کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خلاهای اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری واژگان بیگانه رفع شود

خبرگزاری فارس , 22 خرداد 1398 ساعت 22:47

استاندار قم با تاکید بر اینکه ارشاد باید صورت واضح و روشنی از وضعیت نام‌گذاری‌های واحدهای مختلف توزیعی، تولیدی و خدماتی ارائه کند، گفت: خلاهایی در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری واژگان و اصطلاح‌های بیگانه وجود دارد که باید در کمیته‌های مشخصی شناسایی و رفع شود.


به گزارش قم نیوز بهرام سرمست امشب در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم که در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری از عناوین و واژگان بیگانه را نیازمند زمینه‌سازی‌های فرهنگی دانست و اظهار کرد: این قانون در 23 سال گذشته به تصویب رسیده و ما باید به دنبال مطالعه و آسیب‌شناسی باشیم که چرا طی این مدت به اجرا نرسیده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ما اطلاع‌رسانی‌های لازم را در ابتدای کار برای مردم انجام نداده‌ایم نفس برداشتن تابلو یا بستن واحدهایی که از نام‌های بیگانه استفاده کرده‌اند تبعات مختلفی را به دنبال دارد و کار ساد‌ه‌ای نیست.

استاندار قم با تاکید بر اینکه در مرحله نخست ارشاد باید صورت واضح و روشنی از وضعیت نام‌گذاری‌ها ارائه کند، مطرح کرد: خلاهایی در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری واژگان و اصطلاح‌های بیگانه وجود دارد که باید در کمیته‌های مشخصی شناسایی و رفع شود.

وی ادامه داد: فرهنگستان ادب فارسی را به‌عنوان منبع جایگزین برای معادل‌سازی واژگان بیگانه معرفی کرده‌اند درحالی‌که بسیاری از واژگان تاکنون معادل‌سازی نشده و استفاده از برخی از واژگان معادل‌سازی شده برای مردم سخت و پذیرش اصطلاحات متعارف بیشتر جاری است.

سرمست با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون باید هزینه کنیم، تصریح کرد: فعالیت هشت هزار واحد بدون پروانه در شهر قم نشان می‌دهد که تاکنون به درستی به قانون عمل نشده است و اکنون هر مجموعه باید با عمل به رسالت‌های اصلی خود به دنبال جبران گذشته باشد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 78670

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/78670/خلاهای-اجرای-قانون-ممنوعیت-بکارگیری-واژگان-بیگانه-رفع-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir