کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پای هیدروکربن‌ها به شهرک‌های صنعتی قم باز می‌شود

خبرگزاری تسنیم , 20 خرداد 1398 ساعت 20:33

تجدیدنظر در ممنوعیت فعالیت واحدهای هیدروکربنی به نگرانی جدی دلسوزان محیط‌زیست استان قم تبدیل‌شده است.


به گزارش قم نیوز دود این شهر چیزی نمانده که مردم را از نفس بیندازد انبوهی از واحدهای آلاینده صنعتی در فاصله اندکی از حریم شهری واقع‌شده و پایش چندانی بر روند فعالیت و گستره آلایندگی‌های آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

آنچه همه بر آن اتفاق‌نظر دارند این است که ضابطه کارشناسی شده‌ای در استقرار واحدهای صنعتی در قم صورت نگرفته و با ادامه روند فعلی قم در آینده‌ای نه‌چندان دور قم به یکی دیگر از کانون‌های آلودگی صنعتی تبدیل خواهد شد.

صحبت از آینده نه‌چندان دور امروز دیگر محلی از اعراب ندارد شاهد این مدعا نتایج پایش دستگاه‌های نظارتی محیط‌زیست استان است، قم سال گذشته فقط 60 روز پاک داشته و بقیه ایام سال با غول بی‌رحم آلودگی در پیکار بوده است.

قم در دل آلودگی قرار دارد، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به اعتراف مسئولان استانی به کانون آلودگی مرکز کشور تبدیل‌شده است، دود و خروجی برخی از واحدهای آلاینده‌ این منطقه چنان با غلظتی بالا می‌رود که گویی کمر همت به نابودی محیط‌زیست محکم کرده و شمشیر را از رو بسته است.

جنگ تمام‌عیاری برای نابودی محیط‌زیست در سایه نگاه‌های صنعت محور مسئولان در جریان است، قم بارانداز تخلیه و ذوب صنایع سربی به‌ویژه باتری شده است.

سال 95 در پی نگرانی و هشدارهای مستمر نسبت به وضعیت نگران‌کننده فعالیت‌های صنعتی در قم، استقرار هرگونه واحد جدید در حوزه هیدروکربن‌ها ممنوع شد.

ممنوعیتی که تا امروز ادامه داشته اما در روزهای اخیر حرف‌وحدیث‌های زیادی نسبت به تجدیدنظر در این تصمیم و بازگشت هیدروکربن‌ها به فضا و ریه‌های شهروندان مطرح و به جدیت بسیاری دنبال می‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری قم با تأکید بر اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای آغاز فعالیت‌های مربوط به هیدروکربن‌ها در شهرک‌های صنعتی معتقد است که تصمیم سال 95 محیط‌زیست کارشناسی شده نبوده و باید تجدیدنظر شود.

بهرام سرمست استاندار قم نیز تأکید می‌کند: در مصوبه سال 95 عدم استقرار هیدروکربن‌ها در این استان کارشناسی‌های لازم صورت نگرفته و در شورای برنامه‌ریزی استان نیز تصویب نشده است، وضعیت استقرار و یا عدم استقرار واحدهای مرتبط با هیدروکربن، باید در کارگروه آمایش موردبررسی مجدد قرارگرفته و بعدازآن در شورای برنامه‌ریزی استان تعیین تکلیف نهایی شود.

زیرساخت استقرار صنایع هیدروکربنی در قم وجود ندارد

داشتن پیوست زیست‌محیطی شعار تکراری بوده که همواره مدیران از آن دم می‌زنند اما وقتی نوبت عمل می‌شود نگاه‌های صنعت محور بر دغدغه‌های زیست‌محیطی غلبه کامل دارد و رقابت نابرابری بین آن‌ها همیشه در جریان است.

نکته دیگر این است که سایت ویژه‌ای برای دفن پسماندهای خطرناک حاصل از فعالیت‌ها در هیچ‌کدام از شهرک‌های صنعتی به‌صورت مشخص منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان وجود نداشته و چنین تصمیماتی عملاً بدون اینکه زیرساخت‌های لازم برای آن اندیشیده شده باشد در حال انجام است.

صنایع هیدروکربنی ازنظر مواد اولیه، گازهای سمی و همچنین بوی نامطبوعی که دارند سلامت انسان، موجودات زنده و محیط‌زیست را با تهدید واقعی روبه‌رو می‌کنند.

مدیرکل محیط‌زیست قم تأکید می‌کند: تأسیس و راه‌اندازی برخی واحدهای صنعتی، اگرچه به‌ظاهر منع قانونی نداشته باشد، اما باید بر اساس سند آمایش سرزمینی و آینده‌ای باشد که برای محیط‌زیستمان انتظار داریم.
سید رضا موسوی مشکینی ادامه می‌داد: قم در حوزه نفتی مزیتی نسبت به استان‌های نفت‌خیز و مرزی کشور نداشته و از سویی زیرساخت‌های لازم برای کنترل آلایندگی شدید این واحدها در استان وجود ندارد.

مباحث مربوط به تجدیدنظر در فعالیت صنایع هیدروکربنی در حالی به نقل محافل اقتصادی استان تبدیل‌شده که اولویت نخست توسعه قم بر محور گردشگری و خدمات مربوط به آن تعریف‌شده است، صنعتی که با توجه و سرمایه‌گذاری در آن ضمن ایجاد اشتغال پایدار از مخاطرات زیست‌محیطی نیز کاسته می‌شود.

انتهای پیام/  137


کد مطلب: 78585

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/78585/پای-هیدروکربن-ها-شهرک-های-صنعتی-قم-باز-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir