کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مراکز علمی قم در تصمیم سازی نهادهای اجرایی استان نقش‌آفرینی می‌کنند

خبرگزاری تسنیم , 4 خرداد 1398 ساعت 21:35

در نشست صمیمی استاندار با اساتید دانشگاه‌های استان راهکارهای دستیابی به توسعه متوازن و ارتباط بیشتر مراکز علمی و اجرایی استان بررسی شد.


به گزارش قم نیوز نشست صمیمی اساتید دانشگاه‌های استان با بهرام سرمست استاندار قم عصر امروز در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری قم در این جلسه، اظهار داشت: برای دستیابی و رسیدن به توسعه متوازن استان، تعاملات بسیاری با اساتید دانشگاه‌های استان در دست پیگیری است.

مرتضی بابایی ادامه داد: استان قم در مبحث علوم سیاسی ظرفیت ویژه‌ای داشته و برای دستیابی به اولویت‌ها و چالش‌های این عرصه، تدابیر قابل‌توجهی در سطح استانداری و مراکز علمی استان در دست اقدام است.

تناسبی بین رشد جمعیت و اشتغال در قم وجود ندارد

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز در این جلسه، تصریح کرد: تعامل بین اساتید دانشگاهی و نخبگان سیاسی باید بیشتر شود، تصمیم اجرای منوریل در قم از نمونه‌های مشخص عدم ارتباط بین این دو گروه در قم است.

محمد ترابی ادامه داد: مجمع مشورتی استان برای اینکه بتواند به اهداف تعیین‌شده خود برسد باید دارای ساختاری منسجم و قانونی شود.

وی اهمیت آمار و اطلاعات دقیق را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: برای ارائه راهکارهای عملیاتی در مسیر توسعه استان لازم است تا بانک اطلاعاتی جامعی از نیازهای موجود و آینده استان احصا و شناسایی شود.

ترابی با اشاره به برخی از معضلات موجود در استان قم تاکید کرد: به دلیل ویژگی‌های خاص شهر قم، تناسب درستی بین رشد جمعیت و اشتغال وجود نداشته که از معضلات این شهر مذهبی و مهاجرپذیر است.

مدل‌های توسعه‌ای در استان بومی‌سازی شود

مدیر گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قم نیز در بخش دیگری از این جلسه، خاطرنشان کرد: نظام اسلامی و انقلاب ظرفیت بسیار زیادی در امر تمدن سازی و پیشرفت اسلامی دارد.

امیر سیاه‌پوش ادامه داد: اگر ارتباط بین مسئولان اجرایی و نخبگان علمی بیشتر شود، تصمیمات اساتید علمی از حالت انتزاعی جنبه کاربردی‌تر بیشتر پیدا می‌کند.

رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم نیز در ادامه این جلسه، تاکید کرد: در طول 40 سال گذشته دولت‌های مختلف، مدل‌های مختلف حکمرانی و توسعه را در کشور دنبال کرده‌اند که برخی از این مدل‌ها کاملاً به بن‌بست خورده است.

علی شیرخانی بابیان اهمیت توجه به مدل‌های بومی پیشرفت خاطرنشان کرد: برای توسعه واقعی در کشور باید به سراغ الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت رفته و مدل‌های توسعه‌ای را بومی‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب، نسبت به مسئله پیشرفت و توسعه توجه فراوانی شده است، مرکز ایرانی اسلامی پیشرفت ظرفیت بسیار زیادی برای پیگیری روند توسعه متوازن در استان دارد.

 
مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم نیز در ادامه این جلسه، تصریح کرد: برنامه محوری مهم‌ترین پیش‌نیاز دستیابی به توسعه متوازن در استان قم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدتقی آل غفور عنوان کرد: برای دستیابی به الگوهای توسعه و قدم گذاشتن در این مسیر باید در مرحله نخست نیازهای توسعه‌ای استان شناسایی شود، نگاه مسئولان به توسعه باید از سنخ نگاه علمی باشد.

وی ابراز کرد: توسعه به‌مثابه یک حرکت علمی نیازمند فعالیت‌های فرهنگی نیز است، عبور از شرایط سخت و رسیدن  به وضعیت مطلوب رفاهی از نتایج عملیاتی شدن الگوهای توسعه‌ای است.

آل غفور همچنین با انتقاد از فعالیت‌های فشرده مسئولان اجرایی استان گفت: حجم بسیار زیاد جلسات آفت توسعه و برنامه‌ریزی در استان قم است، حقیقت این است که در کشور ما ازنظر اشتغال مشکلی وجود نداشته بلکه فرهنگ کار مشکل دارد.

استاندار قم نیز اظهار داشت: دانشگاه بنا بر ویژگی ذاتی خود باید در مسائل اجتماعی پیش‌قدم و جریان ساز باشد درحالی‌که امروز نوعاً در برابر حوادث سیاسی و اجتماعی متأثر از آن‌ها شده است.

بهرام سرمست شکل‌گیری مجمع مشورتی استان را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: برای ارتباط بیشتر بین مراکز علمی و نهادهای تصمیم‌ساز، صنعت و اجرایی استان مجمع مشورتی تشکیل و در آن از پیشنهادات و انتقادات اساتید دانشگاهی استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: شایسته است هرکدام از دانشگاه‌های استان که تعداد آن‌ها به 30 مرکز علمی می‌رسد یکی از محورهای توسعه‌ای استان را به‌صورت تخصصی موردپژوهش و بررسی قرار داده و راهکارهای عملیاتی برای آن ارائه دهند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 78098

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/78098/مراکز-علمی-قم-تصمیم-سازی-نهادهای-اجرایی-استان-نقش-آفرینی-می-کنند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir