يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 79523
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:

بارندگی های سال جاری به معنای پایان خشکسالی نیست

قم نيوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: بارندگی های سال جاری در استان یک استثنا به حساب می آید و نباید آن را مساوی با پایان دوره خشکسالی در نظر گرفت.
بارندگی های سال جاری به معنای پایان خشکسالی نیست
بارندگی های سال جاری به معنای پایان خشکسالی نیست
به گزارش قم نیوز سید رضا موسوی مشکینی بیان کرد: طی سال های متمادی محیط زیست قم با کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا مواجهه بوده که مسائل و مشکلات زیادی را برای طبیعت استان به همراه داشته است.

وی افزود: خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها، افت سفره های آب زیرزمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی و بیابان شدن دشت های استان و ایجاد کانون های گرد و خاک از جمله پیامدهای خشکسالی های پیاپی در قم است.

وی ادامه داد: با وجود بارش های خوب سال جاری و تاثیرگذاری مثبت آن بر طبیعت، اما به دلیل مقطعی بودن این بارش ها و پراکنش نامنظم آن، نگرانی ها پیرامون کاهش منابع آبی در قم همچنان باقیست.

موسوی مشکینی گفت: بر اساس بررسی های علمی و کارشناسی هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه قم وارد دوره ترسالی شده و مشکل کم آبی آن برطرف شده است، وجود ندارد.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه در همین فصل تابستان سال جاری، شاهد افزایش قابل توجه دمای هوای استان هستیم که نشان می دهد تغییرات اقلیمی و تنش های محیطی در قم ادامه دارد.

وی ادامه داد: زمانی می شود با اطمینان بیان کرد که در قم به سطح قابل قبولی از منابع آبی دست یافتیم که اکوسیستم های آبی همچون رودخانه ها و تالاب ها در وضعیت پایدار باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: چنین ثباتی در اکوسیستم های آبی استان مشاهده نمی شود و حتی آبی که در رودخانه قمرود جریان دارد ناشی از رها سازی آب از سدهای بالادست برای کمک به تقویت محیط زیست و کشاورزی در دشت های پایین دست است.

وی بیان کرد: به هر صورت کشور ما بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته و شرایط محیط زیستی استان قم متاثر از این موضوع است.

وی ادامه داد: تمام برنامه هایی که برای توسعه قم تدوین می شود باید با نگاه به مساله کمبود منابع آبی در استان باشد و فکر نکنیم با بارش های خوب سال جاری از مشکل عبور کردیم.

موسوی مشکینی گفت: شرایط آبی قم به نحوی نیست که بر اساس آن بتوان تقاضاهای جدید در حوزه مصرف آب ایجاد کرد و محیط زیست استان را بیش از پیش دچار آسیب ساخت.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcfmtde.w6d10agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما