کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

‌ماجرای خواندنی تحسین نوجوان 15 ساله‌ ایلامی از سوی‌ مراجع عظام تقلید

خبرگزاری تسنیم , 29 خرداد 1398 ساعت 14:45

مهرشاد سهیلی نوجوان ۱۵ ساله اهل شهر موسیان است که در نقطه صفر مرزی در فعالیت‌های فرهنگی آتش به اختیار عمل می‌کند و با این سن بسیار پایین در دیدار مراجع و علما تحسین آن‌ها را کسب کرده است.


به گزارش قم نیوز فعالیت فرهنگی از جمله اقداماتی بوده که مقام معظم رهبری همواره به آن تأکید دارند و خواستار اهتمام نسل جوان در این زمینه هستند.

با توجه به جنگ نرم دشمن و فضاسازی‌های آن، فعالیت فرهنگی از جمله نیازهای جامعه بوده که نباید از آن غافل شد و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید در این زمینه آتش به اختیار عمل کرد.

نوجوانان و جوانان زیادی پس از دستور رهبر معظم انقلاب و بر اساس دغدغه‌هایی که داشته وارد فعالیت‌های فرهنگی شدند که مهرشاد سهیلی یکی از این نوجوانان است، این نوجوان فعال در عرصه فرهنگی که اهل موسیان شهرستان دهلران استان ایلام است، با15 سال سن دغدغه‌های زیادی دارد و با تأسیس موسسه فرهنگی حضرت مهدی(عج) سعی می‌کند برنامه‌های فرهنگی مدنظر خود را پیگیری کند.

یکی از برنامه‌های مهرشاد 15 ساله که از نقطه صفر مرزی به شهر قم و دیدار مراجع تقلید و علما می‌آید، تبعیت از نصایح این بزرگان است و تلاش می‌کند دغدغه‌های فرهنگی آنها را مورد توجه قرار دهد.

در همین زمینه خبرنگار تسنیم با مهرشاد سهیلی گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

*خودتان را معرفی کرده و درباره فعالیت‌های فرهنگی موسسه حضرت مهدی(عج) توضیح دهید؟

مهرشاد سهیلی هستم که تا کلاس هشتم تحصیل کردم و پایه اول حوزه علمیه هستیم، در کنار دروس حوزوی کلاس نهم را به‌صورت غیرحضوری می‌خوانم ،سال 94 و از 11 سالگی فعالیت‌های فرهنگی را آغاز کردم و تا سال 97 به‌صورت خودجوش فعالیت کردم، در جشنواره فرهنگی به‌عنوان نماینده استان ایلام حضور داشتم و از سال 97با حمایت فرماندار موسیان فعالیت موسسه را ادامه دادم.

موسسه حضرت مهدی(عج) در جشنواره فرهنگی با غرفه فعالیت‌های فرهنگی در مناطق محروم شرکت کرد که سردار نقدی نیز با حضور در این غرفه از فعالیت‌های صورت گرفته تقدیر کرد و گفت که فعالیت‌های فرهنگی که با این سن کم انجام‌گرفته بسیار با ارزش است، عمر خود را هدر نده و از موقعیت‌های فرهنگی استفاده کن و از بیانات رهبری غافل نشو.

موسسه حضرت مهدی(عج) در شهر موسیان قرار دارد، این شهر پنج کیلومتر تا کشور عراق فاصله دارد، 18شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده و 3500نفر جمعیت دارد و مردم آن کشاورز هستند، موسسه حضرت مهدی(عج) در مسجد صاحب‌الزمان(عج) واقع‌شده که در زمینه‌های مختلف همکاری دارد که محل رفت آمد زائران کربلا است و در ایام‌های مختلف اقدام به برپایی موکب می‌کند.

* با 15 سال سن چگونه مسئولیت موسسه را عهده دار هستی و مردم برای کمک فرهنگی اعتماد می کنند؟

از بچگی در هیئت و همچنین در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت کردم و این موضوع سبب شد به فعالیت‌های دینی و فرهنگی علاقه‌مند شوم و انگیزه زیادی برای فعالیت داشتم .

ابتدای فعالیت موسسه با مشکلات زیادی روبه‌رو بودم، ولی به مرور مردم شهر موسیان به اقدامات فرهنگی بنده اعتماد پیدا کردند، در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کرده و با هماهنگی آموزش و پرورش فعالیت‌های موسسه را دنبال می‌کنم.

آقای نادری بخشدار قبلی موسیان حمایت بسیار زیادی از ما انجام می‌داد و پای کار آمد، امام‌ جمعه ایلام، بخشدار و استانداری ایلام به حمایت از فعالیت‌های فرهنگی من پرداختند، مردم هم که شور و اشتیاق یک نوجوانان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی را مشاهده کردند پای کار آمدند.

مراجع تقلید مرا به خوبی شناخته و از فعالیت‌های موسسه حمایت می‌کنند

* دیدارهایی که با مراجع تقلید داشتی چه حس و حالی داشت؟

نخستین دیدار با مراجع سال 96 انجام شد و با نامه‌نگاری که با سربرگ موسسه حضرت مهدی(عج) ارسال شد به دیدار آیت‌الله مکارم‌شیرازی رفتم و استقبال خوبی کردند و تأکید کردند به فعالیت‌های خود ادامه بدهم، سالی دو الی سه بار با مراجع تقلید دیدار می‌کنم و به خوبی من را می‌شناسند.


آیت‌الله شبیری زنجانی نیز مرا تشویق و حمایت مالی کردند و گفتند کار عالی است و ادامه دهید، 4 بار به دیدار آیت‌الله علوی گرگانی مشرف شدم و از بی‌توجهی مسئولان گله کردم و ایشان فرمودند توجهی به این موضوع نکرده و از کار فرهنگی خسته نشوم و برای فعالیت‌های موسسه حضرت مهدی(عج) از ظرفیت‌های مردمی بهره‌مند شوم که این سخنان سبب انگیزه بیشتر در من شد، چون دعای مراجع دارای ارزش و اهمیت بی‌نظیری است.

دفتر آیت‌الله سید محمد شاهرودی مرجع تقلید شیعیان هزینه سفره افطار ماه رمضان را تقبل کردند که اقدام قابل‌تقدیری است و به مدت یک ماه سفره افطار توسط موسسه حضرت مهدی(عج) برای مردم روزه‌دار موسیان برپا شد.

* چه خاطره‌ای از دیدار با مراجع و علما داری؟

گروهی 18نفره‌ای توسط موسسه حضرت مهدی(عج) به شهر قم اعزام کردیم و با آیت الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) دیدار کردیم، ایشان فرمودند که چه کسی قرار است صحبت کند و گفتند که این نوجوان مسئول موسسه است، آیت الله سعیدی با تعجب گفت که می‌تواند صحبت کند، هنگامی که من صحبت کردم به سخنان گوش داده و تاکید کردند از کار زده نشوم.

* موسسه حضرت مهدی(عج) در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

در کنار جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نیازمندان، کلاس‌های قرآن را تشکیل دادیم که سبب استقبال مردم شد و به مناسبت‌های مذهبی اقدام به برپایی مراسم‌های دینی می‌کنیم و با تلاش‌های صورت گرفته اعزام روحانیون منطقه با هماهنگی موسسه حضرت مهدی(عج) انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام کریمی تبار نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام از کلاس‌های قرآنی موسسه بازدید کرد و استاندار ایلام، بخشدار، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر موسیان از موسسه حضرت مهدی(عج) حمایت کردند.

70نفر در موسسه حضرت مهدی (عج) به‌صورت افتخاری و خودجوش کار می‌کنند، در زمینه‌های برپایی موکب و موضوع خیریه و اعزام زیارت اولی‌ها با همکاری موسسه حضرت خدیجه (س) همکاری داریم.

موسسه زائران شهر بهشت مشهد برای کارهای خیریه با ما همکاری دارد و خانواده‌هایی که هزینه تأمین شیر خشک ندارند از کمک‌های این موسسه بهره‌مند شده و بسته‌های حمایتی دریافت می‌کنند.

* خانواده از فعالیت‌های فرهنگی که انجام می‌دهی حمایت می‌کنند و چه موضوعی سبب شد و از انگیزه های خود بگویید؟

پدر و مادرم از فعالیت‌های من حمایت کرده ولی تأکید دارند در کنار کار فرهنگی از درس غافل نشوم، انگیزه بالایی برای کارهای فرهنگی دارم و زیر پا خالی کردن‌ها سبب نشده تا انگیزه‌ام را از دست بدهم، برخی افراد در ظاهر قول حمایت از موسسه را می‌دادند ولی در عمل اقدامی نکردند، تلفن همراه خود را خاموش می‌کردند تا پاسخی به من ندهند ولی انگیزه‌ام را از دست ندادم.

برخی از دوستان گفتند که یک‌چیزی می‌گوییم ولی ناراحت نشو، تو با این کار فرهنگی به درس خود لطمه می‌زنی و درآمدی هم‌کسب نمی‌کنی، به آنها گفتم که علاقه‌مند کار فرهنگی خودجوش و تمیز هستم و با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری به جوانان به‌صورت آتش به اختیار فعالیت می‌کنم.
انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 78922

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/78922/ماجرای-خواندنی-تحسین-نوجوان-15-ساله-ایلامی-سوی-مراجع-عظام-تقلید

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir