چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : 79636
منبع : خبرگزاری فارس

جمع‌آوری بخشی از خطوط بلااستفاده خط آهن قم

قم نيوز : مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با مقامات استان قم تفاهم کردیم که با تصویب هیأت مدیره راه آهن، بخشی از خطوط بلا استفاده راه آهن در شهر قم را برای کمک به این شهر جمع آوری کنیم، این خطوط در امتداد بلوار امام رضا(ع) قرار دارند.
جمع‌آوری بخشی از خطوط بلااستفاده خط آهن قم/ راه‌آهن قم سالانه بیش از 2 میلیون مسافر دارد
جمع‌آوری بخشی از خطوط بلااستفاده خط آهن قم/ راه‌آهن قم سالانه بیش از 2 میلیون مسافر دارد
به گزارش قم نیوز سعید رسولی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به قطار سریع السیر تهران قم اصفهان اظهار کرد: این طرح را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به نمایندگی از شرکت راه آهن اجرا می‌کند، عملیات اجرایی طرح شروع شده است و پیشرفت فیزیکی دارد، اما سرعت طرح به زودی بیشتر می‌شود و زمان بندی اجرای آن چهار ساله است و تامین مالی اش از منابع خارجی است.

وی ادامه داد: قطارها براساس امکاناتی که دارند، درجه بندی شدند و اکنون هر مسافر پس از خرید بلیط می‌تواند که از امکانات قطار خود مطلع شود، تعیین قیمت قطارها توسط هیأت مدیره شرکت راه آهن است.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: بحث جمع آوری خطوط راه آهن در شهرها از گذشته مطرح بود، این در حالی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، خطوط راه آهن در داخل شهرها همراه با چندین ایستگاه قرار دارند.

رسولی اتصال ایستگاه قطار تهران به متروی تهران را برنامه راه آهن دانست و تصریح کرد: امکان بردن ایستگاه‌های قطار به بیرون از شهر وجود ندارد و این کار به لحاظ کارشناسی اشتباه است، البته قطارهای باری و تاسیسات سنگین راه آهن را به بیرون از شهرها بردیم.

وی ادامه داد: به دنبال ارائه خدمات تفریحی و اقامتی با همکاری بخش خصوصی در محل ایستگاه‌های قطار هستیم تا این ایستگاه‌ها مثل همه دنیا، المان هویت بخش برای شهرها باشند.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: با مقامات استان قم تفاهم کردیم که با تصویب هیأت مدیره راه آهن، بخشی از خطوط بلا استفاده راه آهن در شهر قم را برای کمک به این شهر جمع آوری کنیم، این خطوط در امتداد بلوار امام رضا(ع) قرار دارند.

رسولی عمر شبکه خطوط راه آهن کشور را 91 سال دانست و تصریح کرد: اکنون 13 هزار کیلومتر خط راه آهن در کشور داریم که سرمایه بزرگی برای ایران هستند، البته باید استفاده بیشتری از این شبکه موجود در کنار توسعه خطوط داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطار سریع السیر نباید در هر ایستگاهی توقف کند تا بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن یک مسیر را طی کند، به همین دلیل امکان توقف این قطار در روستاها و شهرهای طول مسیر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: شهر قم مقصد گردشگران مذهبی است و به همین دلیل قم جزو مسیر قطار سریع السیر تهران قم اصفهان است و مردم این شهر از قطار سریع السیر منتفع می‌شوند.

رسولی طرح بهسازی ایستگاه قطار راه آهن قم را مصوب دانست و تصریح کرد: به دنبال ایجاد ایستگاه‌های قطار در داخل شهرها هستیم.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها تنها اجازه دارند که در حریم شهر هزینه کنند و پشت دیوار حریم حق هزینه کرد ندارند، به همین دلیل برای احداث قطارهای حومه ای که از حریم شهرها عبور می‌کنند، شرکت های مترو وابسته به شهرداری‌ها حق هزینه کرد ندارند.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: قطارهای حومه ای متولی ندارد، در برنامه ششم توسعه شرکت راه آهن متولی این قطارها شده است و شرکت قطارهای حومه ای در سال جاری تاسیس می‌شود، البته هم اکنون قطارهای حومه ای زیادی در کشور داریم.

رسولی مقصد 50 درصد مسافران راه آهن کشور را شهر مشهد دانست و تصریح کرد: در طول یک سال، مسافران راه آهن شهر قم دو میلیون و 100 هزار نفر و مسافران راه آهن شهر مشهد 14 میلیون نفر هستند.

وی ادامه داد: امسال قطار کربلا برای زائران اربعین را با کیفیت بهتر نسبت به گذشته خواهیم داشت، همچنین مسائل تامین مالی خط شلمچه بصره حل شده است و در حال انتخاب پیمانکار برای احداث این خط هستیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: 46 میلیون تن بار در سال گذشته جابه جا کردیم و با احداث 500 کیلومتر خطوط فرعی به چشمه‌های بار، 22 میلیون تن بار به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

رسولی توسعه همکاری‌های ریلی با کشورهای مجاور را اولویت شرکت راه آهن دانست و تصریح کرد: توافقنامه‌هایی را با کشورهای همسایه برای جابه جایی کالاها از طریق شبکه راه آهن منطقه داریم، در این راستا پروژه اتصال بندر امام خمینی(ره) به خرمشهر در حال اجرا است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaiin0.49noe15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما