قم نيوز : مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفته است که به آثار تاریخی و میراث ف رهنگی حرم حضرت معصومه آسیب‌هایی وارد شده است که دودگرفتگی آجرکاری و بندکشی بنا از جمله این آسیب‌ها است.
مدیرکل میراث فرهنگی قم آسیب به بافت تاریخی حرم حضرت معصومه(س) را تایید کرد
مدیرکل میراث فرهنگی قم آسیب به بافت تاریخی حرم حضرت معصومه(س) را تایید کرد
به گزارش قم نیوز حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی قم ضمن تایید آسیب دیدن بنای تاریخی حرم حضرت معصومه(س) در آتش سوزی شنبه ۱۸ خرداد ماه، گفته است: در بازدید شاهین ایل بیگی معاون میراث فرهنگی استان قم از محل وقوع آتش سوزی در حرم مطهر حضرت معصومه، [مشخص شد] به آثار تاریخی و میراث فرهنگی این مکان مقدس، آسیب چندانی وارد نشده است.

براساس خبری که از سوی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قم برای رسانه‌ها ارسال شده است، «حدود ساعت ۲۲ شامگاه شنبه مورخ 18 خرداد ماه، محل جمع آوری جانمازهای مقوایی که در قسمت راهروی ورودی صحن اتابکی نگهداری می شد. بر اثر نوسان برق دچار حریق شد که بلافاصله نیروهای آتش نشانی وارد عمل شده و آتش را مهار کردند.»

اگر چه یزدانی خرم اظهار داشته که جای هیچ گونه نگرانی نیست و این حادثه تلفات جانی نداشته اما تصریح کرده است که «بخش‌هایی از آجرکاری و بندکشی دچار دود زدگی جزئی شده است» که با توجه به ثبت شدن حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) در فهرست آثار ملی ایران به شماره 128 هر گونه آسیب به این بنا باید با جدیت مورد پیگیری قرار گفته و عوامل آن برای بررسی سهل انگاری احتمالی به مراجع ذی ربط معرفی شوند.

یزدانی خرم افزوده است: «هماهنگی لازم میان میراث فرهنگی و مدیریت حرم مطهر جهت تأمین نیروی انسانی، مصالح مورد نیاز و نظارت بر حُسن انجام عملیات اجرایی صورت گرفته است و در حال حاضر عملیات شتشوی قسمت های دودزده توسط عوامل حرم مطهر در حال انجام است.»

تولیت حرم حضرت معصومه(س) دیروز گفته بود که آسیبی به بافت تاریخی حرم حضرت معصومه(س) وارد نشده است اما براساس گفته‌های مدیرکل میراث فرهنگی قم آسیب‌هایی به بافت تاریخی وارد شده است و قم نیوز نیز اخباری در دست دارد که آسیب‌ها بیشتر از دودگرفتگی جزئی و بندکشی دیوارهای صحن اتابکی است. از این رو قم نیوز به سبب عدم دسترسی به محل آتش سوزی ناشی از عدم همکاری حراست حرم با خبرنگاران، قادر به تایید مطالب بیان شده از سوی مدیرکل میراث فرهنگی قم یا روابط عمومی حرم نیست.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcizway.t1avv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما