چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : 79906
منبع : خبرگزاری فارس

مردم بصیر خدمات مرجعیت شیعه را نادیده نمی گیرند

قم نيوز : استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به اینکه تقلید ارتباط فکری و فرهنگی مردم است با حوزه‌های علمیه و خمس ارتباط اقتصادی گفت: حوزه‌های علمیه مستقل از دولت‌ها بوده و از خمس اداره می‌شوند و این امتیاز مرجعیت شیعه و حوزه‌های علمیه است که می‌توانند از قرآن و عترت دفاع کنند و سر دولت‌های ظالم و منحرف فریاد بزنند.
استقلال ویژگی مهم مرجعیت شیعه و حوزه های علمیه/مردم بصیر خدمات مرجعیت شیعه را نادیده نمی گیرند
استقلال ویژگی مهم مرجعیت شیعه و حوزه های علمیه/مردم بصیر خدمات مرجعیت شیعه را نادیده نمی گیرند
به گزارش قم نیوز حسین طالب علی گفتگویی با آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف انجام داد.
«در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.». این حدیث شریف چراغ راه شیعیان در ظلمانی ترین برهه تاریخ بشریت یعنی عصر غیبت امام زمان (عج) است تا مردم در حوادث پیش آمده در دوران غیبت سردرگم نشده و تکلیف الهی خود را بدانند و به آن عمل کنند.

حکمی به نام «تقلید» که مخالفان اسلام و تشیع در طول تاریخ تا توانسته‌اند به صور گوناگون بر آن شبهه و ایراد گرفته و این اصل مهم که وجودش را می‌توان عامل بقای اسلام و تشیع در عصر غیبت ولی خدا دانست را مورد هجمه و تاخت و تاز قرار داده‌اند.

حضرت ولی عصر (عج)، شیعیان را برای فهمیدن احکام شرعی و سایر مسائل اجتماعی، به راویان احادیث، که همان فقهای شیعه هستند، ارجاع می‌دهند زیرا آنان هستند که احادیث را خوب فهمیده‌اند و عام و خاص، محکم و متشابه و صحیح و باطل را می‌شناسند.

وظیفه شیعیان در زمان غیبت امام معصوم، عمل به دستورات و آموزه‌های اسلام است و به این منظور ائمه اطهار (ع) روش خاصی را در شناخت فروع و آموزه‌های اسلام یعنی اجتهاد و تفقه آموزش داده‌اند تا در چنین برهه‌ای که جوامع اسلامی مورد آماج تبلیغات گسترده دشمنان و مخالفان هستند مسیر از نامسیر تشخیص داده شده و جامعه به سمت هلاکت و گمراهی نرود.

با نگاهی به موضوعات داغ فضای مجازی شاهدیم روزانه شبهات و هجمه‌های زیادی با هدف کم رنگ کردن و ضربه زدن به مراجع تقلید که ستون حوزه‌های علمیه بوده و علم دفاع از اسلام و تشیع را در دست دارند وارد می‌شود. در این خصوص برای واکاوی علل این هجمه‌ها و یافتن پاسخ برخی شبهات با آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف و بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) به گفت وگو پرداختیم.

* تقلید از مجتهد در دین مبین اسلام چه لزومی دارد؟

بحرالعلوم میردامادی: تقلید از مجتهد دستور عقل است، عقل مارا به پیروی فرد متخصص و عادل رهبری می‌کند، انسان عاقل در دیگر کارها نیز به فرد خبیر و به اصطلاح وارد رجوع می‌کند، مریض به طبیب دلسوز و حاذق مراجعه می‌کند، اگر مریض خواست پیش خود و بدون داشتن تخصص دارو تجویز کند و یا از غیر متخصص در امر درمان پیروی نماید خود را به خطر انداخته، مورد توبیخ عقلا قرار می‌گیرد، یعنی همان طور که پیروی از عالم و متخصص دستور عقل است و مأموربه است، پیروی از جاهل و غیر متخصص از نظر عقل مذمت شده و محکوم است.

* چرا بعضی تقلید از مجتهد را زیر سؤال می‌برند؟

بحرالعلوم میردامادی: یک عده از تقلید دوری می‌کنند چون نمی‌دانند تقلید چیست، اگر برای آن‌ها دلیل عقل و نقل پیرامون این موضوع به خوبی بیان شود، به سمت تقلید حرکت می‌کنند، ولی یک عده تقلید از مجتهد را مردود می‌دانند چون تقلید و پیروی از مرجعیت مانع هوس رانی آن‌هاست، به خصوص ایادی استعمار چون نقش مرجعیت شیعه را که چراغ راه است شناخته‌اند، بیشترین تبلیغ سوء را علیه تقلید و پیروی از مجتهد می‌کنند.

* درمورد اهداف استعمار و مخالفت آن با مرجعیت و حوزه‌های علمیه روشنگری کنید.

بحرالعلوم میردامادی: این سؤال نیاز به ساعت‌ها صحبت دارد، ولی به طور بسیار مختصر باید گفت همان مخالفت که طاغوتیان در قرن‌های اول اسلام با پیامبر خدا (ص) و پیشوایان معصوم (ع) داشتند، امروز استعمار و استکبار با علما و مراجع شیعه دارد، چرا، چون پیامبر و عترت (ع) آیهٔ نورند و دزد از نور می‌ترسد و سارق دشمن روشنایی ست. در زمان غیبت هم چون علما و مراجع منور به نور قرآن و عترت‌اند و باعث بیداری مردم هستند، دشمنان از آنان گریزانند و علیه آنان تبلیغ می‌کنند.

* اخیراً بعضی علیه خمس سخن گفته و مردم را به این واجب الهی بدبین می‌کنند، در مورد این شبهه چه دفاعی دارید؟

بحرالعلوم میردامادی: تقلید ارتباط فکری و فرهنگی مردم است با حوزه‌های علمیه و خمس ارتباط اقتصادی. حوزه‌های علمیه مستقل از دولت‌ها بوده و از خمس اداره می‌شوند و این امتیاز مرجعیت شیعه و حوزه‌های علمیه است که می‌توانند از قرآن و عترت دفاع کنند و سر دولت‌های ظالم و منحرف فریاد بزنند. معلوم است دشمنان از این استقلال خشنود نیستند و با تبلیغ علیه خمس می‌خواهند خدمات علمی و فرهنگی حوزه‌ها تعطیل شود، یعنی حوزه، مجتهد، مفسّر، متکلّم، محدث و... پرورش ندهد و دفاع از اسلام و معارف الهیه نداشته باشد.

* بعضی به کیفیت مصرف خمس اشکال کرده و گفته‌اند مردم خمس را خودشان به فقرا بدهند، پاسخ دهید.

بحرالعلوم میردامادی: گویندهٔ مطلب مذکور هرکه باشد، اولا می‌خواهد تقلید را بزند و مرجعیت را منزوی کند، جای تعجب است که قائل رأی مرجعیت را می‌شکند ولی رأی و حکم صادر می‌کند و مردم را مقلّد خودش می‌پندارد. ثانیأ مگر نصف خمس صرف فقرای سادات نمی‌شود و نصف دیگر به مصرف خدمات علمی و تبلیغی حوزه‌ها و ادارهٔ کارهای فرهنگی و اجتماعی نمی‌رسد، این همه کارهای خیر و خیریه‌ها اعم از دارالایتام، درمانگاه، بیمارستان و ... که با اجازهٔ مجتهدین با دست خود خمس دهندگان انجام می‌شود مگر از ثلث و یا نصف سهم امام (علیه السلام) نیست. مگر شهریهٔ طلاب و ساختن مدرسه و مسکن برای طلاب و خدمات دیگر حوزه‌های علمیه شیعه از باقی سهم امام (علیه السلام) انجام نمی‌شود و آیا یاری سادات فقیر و ایجاد خیریه و ادارهٔ حوزه‌های علمیه و خدمات علمی و فرهنگی مورد رضایت حضرت ولی عصر (عج) نیست؟

* بعضی از سوء استفاده‌ها باعث شده که عده‌ای به خمس و زکات خورده بگیرند، در این مورد نظرتان چیست؟

بحرالعلوم میردامادی: اولاً خمس و زکات دستور قرآن و عترت است و کسی نمی‌تواند آن را منکر شود یعنی این‌ها یک نوع عبادت اقتصادی است و برای ادارهٔ جامعهٔ اسلامی لازم است، ثانیاً اگر کسی از نماز و روزه سوء استفاده کند، آیا به این بهانه می‌توان علیه نماز و روزه تبلیغ راه انداخت؟ اگر کسی در کیفیت مصرف خمس اشتباه می‌کند و یا خدای ناکرده از جادهٔ عدالت خارج می‌شود این ربطی به اصل مسئلهٔ وجوب خمس یا زکات ندارد.

اینجا فقط باید اشکال به نادانی یا بی تقوایی آن مصرف کننده بشود و مردم هوشیار گردند، بی عدالتی‌ها نباید افراد را به اصل دین بدبین کند. بی عدالتی و سوء استفاده همهٔ زمان‌ها بوده است، مگر بعضی از وکلا و شاگردان ائمه (ع) از جادهٔ تقوا و عدالت خارج نشدند، آیا نفاق بعضی از صحابه می‌تواند به اصل حقانیّت پیامبر خدا(ص) خدشه وارد کند؟ پس اگر کسی در لباس دین بی عدالتی بکند ربطی به حقانیت اسلام و تشیع و مرجعیت ندارد.

* عده‌ای به گنبد سازی، ضریح سازی و توسعهٔ حرم ائمه (ع) و مخارجی که صرف این کارها می‌شود اشکال می‌کنند، در این موضوع چه می فرمایید؟

بحرالعلوم میردامادی: اشکال کننده می‌خواهد چه چیزی را تبلیغ کند؟ می‌خواهد بگوید این کارها از خمس انجام می‌گیرد؟ پاسخ این است که غالب این خدمات که تعظیم مقام ائمه (ع) است از هدایا و نذورات و موقوفات است، مثلاً ایادی استکبار یعنی داعش، گنبد مطهر امام هادی و امام عسکری (علیهما السلام) را خراب می‌کنند حالا محبّین برای ساختن آن از خودشان همت و مردانگی نشان ندهند؟

این مردمی که برای حفظ حرم امامزادگان مثل حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت رقیه (سلام الله علیها) شهید دادند، برای ساختن حرم ائمه (علیهم السلام) از خودشان غیرت نشان نمی‌دهند؟ به آن‌هایی که به نام دلسوزی از فقرا به شعایر، اطعام در روضه‌ها و توسعهٔ حرم ائمه (علیهم السلام) اشکال می‌کنند و آب به آسیاب ایادی استکبار می‌ریزند باید گفت خود فقرا سهم بزرگی در این برنامه‌ها دارند، آنان با این که مسئول خمس و زکات نیستند ولی همهٔ هستی خود را به پای معصومین و بستگان و خدمت گذاران آنان می‌ریزند.

آیا می‌خواهید شیعه را از کلاس مودّت و دانشگاه جانفشانی جدا کنید؟ چرا به بهانهٔ فقرا و بنام آنان با احکام خداوند متعال بازی می‌کنید و مرجعیت شیعه که حافظ ولایت و شعایر امامت است را تحقیر می‌کنند؟

بندهٔ حقیر برای همهٔ مسلمانان خاصّه شیعیان از خدای متعال بصیرت در دین طلب می‌نمایم، ببینید مردم بصیر هرگز خدمات مرجعیت شیعه را نادیده نمی‌گیرند و هرگز دست از دفاع دین و سیرهٔ معصومین (علیهم السلام) بر نمی‌دارند. امیدوارم خدای متعال خدمات مرجعیت شیعه و علماء خادم قرآن و عترت (علیهم صلوات الله) را قبول فرماید و به جوامع اسلامی توفیق اتحاد، تقوا، بیداری و جهاد در راه ولایت عنایت کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaion0.49now15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما