کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۵ عنوان کتاب بریل در قم رونمایی شد

خبرگزاری ايرنا , 20 تير 1398 ساعت 9:30

همزمان با دهه خجسته و فرخنده کرامت ۲۵ عنوان کتاب تولید شده به خط بریل توسط نهاد کتابخانه های عمومی قم جهت شرکت در نهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی چهارشنبه شب طی آیینی با حضور مسئولان فرهنگی، روشندلان و قشرهای مختلف مردم در صحن فاطمی حرم حضرت معصومه (س) در قم رونمایی شد.


به گزارش قم نیوز مسئول واحد تولید کتاب بریل نهاد کتابخانه های عمومی قم و بخش نابینایان کتابخانه حضرت آیت الله خامنه ای این استان درحاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ۱۲ عنوان این کتاب ها برای جشنواره ملی کتابخوانی رضوی دهه کرامت امسال و ۱۳ عنوان نیز برای دوره های هشتم و هفتم جشنواره مذکور تولید شده است.

حسن عبدلی با بیان اینکه این ۱۲ عنوان کتاب در یکهزار و ۱۰۰ نسخه و ۱۳۰ هزار صفحه تولید شده است، گفت: این کتاب ها که شامل چهار عنوان برای کودک، چهار عنوان برای نوجوان و چهار عنوان برای جوان و بزرگسال است، برای نابینایان سراسر کشور نیز ارسال شد، و نابینایان مانند سایر گروه ها امکان بهره مندی از این جشنواره را پیدا کردند.

عبدلی با اشاره به افزایش تعداد نابینایان شرکت کننده در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی بیان داشت: بانوی ملکوت و سیره تقوی از جمله عناوین کتاب های بریل تولید شده ویژه این دوره جشنواره می باشد.

مسئول واحد تولید بریل نهاد کتابخانه های قم همچنین خاطرنشان کرد: این نهاد تنها متولی تولید کتاب های بریل در استان است، و تولیدات آن در کل کشور نیز عرضه می شود.
وی گفت: تاکنون در قم ۳۰۰ عنوان کتاب بریل در ۱۷ هزار نسخه تولید و در اقصی نقاط کشور توزیع شده است.

خط بریل خط برجسته ای است که به کمک آن افراد نابینا می توانند بخوانند و بنویسند، این خط در قرن نوزدهم میلادی توسط یک فرانسوی به نام لویی بریل که خود نابینا بود اختراع و به همین عنوان نیز نامگذاری شد، خط استاندارد بریل مرکب از شش نقطه در قالب دو ستون سه نقطه ای است که از ترکیب این نقاط حروف مختلف در هر زبان ساخته می شود.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 79646

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/79646/۲۵-عنوان-کتاب-بریل-قم-رونمایی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir