شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : 78082
منبع : خبرگزاری تسنیم

نهادهای حوزوی باید هدایت کننده قرآن به سبک زندگی مردم باشند

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: همه دستگاه‌ها از جمله حوزه‌های علمیه، دستگاه‌های روحانیت و دستگاه‌های تعلیم و تربیت وقتی به نتیجه رسیده که بتوانند زندگی مردم را بر اساس قرآن شکل دهند.
نهادهای حوزوی باید هدایت کننده قرآن به سبک زندگی مردم باشند
نهادهای حوزوی باید هدایت کننده قرآن به سبک زندگی مردم باشند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام بهجت‌پور در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که ظهر امروز در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام علی(ع) اظهار داشت: سال‌هاست که از فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی آگاه هستم و گاهی در زمینه‌های قرآنی با این مجموعه همکاری‌ داشته‌ام، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مجموعه‌ای است که سخاوتمندانه هر تلاشی برای بالا بردن جایگاه قرآن انجام داده و در جایگاه خادمی قرآن در هر عرصه‌‌ای که توانست وارد شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه مجلات علمی، پژوهشی و ترویجی و نرم‌افزارهای مختلف قرآنی بیانگر فعالیت‌های گسترده دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه‌های قرآنی است افزود: دفتر تبلیغات اسلامی یکی از گوهرهای درخشان حوزوی در عرصه‌های قرآنی بوده و به‌عنوان یکی از پایگاه‌های گسترش امر قرآن در حوزه‌های علمیه شناخته شده است.

 بهجت‌پور عنوان کرد: چشمه جوشان کمال طلبی را هیچگاه در مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کم‌ فروغ و کم‌تحرک ندیده‌ایم و این مایه افتخار است.

وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی یک چرخه کامل ابلاغ پیام دین به مردم است ادامه داد: این چرخه شامل مراحل مختلفی مانند استخراج و نگارش و تبلیغ دین و آموزه‌های قرآنی می‌شود، بزرگ‌ترین چالش پیامبر اکرم(ص) نیز پیرامون مسئله قرآن در مرحله وارد شدن آن به سبک زندگی مردم بود.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) در جنگ جمل و معاویه در جنگ صفین قرآن بلند کردند، ابوموسی اشعری و ابن‌عباس نیز هر دو به‌عنوان مفسران قرآن شناخته می‌شدند، این یک نکته جدی برای پژوهشگران ما بوده که چه باید بکنیم تا از قرآن مفسری همچون ابوموسی اشعری بیرون نیاید.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با تأکید بر اینکه دستگاه دین یک دستگاه تربیتی است، ابراز کرد: اگر پژوهش‌ها، مطالعات و دانسته‌ها در میان نخبگان و خواص بچرخد اما نتواند فضا را برای کنشگران اجتماعی فراهم کند فایده‌ای ندارد، پژوهش‌ها باید سهم کنشگری خود را پیدا کند، چراکه جامعه با اسلام شروع می‌شود اما تا مرتبه ایمان بالا می‌رود.

وی افزود: امامت و فقاهت دو جریان‌ بوده که در پایان جریان نزول قرآن در سوره‌های توبه و مائده مطرح شده‌اند تا این دو چرخه در میان مسلمین بچرخد و مردم از مرتبه اسلام تا مرحله ایمان رشد کنند.

بهجت‌پور خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها از جمله حوزه‌های علمیه، دستگاه‌های روحانیت و دستگاه‌های تعلیم و تربیت وقتی به نتیجه رسیده که بتوانند زندگی مردم را بر اساس قرآن شکل دهند، اگر ما این دیدگاه‌ را نداشته باشیم و تمام این چرخه را مد نظر قرار ندهیم عملکرد موفقی نخواهیم داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور عنوان کرد: اگر تنها مسائل قرآنی را آموزش داده شود اما تربیت قرآنی صورت نگیرد افرادی مانند ابوموسی اشعری تربیت می‌شود که مکتب بصره را در آموزه‌های قرآنی بنا کرد و ضربه‌های زیادی به اسلام زد، اما تربیت قرآنی افرادی مانند ابن‌عباس‌ها و مالک‌‌اشترها تربیت می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز باید بر راه تحقق دین در عرصه زندگی مردم تمرکز داشته باشیم ادامه داد: در این مسیر باید مخاطب‌شناسی خوبی داشته باشیم و متناسب با مخاطبان آموزش‌ها و تربیت‌های لازم دینی و قرآنی صورت بگیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcew78f.jh8vvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما