چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : 79189
منبع : خبرگزاری تسنیم

برگزاری همایش پهلوانی بدون حضور مسئولان استانی در قم

قم نيوز : همایش فرهنگ پهلوانی و آیین جوانمردی در شرایطی برگزار شد که مسئولان استانی و مسئولان ورزشی قم در آن حضور نداشتند و بازهم مظلومیت این ورزش با اخلاص بیش‌ازپیش نمایان شد
برگزاری همایش پهلوانی بدون حضور مسئولان استانی در قم
برگزاری همایش پهلوانی بدون حضور مسئولان استانی در قم
به گزارش قم نیوز ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی کشورمان است که با آداب خاصی آمیخته است. مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و اجرای زنده موسیقی ملی، مذهبی و تاریخی و اجرای سروده‌های حماسی شاهنامه و اشعاری در وصف امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت(ع) و آداب‌ورسوم خاص، که ورزش زورخانه‌ای نام‌گرفته، قدمت و پیشینه‌ای طولانی دارد، تا جایی که در برخی از دانش‌نامه‌های بین‌المللی از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان یاد می‌شود.

آداب اسلامی، پس از ورود دین مبین اسلام، با این ورزش عجین شد و با تأثیرپذیری از سرشت جوانمردی امام علی (ع) و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی، در بستر جهان‌بینی دینی، اسطوره‌های حماسی و سنت‌های اجتماعی ایران باستان شکل گرفت و اکنون به‌عنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است که به کوشش فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی  و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران به ثبت جهانی هم رسیده است.

قم نیز از دیرباز زورخانه‌ها و پهلوانان به نامی داشته و فعالیت 600 ورزشکار در سطوح مختلف، 18 مربی و 25 مرشد در 6 زورخانه‌های قم نشان‌دهنده توجه مردم این شهر به ورزش پهلوانی است. اما اگر قرار باشد به گفته رئیس هیئت ورزشی پهلوانی و زورخانه‌ای قم، «با توجه به ظرفیت حضور طلاب از 130 کشور جهان در استان قم، به قطب مروج ورزش زورخانه‌ای در جهان تبدیل می‌شویم»، باید توجه و جدیت بیشتری نسبت به این فرهنگ و ورزش اصیل داشت.

اما هفته ورزش پهلوانی در قم تنها با حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان قم و رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در دفتر استاندار قم و یا برخی از بزرگان با اهدای نماد ورزش پهلوانی برگزار شد و در تنها برنامه‌ای که به همین مناسبت، توسط سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری قم با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد، جای خالی استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان و رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را، رئیس شورای اسلامی شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری پر کردند.

رئیس شورای شهر قم در این همایش با اشاره به اینکه پهلوان به کسی گفته می‌شود که با نفس مبارزه کند، اظهار داشت: یک تفاوت ماهیتی بین پهلوانان و قهرمان وجود دارد و در گذشته، معتمدین و کسانی که گره‌گشا بودند و روحیه جوانمردی داشتند نیز پهلوان نامیده می‌شدند.

عبدالله جلالی با اشاره به اینکه فضای زورخانه، فضای ورزش معرفتی است، افزود: هر آنچه که در این محیط می‌بینید، برگرفته از ارزش‌ها و پایه‌های اعتقادی و دینی است، فضای این ورزش از ورودی زورخانه گرفته که برای ورود، نیازمند خم شدن و تعظیم کردن است که تسلیم در برابر خالق هستی را به یاد می‌آورد، تا نظمی که این ورزش باستانی به معرض نمایش می‌گذارد، همه و همه شاخص‌های اخلاق و رفتار در دین ماست.

وی تصریح کرد: ریتم ضرب و شعری که مرشد می‌خواند، برگرفته از آدابی است که ما را به‌سوی خدا متوجه می‌کند و کسی که در عرصه ورزش‌های پهلوانی تلاش می‌کند فخرفروشی به خاطر زور بازو ندارد، گود بودن این مکان مانند محراب، به معنی محل جنگیدن با نفس است و محدود بودن این مکان به دلیل آن است که بدانیم زورآزمایی فقط در همین محدوده است.

رئیس شورای شهر قم با بیان اینکه ورزشکاران زورخانه‌ای و پهلوانان، وقتی وارد گود می‌شوند، نخست زمین را می‌بوسند و در فضای ورزشی رخصت می‌گیرند، خاطرنشان کرد: تمام این رفتار و آداب، پیام اخلاق و معرفت دارد و نباید به خطا گفته شود که هرکسی بازوی بیشتری دارد، پهلوان‌تر است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم یادآور شد: پهلوان به ادب و احترام و گره‌گشایی و جوانمردی شهرت دارد و تجلیلی که از پیشکسوتان و تکریمی که از کودکان در این روزش اصیل می‌شود درس‌های انسان‌سازی است.

وی افزود: همه ورزشکاران در زورخانه، از یکدیگر اجازه می‌گیرند و اجزای این روزش ریشه در فرهنگ ما دارد و از جایی به امانت‌گرفته نشده است. همان‌طور که جشن‌های گلریزان و گره‌گشایی در امور جامعه از گود زورخانه است و در اینجا مفهوم پیدا کرده است.

بعد از سخنان رئیس شورای اسلامی شهر قم، ورزشکاران در گود زورخانه حاضر شدند و به انجام حرکات ورزشی و نمایشی پرداختند که با استقبال حاضران روبرو شد. در پایان این مراسم نیز از 28 پهلوان پیشکسوت و ورزشکار زورخانه‌ای توسط سازمان فرهنگی شهرداری قم تجلیل به عمل آمد.

توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری به اهمیت تاریخی و فرهنگیِ ورزش پهلوانی و لزوم زنده نگه‌داشتن و احیای آن، تکلیف مدیران و مسئولان را در امر ورزش به‌طورکلی مشخص کرده است و دستاوردِ کوتاهی و کم‌توجهی در این رابطه، چیزی جز آنچه امروز در بی‌اخلاقی و آسیب‌های رفتاری که در جامعه می‌بینیم، نخواهد بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdnf05.yt0nj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما