کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم:

سد کوچری ۲۰۹ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد

خبرگزاری ايرنا , 5 تير 1398 ساعت 11:15

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم گفت: ذخیره سد کوچری به عنوان یکی از مهمترین تامین کننده های آب مورد نیاز استان تا پایان خردادماه به ۲۰۹ میلیون متر مکعب رسیده است.


به گزارش قم نیوز احمد حاجی حسینی مسگر افزود: میزان ذخیره آب این سد در سال جاری به دلیل بارش‌های بهاری حدود سه برابر رشد کرد و اکنون حجم قابل توجهی از منابع آبی آن به غیر از مصارف آشامیدنی برای مباحث زیست محیطی و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا روند توسعه استان بیش از گذشته سرعت یابد.

وی بیان کرد: میزان حجم سد ۱۵ خرداد، دیگر منبع اصلی تأمین کننده آب مورد نیاز قم نیز، طی سه ماه اخیر از حدود ۳۸ میلیون متر مکعب به بیش از ۱۱۹ میلیون متر مکعب رسیده که می‌تواند پشتوانه خوبی برای نیازهای آبی استان باشد.

وی ادامه داد: با این وجود رعایت الگوی مصرف و پرهیز از اسراف، موضوعی مهم است که باید مورد توجه همه مردم به خصوص کشاورزان و صنعتگران استان باشد، در غیر این صورت قم در سال‌هایی نه چندان دور با بحران تأمین منابع آبی پایدار مواجه خواهد شد.

حاجی حسینی مسگر همچنین در خصوص روان شدن آب در بستر رودخانه قم نیز گفت: از محل دوسد کوچری و پانزده خرداد به میزان ۱۹۷ میلیون متر مکعب به منظور تأمین نیازهای زیست محیطی در طول رودخانه قمرود در نظر گرفته شده است هم اکنون شاهد جاری شدن آن در بستر رودخانه قمرود می‌باشیم و ان شا الله این روند تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 79168

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/79168/سد-کوچری-۲۰۹-میلیون-متر-مکعب-ذخیره-آب

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir