شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 79707
منبع : خبرگزاری ايرنا

رصد ماه گرفتگی به صورت عمومی در قم برگزار می شود

قم نيوز : دبیر انجمن مردم نهاد دیده بان آسمان قم با اشاره به امکان مشاهده پدیده خسوف جزیی در این استان گفت: رصد این پدیده نجومی که در آن ۶۵ درصد ماه دچار گرفتگی می شود به صورت همایش عمومی در قم برگزار می شود.
رصد ماه گرفتگی به صورت عمومی در قم برگزار می شود
رصد ماه گرفتگی به صورت عمومی در قم برگزار می شود
به گزارش قم نیوز متین نجارزاده با بیان اینکه پدیده ماه گرفتگی جزئی از اواخر روز سه شنبه ۲۵ تیرماه تا اوایل روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه در ایران قابل مشاهده است افزود: اوج این خسوف در قم ۶۵ درصد است که برای رصد این پدیده نجومی و همچنین آشنایی علاقه مندان به نجوم این خسوف به صورت عمومی ترتیب خواهد یافت.

وی ادامه داد: این رصد از ساعت ۲۳ روز سه شنبه ۲۵ تیرماه در مجموعه مقابر گنبد سبز قم آغاز و تا ساعت ۳ بامداد روز ۲۶ تیرماه ادامه دارد که پیش بینی می‌شود بیش از چهار هزار تن در این رصد حضور یابند.

وی ترویج نشاط اجتماعی، آشناسازی مردم با نجوم و همچنین معرفی اماکن تاریخی و مذهبی استان را از جمله اهداف برگزاری این برنامه دانست و ادامه داد: این رصد با استفاده از تلسکوپ‌های حرفه‌ای امکان مشاهده این پدیده نجومی را برای علاقه مندان فراهم می‌کند ضمن اینکه در حاشیه این همایش کارگاه آموزشی فشرده عکاسی از این پدیده نیز توسط اساتید عکاسی برگزار می‌شود.

نجار زاده ادامه داد: ماه گرفتگی، خورشیدگرفتگی، بارش‌های شهابی و همچنین استهلال اولین روز ماه‌های قمری از جمله برنامه‌هایی است که به صورت مستمر در قم برگزار می‌شود.

وی پدیده‌های نجومی را فرصتی برای معرفی اماکن تاریخ و جاذبه‌های فرهنگی دانست و ادامه داد: در ایران و کشورهای مختلف جهان از پدیده‌های نجومی به ویژه ماه گرفتگی برای معرفی اماکن تاریخ خود استفاده می‌کنند به همین دلیل همایش رصد ماه گرفتگی امسال در مجموعه مقابر گنبد سبز قم برنامه ریزی شده است.

نجارزاده ادامه داد: این رصد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان و همچنین شهرداری قم برگزار می‌شود که تلاش شده تا از این پدیده نجومی برای ارتقای نشاط اجتماعی در قم استفاده شود.

انجمن مردم نهاد دیده بان آسمان قم معروف به منجم باشی از انجمن‌های فعال در حوزه نجوم است که در حال حاضر بیش از ۴۰۰ عضو فعال دارد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjaaea.uqehyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

سپهر
برنامشون عالی بود