چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب : 78216
منبع : خبرگزاری تسنیم

آیت الله رئیسی: میزان پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه قابل قبول نیست

قم نيوز : رئیس قوه قضائیه گفت: میزان افزایش ورودی پرونده اصلا قابل قبول نیست، هرچه ساختمان ایجاد و قاضی افزایش پیدا کند ولی میزان پرونده‌ها همچنان زیاد باشد پذیرفتنی نیست.
آیت الله رئیسی: میزان پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه قابل قبول نیست
آیت الله رئیسی: میزان پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه قابل قبول نیست
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان که در سالن همایش مجتمع آموزش روحانیون و قضات برگزار شد، با تاکید بر اینکه تحول در دستگاه قضایی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: بازنگری در تشکیلات و چابکسازی مجموعه با سیاست انقباضی در عین کارآمدی و سلامتی از جمله شاخص های تحول در دستگاه قضایی است.

همواره نیازمند ارتباط علمی و فقهی با حوزه علمیه هستیم

وی با بیان اینکه همواره نیازمند ارتباط علمی و فقهی با حوزه علمیه هستیم افزود: در زمان امام خمینی(ره) در سالن اجتماعات دادگستری بخش قابل توجهی از مجتهدین که از فضلای حوزه‌های علمیه بودند حضور داشتند و امروز یکی از موضوعات مورد تاکید قوه قضاییه ارتباط با حوزه علمیه قم است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بسیاری از بزرگان دینی اعتقاد دارند که فقه حکومت می کند و هنگامی که فقه در همه لایه‌های زندگی ما وجود دارد سوالاتی را مطرح می کند که مبتنی بر فقه است.

رئیسی با اشاره به ارزش و جایگاه فقه درجامعه عنوان کرد: امروز فقه ما از غنایی برخوردار است که می تواند به همه سوالات پاسخ دهد و در همه مسائل می توان پاسخ داد و هیچ بن بستی وجود ندارد.

وی افزود: وقتی فقه حکومت می‌کند، سوالات زیادی مطرح می‌شود که باید به آنها پاسخ داد و این اقدام باید توسط حوزه علمیه انجام شود، یکی از اقداماتی که توسط حجت‌الاسلام یزدی در قم انجام می شود ارتباط با حوزه‌های علمیه قم و موسسات دینی و پژوهشی است.

رابطه کادرسازی باحوزه های علمیه مورد تاکید قوه قضائیه است

 رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه رابطه کادرسازی باحوزه های علمیه مورد تاکید قوه قضاییه است،گفت: در کنار مرکز قضای قوه قضائیه باید اساتید در سخنان و درس و موضوعات اخلاقی علما و فضلا را تشویق برای فعالیت در زمینه کار قضایی است

رئیسی عدالت را یکی از موضوعات مورد تاکید دین اسلام برشمرد و عنوان کرد: امام علی(ع) فرمودند که در زمینه عدالت می توان سخن گفت و کتاب های زیادی نوشت ولی اجرای عدالت در میدان عمل باید مورد تاکید باشد.

وی تصریح کرد: برای اینکه جامعه مزه شیرین عدالت را بچشد نیازمند اهتمام ویژه‌ای هستیم چون عدالت خواهی و حق خواهی موضوعی است که در همه انسان ها وجود دارد و در اصل همه انسان ها عدالت خواه هستند و کوچترین بی عدالتی را بی نمی تابند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد:رسیدگی به پرونده های قضایی نزد خداوند ارزش بسیار بالایی دارد و سبب تقرب می شود باید کار و تلاش کرد و اجر و پاداش الهی قطعی است.

تحول و کرامت در دستگاه قضایی مورد تاکید است

رئیسی با اشاره به اینکه تحول و کرامت در دستگاه قضایی مورد تاکید است،ادامه داد: با دستورالعمل اجرا نمی‌شود بلکه نیازمند عمل است و همه دستگاه‌ها و سازمان ها باید تحول را بخواهند.

وی با بیان اینکه کرامت در همه بخش‌های دستگاه قضایی مورد تاکید است،افزود:استقلال قوه قضاییه بدون استقلال مالی و اداری استقلال ناقصی است، تکریم قضات و کارکنانی که در دستگاه قضایی مشغول هستند و تکریم شاکی و متهم و وکیل و همه افرادی که مراجعه می کنند باید رعایت شود حتی متهم نیز باید در زمینه جرمی که کرده بازخواست شود و بیشتر از آن نباید برخورد شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یک بخش کرامت خوش اخلاقی است و حسن خلق همه کرامت نیست بلکه پیگیری حل مشکلات و سرعت در رسیدگی به مشکلات مردم از جمله ابعاد کرامت است که باید به عنوان یک وظیفه تلقی شود.

رئیسی عنوان کرد:استفاده از دانش تولید شده سازمانی باید تدوین و ویرایش شده و به محتواهای قابل انتقال تبدیل شود چون این دانش تولید شده یکی از سرمایه‌های آن سازمان است، در سال های اخیر به دانش تولید شده سازمان توجه می شود.

وی با اشاره به اهمیت شورای حل و اختلاف افزود: اساس این شورا بر کار افتخاری بود ولی به مرور زمان صلاحیت این شورا تغییر کرد و صلاحیت آن از فقط صلح و سازش بیرون آمد و برخی اقدام قضایی نیز به آن واگذار شد.

میزان پرونده های ورودی به قوه قضاییه قابل قبول نیست

 رئیس قوه قضائیه نهادهایی که فعال شدن آنها سبب کاهش ورود پرونده های قضایی می شود را مورد تاکید قرار داد و گفت: این میزان افزایش ورودی پرونده اصلا قابل قبول نیست،هرچه ساختمان ایجاد و قاضی افزایش پیدا کند ولی میزان پرونده ها زیاد باشد قابل قبول نیست و صاحبان اندیشه باید همفکری کرده تا نسبت به ورودی پرونده ها اقدامات اساسی انجام شود.

رئیسی عنوان کرد: آمار وارقام موضوع بدی نیست، آمار و عدد برای یک شعبه و دادگستری موضوع خوبی است ولی آفت آمارگرایی یعنی ملاک بهره‌وری فقط آمار باشد ولی نباید این گونه باشد، هیچ‌گاه نباید کیفیت فدای اعداد و ارقام شود و باید در کنار آمار شاخص های دیگر کارآمدی مورد تاکید باشد.

وی افزود:موضوع زندانیان و اشتغال مولد موضوع بسیار مناسبی است وتولید باید در همه جا رونق بگیرد و در زندان نیز برای همه زندانیانی که بر هر دلیلی محکوم شده زمینه استغال مولد ایجاد شود و این موضوع سبب بازسازی شخصیت زندانی و ایجاد زندگی شرافت مندانه برای فردایی که از زندان آزاد می شود به همراه دارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: این موضوع که اسناد رسمی در مراجع رسمی قابل اعتنا است موضوع درستی است، اسناد عادی سبب افزایش ورودی پرونده به دادگستری ها شده است و این به عنوان موضوعی که از نظام حکومتی برای ساماندهی امور اجتماعی مورد توجه است تا در نظام تحولی دستگاه قضایی وضعیت اسناد مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: احیای ظرفیت‌های سازمان ثبت اسناد برای اینکه برخی از پرونده‌های جاری در دادگاه را قبول داریم و معتقدیم تا ظرفیت‌های سازمان ثبت اسناد برای کاهش ورودی پرونده‌ها باید فعال شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcd9x05.yt0jf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما