دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۹
کد مطلب : 78858
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

آنچه خانواده ها باید درباره تربیت دینی فرزند بدانند

قم نيوز : در تربیت دینی هدف آن است که رابطه‌ای بین کودک و خدا ایجاد شود و در سایه آن وابستگی شکل بگیرد، به گونه‌ای که در آینده قادر باشد خواسته‌ها و تمایلات نامشروع را به بند کشد.
آنچه خانواده ها باید درباره تربیت دینی فرزند بدانند
آنچه خانواده ها باید درباره تربیت دینی فرزند بدانند
به گزارش قم نیوز زهره مجذوبی درباره عوامل موثر در تربیت دینی فرزندان، اظهار کرد:تربیت دینی برای کودک امری ضروری و حیاتی است، چراکه او در زندگی آینده نیازمند به ستون پایداری است که به هنگام تزلزل به آن متکی باشد.

وی ادامه داد: در تربیت دینی هدف آن است که رابطه‌ای بین کودک و خدا ایجاد شود و در سایه آن وابستگی شکل بگیرد، به گونه‌ای که در آینده قادر باشد خواسته‌ها و تمایلات نامشروع را به بند کشد.

استاد حوزه خواهران همدان بیان کرد: در حقیقت، هدف از تربیت دینی آن است که تمام رشته‌های حیاتی انسان به خداوند وصل و هر عملی برای خداوند انجام شود. در چنین تربیتی قصد داریم که تعادل بین ماده و معنا ایجاد شود و در سایه آن تشویش و اضطراب، ترس‌ها و دلهره‌ها که منشأ ایجاد بسیاری از رذایل اخلاقی است در زندگی انسان کاهش یابد و بین نفس انسان و زندگی آشتی برقرار باشد.

پدر و مادر عالی‌ترین نقش را در تربیت دینی بر عهده دارند

مشاوره مدرسه علمیه الزهرا(س) همدان ادامه داد: والدین نخستین کسانی هستند که با فرزندان خود در تماس اند و عالی‌ترین نقش را در زمینه پرورش و تربیت و رشد شخصیت فرزند ایفا می‌کنند. دامان پدر و مادر اولین محیط مقدسی است که  می‌تواند شایسته‌ترین فرزندان را تربیت کند.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد که والدین از یک سو منتقل کننده خصایص و ویژگی‌های وراثتی یعنی عامل وراثت هستند و از سوی دیگر عامل محیطی محسوب می‌شوند.

مجذوبی عنوان کرد: استعدادهای نهفته کودکان با پشت سر گذاشتن دوران حیات در دامان پدر و مادر و عبور از مراحل اولیه زندگی اندک اندک بیدار شده و قوای آنان یکی پس از دیگری به فعالیت درمی‌آید و زمانی فرا می‌رسد که خود را در برابر پدر و مادر مستقل احساس می‌کند.

وی ادامه داد: فرد در چنین مرحله‌ای خود را مانند دیگران دارای اراده و تصمیم می‌داند و در این زمان است که از محیط کوچک خانواده وارد مدرسه می‌شود و در آنجا با فضای تازه‌ای آشنا می‌شود و قدم در محیط‌های وسیعی می‌گذارد.

این کارشناس تربیتی خاطرنشان کرد: ضرورت اقدام برای تأمین زندگی و رفع نیازهای انسانی فرد را ناگزیر از همکاری با سایر افراد اجتماع می‌کند و همین امر فرد را بیش از بیش تحت تأثیر خلق و خوی دیگران قرار می‌دهد.

آموزگاران، استعداد افراد را در جهت معارف الهی سوق دهند

 استاد حوزه خواهران همدان تأکید کرد: بعد از پدر و مادر، آموزگاران بیشترین نقش را در تربیت کودکان و نوجوانان بر عهده دارند، چراکه آموزگاران، اساتید اخلاق، عالمان دینی، وعاظ و سخنوران و همه افرادی که به گونه‌ای در ارتباط با مسائل علمی و دینی هستن، مسئولیتی سنگین و رسالتی عظیم بر دوش دارند.

وی افزود:این افراد باید بکوشندتا استعدادهای دانش‌آموزان را در جهتی مثبت و هم سو با معارف الهی حرکت کرده و به تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان آنچنان که شایسته است، بها دهند.

این کارشناس تربیتی تشریح کرد: دوستان و معاشران نیز دارای تأثیرگذاری بالایی در تربیت فرد هستند چراکه تأثیرپذیری و تأثیرگذاری در روابط روزانه امری طبیعی است لذا نباید این موضوع را نادیده گرفت.

مجذوبی خاطرنشان کرد: چگونگی تعلیم و تربیت در هر حکومتی بستگی به زمام‌داران و افرادی دارد که در رأس آن حکومت قرار دارند؛ تجربه نشان داده که ملت‌ها از نظر اندیشه، دین و فرهنگ خود تابع حکومت‌هایی هستند که بر آنها فرمان می‌رانند.

تأثیر شگفت‌انگیز وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی در تربیت

مشاور مدرسه علمیه الزهرا(س) همدان گفت: نقش وسایل ارتباط جمعی اعم از رادیو، تلویزیون، فیلم، روزنامه و  همچنین فضای مجازی هم در پروش استعدادها و بالا بردن سطح آگاهی افراد نقش مهمی دارند و هم تأثیر شگفت‌انگیز در رفتار، گفتار و اخلاق مخاطبان. این امر تا حد عمیق و فراگیر است که در بسیاری از موارد تلاش معلمان اخلاق و مربیان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، لذا مسئولیت گردانندگان و طراحان رسانه‌های گروهی به مراتب به لحاظ وسعت قلمرو و کثرت مخاطب از واعظین و سخنواران بسیار سنگین‌تر است.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfccde.w6dctagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما