سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 78420
منبع : خبرگزاری مهر

انقلاب؛ یادگار ماندگار امام/ امام خمینی(ره) یک فقیه بی‌نظیر بود

قم نيوز : نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بیان اینکه امام در فقه بی‌نظیر بود، گفت: انقلاب یادگار ماندگار امام است که شیعه و سنی را متحد و منسجم در مقابل دشمنان قرار داد.
انقلاب؛ یادگار ماندگار امام/ امام خمینی(ره) یک فقیه بی‌نظیر بود
انقلاب؛ یادگار ماندگار امام/ امام خمینی(ره) یک فقیه بی‌نظیر بود
به گزارش قم نیوز : بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، قیام و نهضت اسلامی خویش را با احیای اندیشه سیاسی اسلام، به ویژه احیای تئوری حکومتی اسلام، آغاز کرد و این در واقع یکی از تفاوت‌های اساسی نهضت بیدارگرانه و حیات بخش آن امام راحل (ره) نسبت به دیگر نهضت‌های اسلام خواهانه قرون اخیر در جهان است و همین تفاوت اساسی یکی از عوامل مهم موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی شد.

امام (ره) تا آخرین لحظات عمر خویش دست از مجاهدت در راه حق برنداشتند تا اینکه در خرداد ۱۳۶۸ به ملکوت اعلی پیوستند و جهانی را در سوگ خود نشاندند.

دیدگاه آیت الله جوادی آملی نسبت به امام خمینی (ره)

در یادداشتی از آیت الله العظمی جوادی آملی آمده است که: امام خمینی (ره) خودساخته بودند و چون روح طیب و طاهر داشتند و روح الله بودند سخنانشان در جان جامعه اثر می‌گذاشت و بیگانه را بر سرجای خود می‌نشاند.

وی ادامه می‌دهد: خصوصیت بارز امام (س) این بود که از مرگ نمی‌ترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمی‌آورد و بقیه مسائل برای او حل است. از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می‌فرمودند: اینها می‌ترسیدند، من نمی‌ترسیدم.

این استاد سطوح عالی حوزه ادامه می‌دهد: همچنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: «وقت تقیه است» و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: «شما روی مغول را سفید کردید!» کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد و کسی از مرگ طبیعی نمی‌ترسد که بالاترش را تجربه کرده باشد و آن مرگ ارادی است.

وی افزوده است: انسان وقتی امیالش را اماته کند، متحرک بالهواء نباشد، متحرک بالهوس نباشد، متحرک بالمیل نباشد، بلکه متحرک بالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. وقتی که از مرگ هراسی نداشت، چنین می‌شود. در انجام وظیفه، آنچه جلوی دیگران را می‌گرفت و می‌گیرد، همان ترس از مرگ است.

امام خمینی (ره)؛ بزرگ ارمغان الهی

نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عصر حاضر توانست پدیده‌ای به نام خمینی به جهان بشناساند که در مقابل زورگویان و جهانخواران ایستادگی کرد و در حوزه علمیه توانست اهمیت تراژدی اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی را به صحنه اجتماعی بکشاند.

حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر با اشاره به اینکه امام (ره) با دم مسیحایی خویش جوانانی ار پرورش دادند که شهادت را در دوران دفاع مقدس به جان خریدند، ادامه داد: امام خمینی کاری کردند که حوزه‌های علمیه پاسخ‌گوی مستقیم مطالبات مردم و دیدگان قوی در مرزبانی از اعتقادات جهان اسلام باشند.



وی امام خمینی را ارمغان بزرگ الهی دانست و افزود: انقلاب یادگار ماندگار امام است که شیعه و سنی را در کنار هم متحد و منسجم مقابل دشمنان قرار داد؛ اگر علم امام و کیاست ایشان بود اسلام مورد بازخوانی جوانان اروپا قرار نمی‌گرفت. امام (ره) تحجر و انزوا در حوزه علمیه را حرام می‌دانستند و حوزه‌های علمیه با فرآیند انقلاب توانست معارف اسلام را به جهانیان برساند

این استاد حوزه علمیه گفت: امام در فقه بی نظیر بودند و توانستند زوایای فقه را در زندگی روزمره مردم به شکل حکومتی بیان کنند.

نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: امام (ره) تحجر و انزوا در حوزه علمیه را حرام می‌دانستند و حوزه‌های علمیه با فرآیند انقلاب توانستند معارف اسلام را به جهانیان برسانند و در مسیر بالندگی و پیشرفت قرار بگیرند.

حضور دین در همه زوایای زندگی انسان

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امام خمینی (ره) مانند فقهای دیگر نظرشان این بوده که دین در همه زوایای زندگی انسان حضور دارد و این‌چنین نیست که تنها روابط ما را با خدا و زندگی شخصی ترسیم کند.

آیت‌الله سید محمد غروی ادامه داد: دین برای هدایت انسان‌ها است، اگر کسی آشنا به مباحث فقهی باشد فقه مباحث فردی نیست بلکه روابط انسان را با دیگران ترسیم می‌کند؛ علل و عوامل مختلف باعث شد در جوامع اسلامی بخصوص جوامع شیعی حکومت اسلامی و ولایت در انزوا قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی (ره) دیدگاه فقهی نسبت به مسئله حکومت داشتند، گفت: امام (ره) از توکل و اخلاص فوق العاده‌ای برخوردار بودند.

امام خمینی (ره) با مردم زندگی کردند و درد دین، رفاه و آزادی و مردم را داشتند

وی بیان کرد: شاه اشتباهات زیادی کرد که زمینه برای انقلاب فراهم شد و مردم هوشیارتر شدند تا حکومت شاه سقوط کند و امام (ره) جریان انقلاب را هدایت می‌کردند.

آیت الله غروی تصریح کرد: رهبری ویژه ایشان حرکت اجتماع را سریع‌تر و وسیع‌تر و پایه‌های انقلاب را محکم کرد.

وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) با مردم زندگی کردند و درد دین، رفاه و آزادی و مردم را داشتند و با همین هدف حرکت خود را آغاز کردند و تا آخرین دقایق عمرشان در این مسیر با ساده زیستی و حفظ شئون روحانیت و عدم برخورداری از رفاه و آسایش، حرکت مجاهدانه خویش را ادامه دادند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امام (ره) توانستند با رهبری خویش از فرصت‌ها استفاده کنند و حکومت اسلامی را برپا کنند، یادآور شد: امام خمینی (ره) پس از تشکیل حکومت، مجلس شورای اسلامی را نیز تشکیل دادند و در واقع بسیاری از ارکان نظام شکل گرفت.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcawyn0.49nau15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما