از بدهی‌ها و جرایم مالیاتی واحدهای تولیدی در شرایط تحریم اقتصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌باشد.

وی جذب سرمایه گذاری ها را از اساسی‌ترین اقدام‌ها در ارتباط با رونق تولید دانست و یادآور شد: در موضوع زنجیره تولید برغم شرایط خوبی که در کالاهای مصرفی داریم ولی ضعف موجود در خصوص کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه غیر قابل انکار است که باید تقویت شود تا کشور را از معضل عدم تأمین این مواد به دلیل تحریم‌ها خلاص کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی به تولید رویکرد ویژه داشته باشند و برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام بکوشند، اضافه کرد: در مقطعی به علت واردات برخی کالاها برخی واحدها تعطیل شدند که نامگذاری سال رونق تولید فضای خوبی را برای احیای این واحدها فراهم کرده است.


**امنیت غذایی ثمره رونق تولید است

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: تأمین امنیت غذایی، مهمترین ثمره تحقق رونق تولید دربخش کشاورزی است که موجب خنثی شدن تحریم‌های دشمن در این حوزه می‌شود.
عباس پورمیدانی بیان کرد: به طور کلی، بخش کشاورزی رکن اصلی تحقق رونق تولید در کشور است که می‌تواند اقتصاد ملی را در برابر فشارهای خارجی بیمه کند.

وی افزود: داشتن کشاورزی پیشرفته و تولید محصولات غذایی مورد نیاز جامعه، لازمه توسعه پایدار کشور است و در همین رابطه بخش کشاورزی در سال رونق تولید محوریت تحقق این شعار را برعهده دارد.
وی ادامه داد: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، همواره به عنوان یک راهبرد مهم مورد توجه مسئولان کشور بوده اما این موضوع در سال رونق تولید اهمیت مضاعفی یافته است و همه امکانات بخش کشاورزی برای تحقق این راهبرد، بسیج خواهد شد.
پورمیدانی گفت: دشمنان همواره به دنبال ایجاد فشار بر ملت ایران هستند و برای رسیدن به اهداف شوم خود، بخش کشاورزی را که با امنیت غذایی مردم سر کار دارد مورد تحریم قرار دادند.

وی افزود: اما مسئولان، کارشناسان و بهره برداران این حوزه با تمام توان خود برای بی اثر کردن این فشارها و خودکفایی در تولید محصولات غذایی مورد نیاز جامعه تلاش می‌کنند و تاکنون نقش بسزایی در تأمین مایحتاج مردم با وجود تحریم‌های شدید، ایفا کرده‌اند و با قدرت به این مسیر ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در سال رونق تولید نه تنها به دنبال پاسخگویی کامل به نیازهای غذایی کشور است، بلکه تلاش می‌کند با گسترش سطح توانمندیهای خود و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، در بازارهای بین المللی حضوری فعال داشته باشد و نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.


**رونق تولید باعث تقویت ارزش پول ملی می‌شود

کارشناس مباحث اقتصاد مقاومتی نیز پیرامون این موضوع گفت: رونق یافتن تولید ملی در اثر حمایت مردم و مسئولان، موجب هدایت نقدینگی موجود به سمت بخش تولید می‌شود و با کنترل تورم، ارزش پول ملی را تقویت می‌کند.
اکبر ابدالی بیان کرد: وقتی تولید ملی رونق بگیرد، مزیت‌های سرمایه گذاری در آن تقویت شده و از حجم پول‌هایی که به سمت بازار طلا، ارز و مسکن می‌رود، کاسته می‌شود که این موضوع عاملی برای کنترل تورم و تقویت ارزش پول ملی است.

وی افزود: با رونق یافتن تولید ملی، دیگر نیازی به وارد کردن کالاهای مورد نیاز کشور از خارج نیست و ذخایر ارزی حفظ می‌شود که این اتفاق هم موجب بالا رفتن ارزش پول ملی خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین رونق یافتن تولید به معنای افزایش عرضه کالا در بازار است که کاهش قیمت محصولات مورد نیاز مردم را در پی دارد و باعث بهبود یافتن وضعیت معیشتی اقشار مختلف جامعه می‌شود.

ابدالی گفت: بنابراین تحقق رونق تولید عامل اصلی حل مشکلات اقتصادی کشور است و باید باور به آن در میان مردم و مسئولان بیش از پیش تقویت شود.
وی بیان کرد: بررسی مسیر پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی و مطرح جهان نشان می‌دهد، آنان با پافشاری بر موضوع رونق تولید ملی و حمایت همه جانبه از آن به این جایگاه دست یافتند.

وی ادامه داد: حمایت دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه به عنوان ارکان رسمی نظام از رونق تولید و همچنین مشارکت فعال مردم در تحقق این شعار با خرید کالاهای ایرانی، می‌تواند اقتصاد ملی را در مدت زمان کوتاهی متحول کند و دستاوردهای بسیاری از جمله در بحث کاهش میزان بیکاری داشته باشد.


**رونق تولید نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه است

همچنین یکی از پژوهشگران امور اقتصادی در این رابطه گفت: سرمایه، نیروی کار و فناوری سه رکن رونق تولید است که این رکن‌های در کشور وجود دارد ولی تاکنون در کنار هم قرار نگرفته‌اند که نیازمند سیاست گذاری هوشمندانه در این زمینه هستیم.
علیرضا باباخان، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سال جدید رابا نام «رونق تولید» نام گذاری کردند، افزود: هم افزایی رکن‌های تولید و اقتصاد، کار سخت و پیچیده‌ای نیست ولی این کار نیازمند برنامه ریزی منسجم‌تر است.

وی نیروی تحصیل کرده و با مهارت را یکی از رکن‌های مهم رونق تولید و اقتصاد دانست و اظهار داشت: نقش نیروی کار ماهر و تحصیل کرده در رونق تولید بسیار ضروری است و باید بستر لازم برای ورود چنین افرادی به چرخه تولید در کشور به عنوان یک اولویت فراهم شود.
وی با بیان اینکه سرمایه و نقدینگی فراوان در دست مردم عاملی تعیین کننده در ایجاد تورم و یا رونق در کشور است افزود: اگر سرمایه و نقدینگی موجود درجامعه به سمت تولید سوق داده شود، این نقدینگی نه تنها مضر نیست بلکه موجب تحول اقتصادی در کشور می‌شود.

باباخان تاکید کرد: عامل اصلی تورم فعلی در جامعه نقدینگی بسیار زیاد در دست مردم است و یکی از ضرورت‌های رونق اقتصادی، هدایت این نقدینگی به سمت تولید است.
وی، استفاده از تأمین مالی نوین طرح‌های اقتصادی را ساز و کار و ابزاری مناسب برای جذب نقدینگی به تولید دانست و ادامه داد: تأمین مالی جمعی طرح‌ها به عنوان روش نوینی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و موفق بوده است که باید سازمان بورس و وزارت اقتصادی با تدوین آئین نامه‌های لازم در این زمینه، نقدینگی بسیار زیاد در جامعه را به سمت تولید هدایت کنند.

این پژوهشگر نمونه کشوری، «فناوری» را سومین رکن رونق تولید و اقتصاد دانست و گفت: در پیام نورزی رهبر معظم انقلاب نیز بر استفاده از شرکت‌های دانش بنیاد تاکید شده است که باید از ظرفیت این شرکت‌ها در این زمینه استفاده شود.
باباخان ادامه داد: رونق تولید به طور قطع با فناوری‌های قدیمی و فاصله دار از فضای رقابتی روز دنیا محقق نمی‌شود به همین دلیل باید از شرکت‌های دانش بنیان در راستای به روز رسانی فناوری‌های سنتی موجود در صنایع کشور بهره برد.
همزمان با آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب، سال ۱۳۹۸ را «رونق تولید» نامگذاری کردند.

گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان

انتهای پیام / 113


کد مطلب: 78074

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/78074/رونق-تولید-محافظ-کارآمد-اقتصاد-ملی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir