?>?> قم نیوز - ترکیه و ایران به دلیل روابط تاریخی دارای ریشه‌های مستحکمی هستند - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان دیانت ترکیه:

ترکیه و ایران به دلیل روابط تاریخی دارای ریشه‌های مستحکمی هستند

خبرگزاری حوزه نیوز , 7 خرداد 1398 ساعت 23:42

برای این که بهانه‌ای برای کسانی که به دنبال اسلام‌هراسی هستند،‌ ندهیم باید ایران و ترکیه به صورت مستمر با یکدیگر ارتباط داشته باشند


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در سفری به کشور جمهوری ترکیه با دکتر علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه در ابتدای این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی و ابراز خوشحالی از این دیدار گفت: با دوستانی از ایران هم‌چون آیت‌الله اراکی، آیت‌الله قمی، آیت‌الله قاضی‌عسکر و دکتر ابراهیمی ترکمانی تا کنون دیدارهای مفیدی داشته‌ام که امیدوارم این مذاکرات تبدیل به تفاهم‌نامه شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن ابراز خوشحالی از این دیدار گفت: من به ترکیه بسیار علاقه دارم و مدت طولانی در قم تاریخ عثمانی و ترکیه جدید را تدریس کرده‌ام. بنده بیش از پنجاه بار از ترکیه دیدار کرده‌ام و آخرین دیدارم ماه قبل از مناطق شرقی ترکیه بوده است. روابط من با ترکیه بسیار فعال است و ما مؤسسه‌ای به نام مدرسه اسلامی هنر داریم که در آن مدرسه نیز ارتباطات خوبی بین ایران و ترکیه برقرار است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و حجت‌الاسلام والمسلمین قمی نماینده رهبر انقلاب در امور بین‌الملل را به دکتر علی ارباش ابلاغ کرد و گفت:‌ پیش از این  مقرر بود کمیته‌ای از سوی دو طرف در سطوح بالا برای همکاری‌های عمیق تشکیل شود که امیدواریم این کمیته به زودی شروع به کار کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  نواب در ادامه به معرفی دانشگاه پرداخت و گفت: بنده بیش از چهل سال مشغول به فعالیت‌های تبلیغی بوده‌ام و بیش از ششصد سفر خارجی رفته‌ام. همه دنیا را دیده‌ام و در تمام صحنه‌های محرومیت مسلمانان جهان حضور داشته‌ام. سی سال قبل به میانمار رفتم و یک ماه از نزدیک شاهد محرومیت مسلمانان این کشور بودم و شریک غم آنان بودم. در جریان درگیری‌های قره‌باغ و ستمی که به مسلمانان این منطقه رفته است، بوده‌ام. در آوارگی مردم کردستان عراق در زمان صدام غمخوار مردم این منطقه بودم. در جنگ بوسنی نیز حضور داشتم و برادرم در آن‌جا به شهادت رسید. در جنگ غزه نیز برادرم به مردم این منطقه در دریای مدیترانه کمک‌های مردمی می‌رساند. الان نیز به عنوان عضو حقیقی در همه مجامع بین‌المللی ایران به عنوان دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر مراکز حضور دارم.

وی هم‌چنین گفت: با استفاده از این تجارب، 25 سال پیش دانشگاه ادیان و مذاهب را در شهر قم راه‌اندازی کردم و از سال گذشته شروع به پذیرش دانشجوی خارجی کرده‌ایم و از بیش از 25 کشور خارجی، دانشجو داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در خصوص ویژگی‌های دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: این دانشگاه سه ویژگی دارد. نخست آن‌که تنها در سطح کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو جذب می‌کند. دوم آن‌که دانشگاهی است پژوهش‌محور و تاکنون چهارصد عنوان کتاب با موضوع ادیان و مذاهب منتشر کرده است. ویژگی سوم آن هم این است که این دانشگاه گفت‌وگو محور است و تاکنون پانصد هیئت خارجی از این دانشگاه بازدید کرده‌اند.

وی هم‌چنین گفت: من مدت‌ها بود که می‌خواستم یک گفت‌وگو با رئیس سازمان دیانت داشته باشم. گرچه رئیس پیشین این سازمان را بارها در مجامع مختلف می‌دیدم ولی امروز افتخار دارم که در مقر اصلی این سازمان حضور داشته باشم و بزرگ‌ترین چالش دینی امروز جهان اسلام را با شما در میان بگذارم. امروز مسلمانان جهان با یک چالش بزرگ مواجه هستند که دشمن هم بسیار درباره آن تلاش می‌کند و این مشکل، «اسلام‌هراسی» است. باید برای این مشکل، چاره‌ای اندیشید. باید در دو جا باید یک هماهنگی صورت گیرد. یکی از دو جا الان در زندان سیاست گرفتار شده است و آن، دانشگاه الازهر است که با شما و ترکیه مشکلی ندارد و دیگری سازمان دیانت ترکیه است که آزاد است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: قم، دیانت و الازهر باید با یکدیگر همکاری کنند. ما باید با شما فعالیت را آغاز کنیم تا راه‌های علمی مبارزه با اسلام‌هراسی را از راه گفت‌وگو با ادیان جهان را باز کنیم. من در جمع جهانی بودایی‌ها به عنوان تنها غیربودایی شرکت کردم. رئیس این مجمع مرا در آن مجمع معرفی کرد و اشاره کرد که من از این دانشگاه بازدید داشته‌ام. من در آن‌جا صحبت کردم و میزان تأثیرگذاری رهبر بودایی‌های میانمار را احساس کردم. من به او گفتم که ما درگیری‌ها میان مسلمانان و بودایی‌ها را به حساب دین بودا نمی‌گذاریم. این درگیری، درگیری مسلمانان و بودایی‌ها نیست. ایرانی‌ها دویست سال است که به مرکز میانمار مهاجرت کرده‌اند و می‌گویند ما در طول دویست سال گذشته هیچ مشکلی با بودایی‌ها نداشته‌ایم. آن‌چه در میانمار اتفاق می‌افتد یک مسئله قومی، منطقه‌ای و محلی است. بودایی‌ها مشکل سرزمین دارند و از یک طرف هم روهینگیایی‌ها از بنگلادش به آن‌جا مهاجرت کرده‌اند. این قبیل مشکلات در همه جای دنیا هست و اختلاف اسلام و بودا نیست. ما باید در مجامع جهانی حضور داشته باشیم و مشکل اسلام‌هراسی را حل کنیم. ما صدها گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت را در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشته‌ایم. ما از شما پیشنهاد و راه‌حل می‌خواهیم. آیا شما گفت‌وگو بین ادیان را قبول دارید؟‌

در ادامه دکتر علی ارباش گفت: همواره باید مراودات برای اتحاد بیشتر مسلمانان و برابری و محبت قلبی آنان را بیشتر کنیم. دو کشور بزرگ منطقه یعنی ترکیه و ایران به دلیل روابط تاریخی دارای ریشه‌های مستحکمی هستند. ما به‌خصوص برای آموزش صحیح دین به جوانان و ایجاد برابری و اتحاد و دوری از افراط‌گرایی باید الگوی دیگر کشورهای جهان باشیم. برای این که بهانه‌ای برای کسانی که به دنبال اسلام‌هراسی هستند،‌ ندهیم باید ایران و ترکیه به صورت مستمر با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

وی هم‌چنین گفت: ما باید بدون فوت وقت کمیته‌ای مشترک که مقدمات آن پیش‌تر فراهم شده بود،‌ ایجاد کنیم و من به دوستان توصیه می‌کنم به صورت این کار را سامان‌دهی کنند. رفتارهای آمریکا در ارتباط با مسائل حساسی مثل فلسطین و انتقال پایتخت اسرائیل به قدس، مورد قبول ما مسلمانان نیست و ما باید برای مقابله با این تحرکات اقداماتی را انجام دهیم. به صورت مستمر در کشورهای اسلامی درگیری‌هایی وجود دارد و خون مسلمانان ریخته می‌شود. باید کاری کنیم که جلوی این کار گرفته شود. هم کسی که می‌کشد و هم کسی که کشته می‌شود، الله اکبر می‌گوید و این قابل قبول نیست و باید برای جلوگیری از این فتنه کاری کنیم. باید سعی کنیم به جوانان‌مان بیاموزیم که اختلافات قومی نباید منشأ اختلاف و درگیری شود بلکه باید غنای فرهنگی خود را به جوانان بیاموزیم. امیدواریم کمیته مربوطه درباره این مسائل صحبت کنند و در راستای آن شروع به فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نیز در خصوص گفت‌وگوی ادیان برای حل مسئله اسلام‌هراسی گفت: ما از فعالیت‌های شما در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنیم و دانشگاه ادیان و مذاهب می‌تواند برای شما در خصوص ادیانی هم‌چون اسلام،‌ مسیحیت، زرتشت، بودا و سایر ادیان، نیرو تربیت کنیم. قبل از کار دانشگاهی، می‌توانیم برای شما دوره‌های موقت برگزار کنیم. ما تجربه طولانی داریم که استادان دانشگاه‌های جهان را برای دوره‌های 15 روزه دعوت می‌کتیم و به دانشگاه ادیان بیایند و در دوره فشرده شیعه‌شناسی شرکت می‌کنند. شما می‌توانید افرادی را به دانشگاه ما اعزام کنید تا در این دوره‌ها شرکت کنند. می‌دانید که دانشگاه ادیان و مذاهب در دنیا منحصر به فرد است. ما استادانی یهودی، مسیحی، بودایی و هندو داریم که برای تدریس به دانشگاه ما می‌آیند.  ما به زبان‌های ترکی استانبولی، چینی و هندی استادانی برای تدریس مبارزه با افراط‌گرایی داریم. ما شیعه و سنی بودن را مانع نمی‌دانیم و از این مرز عبور کرده‌ایم و معتقدیم بحث شیعه و سنی بحث درون خانواده است و اکنون از سطح گفت‌وگوی بین ادیان ابراهیمی عبور کرده‌ایم و با ادیان آسیایی گفت‌وگو می‌کنیم. استادان آشنا با زبان‌های عبری و سانسکریت داریم و تمام مشکلات این‌چنینی را در دانشکده زبان و فرهنگ ملل دانشگاه حل کرده‌ایم. ما ظرفیت شما را ظرفیت عقلانی می‌دانیم. اسلام عقلانیِ وسط. خود را نیز این‌گونه می‌بینیم و شیعه و سنی بودن را مانع نمی‌دانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب پس از این دیدار، در مسجد محمدیه شیعیان آنکارا حضور یافت و از نزدیک با امام جماعت این مسجد و شیعیان دیدار و گفت‌وگو کرد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 78184

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/78184/ترکیه-ایران-دلیل-روابط-تاریخی-دارای-ریشه-های-مستحکمی-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir