کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهمان‌های ناخوانده قم بی‌خطرند/ پرهیز از مبارزه شیمیایی با ملخ

خبرگزاری مهر , 11 خرداد 1398 ساعت 16:54

در حالی این روزها شهر قم و روستاهای اطراف شاهد افزایش بیش از حد تعداد ملخ‌ها است مسئولان معتقدند که این ملخ‌ها بومی و بی‌خطر هستند.


به گزارش قم نیوز مهمان‌های ناخوانده‌ای این روزها قم را تسخیر کرده‌اند، بعد از پروانه‌هایی که شهر از حضورشان پر شده بود و خبرهای سفرشان به قم در رسانه‌های استان پر شد حالا مهمان‌های دیگری راهی قم شده‌اند، ملخ‌ها؛ از چند روز پیش بود که به مرور خبرها و تصاویر حمله ملخ‌ها از روستاهای اطراف و شهر قم در کانال‌ها و سایت‌های خبری منتشر شد، بعضی در رابطه با کشاروزی ابراز نگرانی کردند و برخی هم از لزوم مقابله با افزایش این مهمان‌های ناخوانده حرف زدند.

محمد فیروزپور کارشناس امور سموم و حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قم پیش از این گفته بود ملخ‌هایی که این روزها شاهد حضور انبوه آن در قم هستیم بومی استان بوده و برخلاف شایعات مهاجم نیستند و علت افزایش آنها افزایش بارندگی در ماه‌های اخیر و مناسب بودن مراتع استان برای تکثیر آنها بوده است.

وی حضور این ملخ‌ها در استان را نگران کننده ندانسته و پیش بینی کرده بود حداکثر تا ده روز دیگر شاهد این حجم از ملخ‌ها در استان باشیم و بعد از آن از تعداد آنها کم خواهد شد.

ملخ‌های حاضر در قم آفت نیستند

نگرانی‌های کشاورزان و مردم از حضور این مهمان‌های ناخوانده اما همچنان به قوت خود باقی است، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت و گو با خبرنگار مهر راهکار رفع این نگرانی‌ها را اطلاع رسانی به مردم و کشاورزان در رابطه با بی خطر بودن این حشرات عنوان کرده و می‌گوید: ملاک اصلی مهاجم بودن یا نبودن یک حشره طغیانی بودن آن است، باید یک حشره طغیان بکند تا بگویم حشره آفت است وقتی تعداد حشرات از یک آستانه یا نرمی در طبیعت بالاتر برود می‌توانند به عنوان گونه مهاجم شناخته شوند و در صورتی که خسارتی به مزارع وارد کنند از آنها به عنوان آفت یاد می‌شود.

هجوم ملخ‌ها از مدت‌ها پیش در کشورها هم سرو صدا به پا کرده بود، ملخ‌هایی که مهمان استان‌های جنوبی کشور شده بودند و بعضاً آسیب‌هایی را نیز وارد کرده بودند از اوایل بهار در رسانه‌ها خبری شد و حالا این روند به افزایش ملخ‌ها در قم نیز ختم شده است.

به گفته عباس پورمیدانی اما ملخ‌هایی که در حال حاضر در استان قم افزایش یافته‌اند از گونه مهاجم جنوبی نیستند، ملخی که در عرصه زیاد داریم و در استان مشکل ایجاد کرده است ملخ صحرایی بومی است و این ملخ ملخی نیست که آفت زراعی و مراتع حساب شود.

این ملخ‌ها هیچ آثار مضری ندارند، ناقل بیماری نیستد و به محصولات زراعی هم آسیبی وارد نمی‌کنند

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، ملخ‌هایی هم در منطقه داریم که ملخ طاق یا ملخ کوهان دار است که می‌توانند مهاجم باشند و طغیان کنند و خسارت زا بودن آن بستگی به تعداد آنها دارد که از میزان نرم بالا برود.

آن طور که پورمیدانی گفته است ملخ‌هایی که در حال حاضر در سطح شهر و روستاها دیده می‌شوند مهاجم نیستند بلکه در منطقه از قبل هم حضور داشته‌اند اما صرفاً به بارندگی‌ها اخیر باعث شده است که شرایط تکثیر آنها فراهم شود، بارندگی قم ۲ برابر میانگین سی ساله بوده و این شرایط را فراهم کرد که این حشرات گسترش پیدا کنند و از طرف علاقه این حشرات به نور باعث شده است که به آن جذب شده و هرشب از بیابان‌های اطراف به سمت شهرها حرکت می‌کنند و به این دلیل است که تعدادشان زیاد شده است.

مقابله با آفات ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قم

وی اما در رابطه با نگرانی‌های در رابطه با خسارت به مزارع تأکید کرد: این حشرات هیچ آثار مضری ندارند، ناقل بیماری نیستد و به محصولات زراعی هم آسیبی وارد نمی‌کنند به این خاطر که از محصولات خشک استفاده می‌کنند فقط حدود ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های زراعی ما را مورد حمله قرار دادند که با سم‌های مرتبط مبارزه کردیم و کنترل شدند اما از نظر روحی برای مردم ممکن است نگران کننده باشد که اطلاع از بی‌خطر بودن این حشرات که نه نیشی دارند نه صدمه‌ای می‌زنند می‌تواند این نگرانی‌ها را هم رفع کند.

آن طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفته است برای یک مبارزه شیمیایی باید عوامل بسیاری در نظر گرفته شود چرا که در مبارزه شیمیایی خیلی از حشرات مفید هم از بین می‌روند و این موضوع مهمی است و ممکن است برای پرندگان و حیوانات خطرناک باشد و حتی در مواردی به انسان هم صدمه بزند و به همین دلیل مبارزه شیمیایی در موارد حاد و بحرانی صورت می‌گیرد.

پیش از این هم سید محمدتقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم هم نظری مشابه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اعلام کرده بود که خطری از جانب ملخ‌ها استان قم را تهدید نمی‌کند و تعداد و فراوانی ملخ در قم در حدی نیست که آستانه مبارزه استان را فعال کرده و از سموم شیمیایی برای دفع آنها استفاده شود.

با این وجود اما ملاحظاتی در رابطه با حفظ مزارع از آسیب‌های احتمالی مزارع با توجه به احتمال افزایش تعداد این ملخ‌ها وجود دارد که سامانه تهک قم به کشاورزان ارائه کرده است که از جمله اینکه باتوجه به رؤیت ملخ در سطح استان، در صورت مشاهده خسارت به مزارع کشاورزی، نسبت به مبارزه با صلاح دید کارشناسان حفظ نباتات اقدام شود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 78317

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/78317/مهمان-های-ناخوانده-قم-بی-خطرند-پرهیز-مبارزه-شیمیایی-ملخ

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir