کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نایب رئیس اتاق اصناف:

سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد

خبرگزاری ايرنا , 5 تير 1398 ساعت 11:30

نایب رئیس اتاق اصناف کشور گفت: سه میلیون واحد صنفی با ۹ میلیون اشتغال در کشور وجود دارد، که میانگین اشتغال هر یک از این واحدها ۳.۲ شغل در هر واحد است.


به گزارش قم نیوز جلال الدین محمد شکریه در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف در سالن اجتماعات مجتمع تجاری اصناف قم اظهار داشت: ۲۵ درصد اشتغال کشور متعلق به اصناف است، و برای ایجاد هر شغل به طور متوسط بین ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می شود.

وی گفت: دولت اگر بخواهد این تعداد اشتغال را ایجاد کند، بایدباید برای هر فرد بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال هزینه کند.

وی با اشاره به کم هزینه بودن تولید شغل در اصناف در مقایسه با بخش صنعت افزود: در بخش صنعت برای برخی از بنگاه های کوچک اقتصادی از پنج میلیارد ریال تا ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه می شود.

شکریه همچنین با بیان اینکه بیشتر سپرده گذاری های خرد و کلان بانکی و یک ششم سرمایه کشور برای اصناف است، بیان کرد: ۹۰ درصد ماشین آلات مورد استفاده در اصناف تولید داخل است.

وی نقش خودجوش اصناف در تنظیم بازار کشور را نیز بی بدیل دانست و گفت: ۹۰ درصد صادرات کشور و ۷۰ درصد واردات نیز توسط اصناف صورت می گیرد، از این رو ظرفیت رهاشده ای است که اگر مدیریت شود در فرهنگ، تولید، صادرات و نظام توزیع موثر می باشد.

وی با بیان اینکه برای شکل گیری و ادامه فعالیت اصناف حتی یک ریال هم از طرف دولت هزینه نشده است، گفت: اصناف هنگامی که تعطیل می شوند، نیز هیچ باری را بر دوش دولت نمی گذارند، ولی با کوچکترین تعطیلی در بخش صنعت دولت متحمل هزینه های زیادی می شود.

شکریه در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت اصلاح قانون اصناف را مورد تاکید قرار داد و افزود: حاکمیت باید در حوزه رفاه اجتماعی ورود نموده و دولت کالای سیاسی تولید کند، بدان معنا که نظام بانکی در خدمت جامعه اصناف باشد، و قوانین بازدارنده در مورد اصناف نیز حذف و منسوخ شوند و قانون جدیدی وضع شود.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 79163

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/79163/سه-میلیون-واحد-صنفی-کشور-وجود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir