کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فقط 12 درصد از پسماندهای استان قم تفکیک می‌شود

خبرگزاری فارس , 28 خرداد 1398 ساعت 9:00

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: روزانه 700 تن در استان قم تولید پسماند عادی داریم که در سایت زباله البرز دفن می‌شود و 12 درصد این پسماند نیز تفکیک شده و به چرخه تولید باز می‌گردد.


به گزارش قم نیوز سید رضا موسوی مشکینی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان قم که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر انجام شد، با اشاره به اینکه کشور و به دنبال آن استان قم در حوزه زیست محیطی با مشکلاتی روبرو است، اظهار کرد: مباحثی از جمله جمعیت، نگاه‌های سطحی و کوتاه مدت در طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت موجب مشکلاتی در حوزه محیط زیست به دنبال آورده است.

وی از کمبود آب، افزایش روزهای گرد و غباری، وجود آلایندگی‌های زیست محیطی و پسماندها یاد کرد و افزود: در حوزه پسماندها موارد به دسته‌های مختلف از جمله، صنعتی، کشاورزی، پزشکی و ویژه تقسیم‌بندی شده که پسماندهای ویژه محصول فعالیت واحدهای خاص از جمله سرب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: روزانه 700 تن در استان قم تولید پسماند عادی داریم که در سایت زباله البرز دفن می‌شود و 12 درصد این پسماند نیز تفکیک شده و به چرخه تولید باز می‌گردد.

وی ادامه داد: پسماندها و فاضلاب‌ها فرصت‌ها و تهدیدهایی به دنبال دارند که ما باید به دنبال استفاده از فرصت‌های موجود باشیم، بدترین نوع مدیریت پسماند خاک کردن پسماند است درحالی‌که در کشورهای پیشرفته، تولید پسماند را از مبدا و در بخش تولید کاهش می‌دهند و از پسماندهای نهایی نیز بیشتر در بخش‌های تولیدی استفاده و بخش اندکی از پسماند به خاک سپرده می‌شود که امیدواریم این رویکرد در ایران و به ویژه قم نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

موسوی به فعالیت بخش‌های خصوصی غیرمجاز در حوزه جمع‌آوری زباله‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون در نشست‌های مختلف با مسؤولان شهری به دنبال این هستیم تا در حوزه جمع‌آوری پسماند ساماندهی مورد نیاز را رقم بزنیم.

وی از تقسیم‌بندی پسماندهای پزشکی به دو دسته عفونی و شیمایی یاد و تصریح کرد: بیمارستان‌ها این پسماندها را بی‌خطر کرده و بعد از آن به سایت البرز منتقل می‌کنند درحالی‌که اگر به دنبال رعایت استانداردها هستیم می‌توانیم کارهای دیگری نیز در مورد این پسماندها انجام دهیم.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 78861

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/78861/فقط-12-درصد-پسماندهای-استان-قم-تفکیک-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir