پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 79454
منبع : خبرگزاری تسنیم

نماینده ولی‌فقیه در حج: زائران در حج اخلاق اجتماعی داشته باشند

قم نيوز : نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت یکی از ویژگی‌های حج را ریاضت نفس دانست و گفت اخلاق اجتماعی در حج کارساز است.
نماینده ولی‌فقیه در حج: زائران در حج اخلاق اجتماعی داشته باشند
نماینده ولی‌فقیه در حج: زائران در حج اخلاق اجتماعی داشته باشند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ سید عبدالفتاح نواب در همایش گام دوم انقلاب و ظرفیت‌های فردی، اجتماعی و بین‌المللی حج که ظهر امروز با در سالن جلسات بعثه رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت اظهار داشت: اقتضای یک رهبر هوشمند این بوده که جامعه را بیدار کند و خطوط لازم را برای پیشبرد اهداف کشور که به سود مردم و جامعه بوده بررسی و مشخص کند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در مسائل گوناگونی برای بیدار کردن جامعه از ابزار و کلمات خاصی استفاده کرده‌اند، افزود: در مسائل اقتصاد و برای پیشبرد اهداف اقتصادی در برابر دشمن از کلمات پر باری به‌عنوان نمونه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید استفاده کرده‌اند که در مسائل فرهنگی  نیز شبیخون فرهنگی را به کار بردند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: امام خمینی(ره) نیز این چنین روحیه‌ای داشتند به‌عنوان نمونه می‌توان از نامه ایشان به گورباچوف یاد کرد که ایشان در آن نامه گفته بودند که کمونیست را  باید در زباله‌دان تاریخ انداخت که این جمله صورت گورباچوف را سرخ کرد.

وی با اشاره به ابعاد مختلف حج خاطرنشان کرد: قرآن نیز در رابطه با حج و ابعاد مختلف اخلاق و معنویت آیاتی دارد و اینکه خداوند می‌گوید همه کارها باید برای خدا باشد از نمونه آیات اخلاقی و معنوی قرآن کریم است.

نواب با بیان اینکه در روایت داریم که حج ریاضت نفس است، تصریح کرد: اخلاق اجتماعی در حج کارساز است و اهل‌بیت(ع) توصیه کرده‌اند افراد باید در سفر خوش‌اخلاق باشند و اینکه برای حال خوب افراد ما اخلاق خوبی داشته باشیم از نشانه‌های ریاضت نفس است.

وی در مباحث سیاسی نیز حج را پر اهمیت برشمرد و گفت: تا زمانی که پیامبر(ص) مکه را فتح نکردند از نظر سیاسی مانوری نداشتند تا اینکه در سال 9 هجری قمری امام علی(ع) را برای قرائت آیات برائت به حج فرستادند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، اقتدار را یکی از جنبه‌های سیاسی نام برد و گفت: یکی از نمونه‌های اقتدار در جامعه اسلامی این بود که پیامبر(ص) بین مشرکین و مسلمانان دیوار کشیدند و اجازه ورود مشرکین به منطقه مسلمانان را ندادند و تا زمانی که کعبه قائم باشد دین مقتدر است.

وی تغییر قبله را یکی از مؤلفه‌های عزت ملی برشمرد و عنوان کرد: در حج نیز ارتباط حاکمیت و رهبری، مسئله آزادی نیز به خوبی بیان شده که در فلسفه مناسک حج می‌توان به خوبی آنها را مشاهده کرد.

نواب افزود: در مسئله امنیت  باید به دو آیه قرآن کریم که از امن بودن منطقه مکه یاد شده اشاره کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdci55ay.t1a3w2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما