شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : 79024
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

تبلیغ دینی در فضای مجازی هوشمندانه و بر اساس نیازهای روز باشد

قم نيوز : عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر لزوم مقابله با ولنگاری در فضای مجازی تصریح کرد: تبلیغ دینی در فضای مجازی باید هوشمندانه و بر اساس نیازهای روز جامعه باشد.
تبلیغ دینی در فضای مجازی هوشمندانه و بر اساس نیازهای روز باشد/ جلوی ولنگاری در فضای مجازی گرفته شود
تبلیغ دینی در فضای مجازی هوشمندانه و بر اساس نیازهای روز باشد/ جلوی ولنگاری در فضای مجازی گرفته شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد كاوياني ضمن گرامیداشت اول تیرماه به عنوان سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) که به همین مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نام گذاری شده است، اظهار داشت: امروزه با توجه به اهمیت فضای مجازی و حوزه ی نفوذ و تاثیرگذاری آن که عملاً به فضای حقیقی جامعه انسانی تبدیل شده و همه ابعاد زندگی ما اعم از امور سیاسی و فرهنگی ، اجتماعی و بهداشتی و اخلاقی و غیره را تحت الشعاع قرار داده، لذا باید در بحث تبلیغ دین و آموزه های دینی دیگر به عرصه های سنتی بسنده نکرد و توجه ویژه ای به این عرصه داشت.

وی افزود: فضای مجازی در حال حاضر به گونه ای در سبک زندگی بسیاری از ما تاثیر خودش را می گذارد که گاهی اصلاً خودمان هم متوجه اثرات آن نمی شویم اما با این حال حوزه و دامنه ی تاثیرگذاری آن بسیار ریشه ای و اساسی است.

بی توجهی به فضای مجازی، خسارت بار است

عضو انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر در این عرصه بی توجه و کم توجه باشیم، پنج سال یا ده سال آینده آثار نامطلوبش را خواهیم دید چرا که بی شک اگر ولنگاری امروز فضای مجازی مهار نشده و برایش تدبیری اندیشیده نشود، خسارات قابل توجهی برای جامعه ما در عرصه های فردی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این در حالی است که دشمن به شکل برنامه ریزی شده و هوشمند وارد عمل شده و متاسفانه آن طور که باید و شاید ما با برنامه عمل نکرده ایم.

لزوم تبلیغ آموزه های ناب دینی در عرصه فضای مجازی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: واقعیت آن است که ما در زمینه فضای مجازی، در شرایط مناسب و امنی قرار نداریم و اگر واقع نگرانه و در عین حال روش مند در این عرصه فعالیت کرده و به تبلیغ آموزه های ناب دینی بپردازیم، انشاالله همین چالش به یک فرصت ارزشمند برای جامعه ما تبدیل می شود.

وی افزود: در این صورت ما می توانیم فرهنگ خود را در حد اعلایی حراست کرده و حتی آن را صادر کنیم ، ضمن آن که به طور جدی نسبت به حفظ و تقویت باورهای و اعتقادات و مباحث اخلاقی و خانوادگی امیدوار باشیم.

نباید به شیوه های سنتی اکتفا کرد

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی همچنین اظهار داشت: از این حیث بنده معتقدم که در عرصه تبلیغ دینی سازمان ها و نهادهایی چون سازمان تبلیغات اسلامی نباید دیگر به عرصه های سنتی و شیوه های گذشته اکتفا کنند، بلکه حتی همان شیوه های سنتی نیز باید به لحاظ کیفی موثر و به روز باشد.

وی گفت: البته شیوه ها و سبک های تبلیغ سنتی و منابر و غیره در جای خود بسیار ارزشمند و اثرگذار است، بلکه روی سخن بنده این است که شرایط و تحولات روز جامعه می طلبد که ما بر اساس اصل نیازسنجی به شیوه های نوین در ارتباط با مخاطب اهتمام داشته باشیم.

وی افزود: در این خصوص ما باید دقیقاً به زندگی نگاه کنیم آن هم با رویکرد تبلیغی و از این حیث چنانچه معتقد باشیم که محققین و مجتهدین تولیدکننده هستند و سازمان های اجتماعی و مردم مصرف کننده می باشند، از آن سو مبلغین دین و سازمان ها و نهادهای تبلیغی، توزیع کننده هستند و لذا باید ببینند که نیاز مصرف کننده امروز چیست و در بستر فضای مجازی ، تبلیغ دین چه اقتضائات و شرایطی دارد که باید به آن ها توجه کرد.

اولویت ها و نیازهای روز جامعه را بشناسیم

عضو انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: در این مقوله ها که مرتبط با سبک زندگی است باید ما اولویت ها را به درستی بشناسیم تا بعد در نظام تبلیغی و ضریب دادن به این عرصه ها بدانیم که کجای کار هستیم و باید به کدام نقطه در فعالیت های پیش رو دست یابیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت بهره گیری درست و هوشمندانه از ابزار فرهنگ و هنر به منظور تبلیغ آموزه های دینی و جهت دهی مطلوب به سبک زندگی افراد جامعه ابراز داشت: برای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی گاهی اوقات نگارش یک رمان شیرین و جذاب و در عین حال پرمحتوا که خروجی آن ساخت سریالی چند ده قسمتی شود، بسیار موثر است و اتفاقاً در جامعه امروز نیز بسیار پرمخاطب خواهد بود و از این رو ما باید بتوانیم محتوای غنی اسلامی خود در زمینه بایسته های سبک زندگی را با ابزار هنر و ادبیات به جامعه عرضه کنیم.

لزوم پرداختن عملی به مقوله سبک زندگی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین گفت: مباحث مرتبط با سبک زندگی از زمانی که مقام معظم رهبری آن ها را مطرح فرمودند تاکنون فراز و فرود قابل توجهی داشته که متاسفانه در بخشی از آن که باید بر روی آن تمرکز می شد، این کار صورت نگرفته است؛ به عنوان مثال در سامانه کتابخانه ملی که مراجعه کنید کتاب هایی که عنوان سبک زندگی برایشان انتخاب شده، هر چند که قابل توجه هستند اما بیشتر این ها از حیث مفهومی و نظری به این پرداخته اند که اصلاً سبک زندگی چیست.

وی افزود: اما در رابطه با چگونگی ایجاد سبک زندگی اسلامی و ترویج آن چندان کتاب های زیادی در دست نیست و لذا ما باید به این مقوله ها توجه جدی تری از خود نشان دهیم.

سبک زندگی برخی از مردم مطابق با آموزه های دینی نیست

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی خاطرنشان کرد: متاسفانه سبک زندگی بخش قابل توجهی از مردم ما چندان منطبق با سبک زندگی اسلامی نیست و از این رو نهادها و ارگان های فرهنگی و تبلیغی و رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما در این باره رسالت و وظیفه بسیار مهمی برعهده دارند.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: اساساً سبک زندگی دارای مولفه های بسیاری است که تحقق همه آن ها به طور کامل و منسجم در جامعه و در باور افراد زمان بر است ، اما به هر صورت چنانچه عزم و اراده ملی از رده های بالای حاکمیتی کشور در این باره وجود داشته باشد و همه نهادها هم کار خود را به درستی انجام دهند می توان اُمید داشت که پس از طی یک بازه ی زمانی مشخص، ما سبک زندگی بهتر و مطلوب تری داشته باشیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbagbz.rhb95piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما