شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78487
منبع : خبرگزاری ايرنا
قم در هفته ای که گذشت

از بررسی مشکلات تکمیل مترو تا نزدیک شدن راه آهن به گمرکات قم

قم نيوز : بررسی مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم با حضور نمایندگان مجلس بویژه علی لاریجان ، لزوم تکمیل مسیر دسترسی به دریاچه نمک ، کاهش مصرف آب توسط شهروندان و برگزاری جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت از جمله اخبار مهم هفته گذشته استان قم بود.
از بررسی مشکلات تکمیل مترو تا نزدیک شدن راه آهن به گمرکات قم
از بررسی مشکلات تکمیل مترو تا نزدیک شدن راه آهن به گمرکات قم
به گزارش قم نیوز پنج واحد گردشگری در مسیر راه اندازی و یک منطقه گردشگری، بهسازی وزیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) در دستور کار مسئولان استان، نزدیک شدن خطوط ریلی به گمرکات و سیلوی قم، دستگیری شرارت و عربده کشی و افزایش کرایه تاکسی از دیگر اخبار مهم هفته گذشته قم می‌باشد.

** برگزار نشست بررسی مشکلات تکمیل مترو و مونوریل

نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم با حضور نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی بویژه علی لاریجانی برگزار و بار دیگر پیگیری این موضوع در دستور کار قرار گرفت. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به مشکلات تکمیل مونوریل قم، تصریح کرد: ابتدا باید فاز ۱ این پروژه افتتاح و سپس درباره مابقی آن تصمیم گیری شود. لاریجانی در ادامه، تکمیل پروژه متروی قم را مورد توجه قرار داد و گفت: پایه و اساس قرارداد متروی قم از ابتدا مستحکم و صحیح بنا نهاده نشده و در حال حاضر فعالیت تکمیل این پروژه باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود. احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مقرر شد که حدود ۳۷۰ میلیارد تومان منابع موردنیاز برای افتتاح فاز ۱ مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تامین شود تا پیمانکار مجدد فعالیت خود را آغاز کند. شهردار قم نیز گفت: در این نشست مقرر شد که رقم ریالی پروژه مونوریل تأمین و همچنین همانند پروژه مترو در قرارداد پیمانکار بازنگری قیمتی صورت گیرد. سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان اینکه مقرر شده بود که برخی از قیمت‌های پروژه به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در این شورا بازنگری مورد نظر صورت گیرد، افزود: شورای عالی فنی در سال ۹۶ تصمیم گرفت که به صورت ثابت حدود ۲۵۰ میلیارد به این پروژه منابع تخصیص دهد در حالی که درخواست ما این بود که قرارداد فهرست شود و تغییر قیمت‌ها هرساله در آن لحاظ و تعدیل مورد نیاز انجام شود، چرا که طی این سال‌ها تغییر قیمت ارز و نرخ تورم وجود داشته و براین اساس باید تعدیل قیمت انجام شود. وی با تاکید بر اینکه قرار بود فاز نخست مترو قم که حدود ۵٫۲ کیلومتر است در پایان سال ۹۷ راه اندازی شود، ادامه داد: پیمانکار قرارداد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است با نوع قرارداد ارائه شده موافق نبود، چرا که با اجرای آن حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ضرر می‌کرد.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است. عملیات اجرایی ساخت خط A مترو قم در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به ۲ مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌شود.

** برگزاری جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در سومین جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گفت: امروز در مقابل با کسانی که شادی‌های مبتذل را تبلیغ می‌کنند؛ مناسبت‌هایی مانند دهه کرامت فرصت خوبی است که تا شادی‌های مورد پسند ائمه اطهار (ع) ترویج شود. آیت الله سید محمد سعیدی هفته گذشته با بیان اینکه در شادی اهل بیت (ع) شاد باشیم، افزود: این مساله یکی از جلوه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در این دهه مبارک است، چراکه به واسطه حوادثی که در تاریخ برای ما اتفاق افتاده است، تقریباً بزرگداشت عزای اهل بیت (ع) بسیار برجسته می‌شد. وی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان اینکه باید یک سری کارهای ثابت هر سال در دهه کرامت که مرتبط با اهل بیت (ع) انجام شود، گفت: مناسبت‌های دینی و مذهبی بستری هستند که در آنها باید معارف و سیره ائمه اطهار (ع) بیان شود. تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: هر سال مخاطبان جدیدی از نسل جوان در این برنامه‌ها داریم، از این رو باید هر سال نشر و تبلیغ معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای مخاطبان بیان شود.

** راه اندازی پنج واحد گردشگری تا پایان سال

معاون سازمان برنامه و بودجه قم گفت: پنج واحد گردشگری و راه اندازی فاز یک منطقه گردشگری در روستای نایه قم تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد. محمد اخوان هفته گذشت در دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم در سالن امام جواد (ع) استانداری افزود: این واحدها با اعتبار ۳۴۵ هزار میلیون ریال و اشتغال ۱۱۶ تن فعالیت خود را در استان آغاز می‌کند. وی گفت: طرح راه‌اندازی ۱۲ باب مجتمع‌های گردشگری و واحدهای تفریحی بااعتبار ۵۴۰ هزار میلیون ریال و اشتغال ۲۵ تن توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به دبیرخانه اقتصاد مقاومتی ارسال‌شده است. وی همچنین با اشاره به اهداف راه‌اندازی گردشگری سلامت استان توسط جهاد دانشگاهی گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری، و توسعه بازار تولیدات استان از اهداف اصلی این طرح است.

** ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه دسترسی به دریاچه نمک

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: برای احداث راه دسترسی به دریاچه نمک این استان و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و استحصال املاح معدنی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است. حسن صبوری هفته گذشته در دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سالن امام جواد (ع) استانداری ادامه داد: برای احداث راه دسترسی دریاچه نمک در راه و شهرسازی قم آمادگی کامل وجود داشته و مطالعات لازم نیز برای آن صورت گرفته است. وی افزود: احداث مسیر دسترسی به دریاچه نمک به‌هیچ‌وجه در وزارت راه و شهرسازی تعریف نشده و برای ایجاد آن یا باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذار و یا منابع استانی استفاده شود.

** ۹ پروژه اقتصاد مقاومتی برای بهسازی اطراف حرم مطهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: ۹ پروژه اقتصاد مقاومتی برای بهسازی و ساماندهی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) انتخاب و اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان نیز به‌عنوان پشتیبان اجرای طرح‌های ساماندهی در نظر گرفته‌شده است. محسن بهشتی هفته گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سالن جلسات امام جواد (ع) ادامه داد: در اطراف حرم مطهر برخی نا بسامانی‌های شهری وجود داشته که بهسازی و زیباسازی آن‌ها در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است. وی افزود: برای بهسازی اطراف حرم مطهر جلسات مختلفی با مدیران ارشد استانی و تولیت آستان مقدس برگزار و نسبت به ساماندهی بافت ناکارآمد آمد اتفاق‌نظر جمعی شکل گرفته است. بهشتی اضافه کرد: ساماندهی میدان آستانه، خیابان ارم، شیخان، فازهای ۴ و ۵ پروژه عمار یاسر و بهسازی ضلع جنوبی و شرقی حرم مطهر در طرح بهسازی اطراف حرم مطهر پیش‌بینی‌شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به برنامه استان در ساماندهی محورهای اطراف حرم مطهر گفت: چهارراه بازار تا میدان شهدا به مساحت ۶ هکتار در دستور کار استان در زمینه بهسازی اطراف حرم مطهر قرار گرفته است. وی همچنین تأکید کرد: آماده‌سازی اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان برای آغاز طرح‌های ساماندهی و بهسازی اطراف حرم مطهر و انتقال کسبه و ساکنان مناطق درگیر به پردیسان باید هرچه زودتر آغاز شود.

** راه آهن بزودی به گمرکات قم می‌رسد

مدیرکل راه‌آهن قم با اشاره به آخرین وضعیت اتصال خطوط ریلی به گمرکات استان گفت: ۹۰ درصد از عملیات عمرانی اتصال راه‌آهن به گمرک قم نهایی شده است. محسن اعتماد هفته گذشته در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سالن امام جواد (ع) استانداری ادامه داد: همچنین طرح اتصال راه‌آهن به سیلوی قم نیز تا به امروز ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.وی با بیان اعتبار موردنیاز برای تکمیل این طرح اقتصاد مقاومتی افزود: برای اتمام و بهره‌برداری کامل از طرح اتصال راه‌آهن به سیلوی قم اعتباری بالغ‌بر ۴۸ میلیارد تومان نیاز است و تمام اعتبارات این طرح توسط راه‌آهن تأمین‌شده است. اعتماد با اشاره به طرح‌های اقتصاد مقاومتی اداره کل راه‌آهن قم عنوان کرد: هفت پروژه اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸ برای راه‌آهن استان تعریف‌شده که ۵ پروژه ازاین‌بین فعال است.

** لزوم ورود بخش خصوصی به دریاچه نمک

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم گفت: برای احداث مسیر دسترسی دریاچه نمک راهی جز ورود بخش خصوصی نبوده و باید انتظارات سرمایه‌گذاران نیز برآورده شود. مهرداد غضنفری هفته گذشته در دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سالن امام جواد (ع) استانداری ادامه داد: طرح‌های مطالعاتی دستگاه‌های استانی در حوزه دریاچه نمک باید با همکاری نهادی علمی و دستگاه‌های مشاور صورت بگیرد. وی افزود: برای بهره‌برداری از ظرفیت دریاچه نمک در محورهای معدنی، گردشگری و یا استفاده‌های دیگر باید مطالعات جامع صورت بگیرد.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون‌های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

** دریاچه نمک ظرفیتی که هنوز نحو بهره برداری آن مشخص نیست

استاندار قم گفت: دریاچه نمک یکی از ظرفیت‌های اقتصادی استان است اما هنوز نحو بهره‌برداری از آن مشخص نیست، با طرح‌های مطالعاتی باید شیوه بهره‌برداری از این دریاچه در حوزه‌های گردشگری و معدنی مشخص شود. بهرام سرمست هفته گذشته در دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سالن امام جواد (ع) استانداری افزود: در زمینه طرح بهره‌برداری از دریاچه نمک سازمان صمت قم محور بوده و اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی نیز به‌عنوان دستگاه همکار با این سازمان همکاری خواهند کرد. وی ابراز کرد: در زمینه بهره‌برداری از دریاچه نمک نگرش سیستمی در سطح استان وجود نداشته و هر دستگاهی صرفاً به دنبال اهداف خاص خود بوده و دید جامعی نسبت به شیوه و شکل بهره‌برداری از آن وجود ندارد. وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌تنهایی نمی‌تواند مجری مطالعات جامع دریاچه نمک باشد بلکه مطالعات باید توسط دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی پیگیری و دنبال شود.

** مصرف آب باید کاهش یابد

مدیرعامل آب و فاضلاب قم، مصرف روزانه هر نفر را در قم حدود ۱۶۰ لیتر اعلام کرد و گفت: با توجه به تأمین ۸۵ درصدی آب شهر از خارج از مرزهای استان، باید سرانه مصرف به نصف کاهش پیدا کند. علی جان صادق پور در گفت وگویی اظهار داشت: دراین راستا هر فرد می‌تواند با روزانه ۸۰ لیتر آب، زندگی خود را تأمین کند علاوه بر اینکه بر اساس برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم کسانی که مصرف کمتری داشته باشند تشویق می‌شوند. وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر صد در صد جمعیت حدود یک‌میلیون و ۲۸۰ هزارنفری شهری استان به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند، گفت: برای تأمین آب شرب شهر قم تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال، ۴ باب تصفیه‌خانه و بیش از سیصد و پنجاه‌هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب احداث شده است. وی چاه‌های منطقه علی‌آباد، چاه‌های داخل شهر و سدهای ۱۵ خرداد و کوچری منابع تأمین آب شهر قم برشمرد و اظهار داشت: سالانه نزدیک به ۱۱۶ میلیون متر مکعب آب وارد شهرها می‌کنیم که از این میزان حدود صد میلیون متر مکعب مصرف و مابقی جزو آب‌های به حساب نیامده محسوب می‌شود.

** افزایش حداکثری ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم گفت: افزایش حداکثر ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها با کاربری‌های مختلف پس از طی فرایند قانونی از ابتدای هفته جاری اجرایی و به تاکسی داران ابلاغ شد. مرتضی عزتی هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نوسانات اقتصادی و افزایش هزینه‌های تاکسی داران افزود: با پیگیری‌های انجام شده برای افزایش نرخ کرایه به منظور جبران بخشی از افزایش هزینه‌های تاکسیداران، اعضای شورای اسلامی شهر قم به لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در قم رأی مثبت دادند. وی ادامه داد: پس از تصویب در شورا و تأیید این افزایش نرخ توسط فرمانداری قم، طبق قانون، نرخ جدید انواع تاکسی‌ها در یکی از روزنامه‌های سراسری استان به چاپ رسید که با گذشت زمان ۱۵ روزه از چاپ این آگهی، فرایند اجرایی شدن آن آغاز شد. عزتی بیان کرد: برای تاکسی‌های خطی ۲۵ درصد، ون ۲۵ درصد، تاکسی‌های گردشی ۲۵ درصد، بی سیم حدود ۱۷ درصد و وانت بارها ۱۵ درصد افزایش قیمت لحاظ شده است. وی با اشاره به وجود ۶۷ هزار دستگاه تاکسی و فعالیت بیش از ۱۰ هزار راننده در سطح قم ادامه داد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف از سوی تاکسیداران و افزایش نرخی بیش از نرخ مصوب، شکایت‌های خود را از طریق شماره ۰۲۵-۳۶۶۲۸۸۰۰ و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۵۱۳۳ اعلام کنند.

** دستگیری عاملان شرارت و عربده کشی

فرمانده انتظامی شهرستان قم از دستگیری عاملان اصلی، شرارت، عربده کشی و تخریب خودروها در سطح قم خبر داد. سرهنگ " مرادحسین جعفریان" در گفت وگویی اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه دو دستگاه موتورسوار با قمه و قداره اقدام به عربده کشی و تخریب خودروها در سطح قم کرده و باعث ایجاد رعب وحشت شهروندان شده اند، موضوع بصورت ویژه در دستور کار مأموران کلانتری" ۱۵ بلوار امین قم" قرار گرفت. وی افزود: مأموران پس از دریافت موضوع سریعاً به محل مورد نظر اعزام که دو دستگاه موتورسوار تک سرنشین را مشاهده کردند اما متهمان پس از رؤیت ماموران اقدام به فرار کردند. جعفریان ادامه داد: بلافاصله مأموران به تعقیب و گریز اراذل و اوباش کردند که موفق شدند یکی از موتورسیکلت‌ها را متوقف و متهم را دستگیر کنند. فرمانده انتظامی شهرستان اضافه کرد: در بازرسی بدنی از متهم، یک قبضه سلاح سرد ۵۰ سانتی کشف شد.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcd5o05.yt0jj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما