کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت و گو با قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) مطرح شد:

تدوین ۲۸۶ مقاله علمی در مرکز تخصصی ائمه اطهار

خبرگزاری حوزه نیوز , 26 تير 1398 ساعت 23:40

رساله دفاع شده تا کنون ۱۱ رساله بوده و در حال حاضر ۳۵ رساله در حال تدوین است، ۲۸۶ مقاله نیز تا کنون تدوین شده که از این تعداد ۱۸ مقاله در سال ۹۸ به تالیف رسیده است.


به گزارش قم نیوز مرکز تخصصی یکی از بخش های مهم مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در حال فعالیت است که در کنار دیگر مراکز تخصصی موجود در قم، خدمات شایانی در عرصه های حوزوی داشته است.

برخی از خدمات حوزوی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)  در بین دیگر مراکز تخصصی موجود در قم در نوع خود بی بدیل است ، در برخی از زمینه ها منشاء خدمات و برکات بیشتر و متمایز تری شده است؛ برای آشنایی با این فعالیت های منحصر به فرد مرکز و دیگر اقدامات انجام شده در آن با حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به گفت و گو نشسته ایم.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با اشاره به تاریخچه فعالیت این مرکز اظهار داشت: مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)  از سال 83 توسط مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی با هدف رسیدگی به شبهات مناطق محروم تاسیس شد و مبلغین با انگیزه شناسایی شده و آموزش های ابتدایی را گذراندند، در مناطقی که مبلغ کمتر اعزام می شد، ما مبلغ اعزام کردیم.

وی گفت: از طریق آزمون کتبی مبلغین توانمند به تعداد 25 نفر شناسایی و درنهایت  از این تعداد 17 نفر  پذیرش شدند، این اتفاق جرقه تاسیس مرکزی شد که نسبت به شبهات روز و مباحث فقهی و کلامی به تربیت طلبه و مبلغ می پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: در همان ابتدا حدود 15 طلبه در نخستین دوره های فعالیت های ما شرکت کردند که امروز از روحانیون برجسته به شمار می آیند.

وی تاکید کرد: این فعالیت ها تا سال 90 ادامه داشت، به دلیل اینکه مرکز تخصصی در سال های قبل از 90 نیازمند اخذ مجوز از سوی شورای مدیریت حوزه علمیه بود، امکان صدور مدرک وجود نداشت، در سال 91 مجوز رسمی از حوزه اخذ شد و رسما به مراکز تخصصی حوزه ملحق شدیم.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: از سال 91، 10 دوره پذیرش طلبه داشته ایم و از سال 83 حدود 500 نفر جزء پذیرش اولیه قرار گرفتند که از بین آن ها 254 نفر پذیرش نهایی شدند، از این تعداد حدود 100 نفر فارغ التحصیل هستند که عمده آن ها به عنوان استاد در این مرکز و مراکز دیگر مشغول هستند، عده ای دیگر نیز جذب مراکز غیرحوزوی شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: همه مراکز تخصصی سطح دو و سه معمولا آموزش محور هستند، اما مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) به دنبال کار آموزشی صرف نبوده و از همان ابتدا ما مرکز را پژوهش محور تعریف کردیم.

60 عنوان کتاب و آثار علمی

وی ادامه داد: تا کنون حدود 60 عنوان کتاب و آثار علمی دانش پژوهان خروجی این پژوهش ها می باشد که به جامعه علمی حوزه و غیر حوزه تقدیم شده است.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با اشاره به امتیازات مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) نسبت به دیگر مراکز تخصصی یادآور شد: در مراکز دیگر طلاب صرفا یکی سری دروس را آموزش می بینند و با ارائه پایان نامه از مجموعه خود جدا می شوند؛ اما در این مرکز همزمان با دروس آموزشی، در کارهای پژوهشی با همه منابع آشنا شده و به این منابع مسلط می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: طلاب ما با منابع آشنایی کامل دارند؛ ما بعد از اتمام دوره مصاحبه ای به عمل می آوریم تا کسانی که توانایی بیشتری کسب کرده اند، در قالب پنج گروه علمی تخصصی به فعالیت می پردازند.

وی ابراز کرد: این گروه های علمی تخصصی از سال 85 کار خود را آغاز کرده اند، در ابتدا ما تنها یک گروه علمی تخصصی کلام مقارن داشتیم و در ادامه مسیر چهار گروه به این گروه ها اضافه شد.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: از 97 فارغ التحصیلی که داشتیم، تنها 27 نفر به گروه های علمی راه یافتند و این تعداد بر اساس علایق خود جذب گروه ها شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: تمام تولیدات طلاب در گروه های علمی تخصصی در مرحله آخر توسط مدیر گروه ارزیابی می شود، سپس به دو ارزیاب دیگر در خارج از مرکز داده می شود تا اجازه انتشار و چاپ را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما شعبی که در هند، مالزی، اندونزی و دیگر کشورها داریم، بیان کرد: نقصی که سال ها حوزه و بزرگان را رنج می داد این بود که جامعه المصطفی بعضا در امور خود در دیگر کشورها توفیق چندانی نداشت و برخی از طلاب خارجی بعد از مراجعت به کشور خود احساس پوچی می کردند، ما لازم دیدیم که تعدادی از طلاب جامعه المصطفی را شناسایی کرده و مطالبی که در آن مرکز به آن ها آموزش داده نمی شد را آموزش دهیم.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: ما از طلاب خارجی یک نظرسنجی انجام دادیم که در این نظرسنجی تمام آن ها اقرار داشتند که آموزش هایی که در این مرکز تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار دیده بودند را در هیچ مرکز دیگر تجربه نکرده اند.

 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: ما برای فارغ التحصیلان یک دوره یک ساله منبع شناسی گذاشتیم که همه طلاب بیان می کردند که دستاوردشان در این یک سال بیشتر از دستاورد آنان در چهار سال تحصیل دروس حوزوی بود.

40 نشست علمی برگزار کرده ایم

وی گفت: ما طی سال های اخیر بیش از 40 نشست علمی برگزار کرده ایم که موضوعات این نشست ها حول محور نقد و شناخت سلفیه و تکفیر بوده که برخی از کتاب های این نشست ها چاپ شده است. در این نشست ها بعضا ارائه دهنده موضوعات اساتید برجسته جهان اسلام از کشورهای دیگر بودند.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مهمانان نشست های علمی تصریح کرد: در یکی از این نشست ها رهبر اباضیه حضور پیدا کرد و اعتقادات اباضیه را نسبت به سلفیون بیان کردند، با توجه به اینکه طلاب به این اساتید دسترسی نداشتند، حضور آنان باعث شد که طلبه های ما علاوه بر کتب، از نزدیک نیز با عقاید آن ها آشنا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: ما با بسیاری از مراکز حوزوی ارتباط داشته ایم و در دکترین مهدویت چندین سال است که ما به عنوان مرکز همیار همکاری می کنیم؛ ما در سال گذشته حدود 27 مقاله ارسال کردیم که این به دلیل ویژگی پژوهش محور بودن این مرکز بوده و از طرف دیگر طلاب ما درباره مهدویت از منظر فریقین بالا تخصص داشتند.

وی ادامه داد: با انجمن کلام حوزه علمیه نشست های متعدد برگزار کردیم، همچنین با معاونت بین الملل حوزه همکاری هایی صورت گرفت که حاصل آن برگزاری چندین کارگاه از جانب مرکز تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار بود که معاونت بین الملل حوزه با ما به همکاری پرداخت.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: بعد از رحلت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، مراجع تقلید دیگر مانند آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی گلپایگانی اعزام مبلغین را ادامه دادند، اما مبلغینی که اعزام می شوند، همان مبلغین مرکز تخصصی هستند.

برگزاری کارگاه های مختلف سواد رسانه ای

چوی تاکید کرد:  با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی برای مبلغین کارگاه های مختلف سواد رسانه ای به منظور افزایش مهارت های تبلیغی آن ها برگزار کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی فعالیت های مجازی مرکز تخصصی ائمه اطهار را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: برخی از مسابقاتی که در گذشته به صورت فیزیکی برگزار می شد، امروز به صورت مجازی در حال انجام است و این نشان دهند به روز بودن فعالیت های مرکز تخصصی است.

وی یادآور شد: بخش مناطق محروم دفتر  آیت الله مکارم شیرازی و بخش فرهنگی دفتر آیت الله صافی در بحث خانه عالم و محرومیت زدایی فعالیت های مطلوبی انجام می دهند که این کار از جانب دفتر آیت الله فاضل لنکرانی کلید خورده شد.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: طلاب غیرایرانی که تا کنون جذب کرده ایم، حدود 43 نفر بوده اندکه 33 نفر از آن ها فارغ التحصیل شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: ما خارج از قم مراکز علمی داریم که استاد ندارند، برای پر کردن این خلأ به صورت مجازی کلاس هایی را با همکاری اساتید برگزار می کردیم و طلاب از این کلاس ها استفاده می کردند؛ در ماه مبارک رمضان دروس خارج فقه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی از طریق فضای مجازی پخش می شد که عده ای از طلاب از منازل خود این کلاس ها را پیگیری می کردند.

تدوین ۲۸۶ مقاله

وی مطرح کرد: رساله دفاع شده تا کنون 11 رساله بوده و در حال حاضر 35 رساله در حال تدوین است، 286 مقاله نیز تا کنون تدوین شده که از این تعداد 18 مقاله در سال 98 به تالیف رسیده است.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) افزود: 13 جزوه برای دادن خوراک به اساتید تدوین شده است، همچنین علاوه بر 45 نشست، 16 همایش علمی نیز تا کنون برگزار شده و در این برنامه ها نیازهای روز جامعه موردتوجه قرار داده شد که خوشبختانه مورداستقبال عالی طلاب واقع شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: ما 19 گروه علمی آموزشی داریم و اساتید راهنما دائما با طلاب در تماس هستند و کارهای آن ها را پیگیری می کنند، امروز طلاب ما مجبور نیستند که چندین ماه منتظر تصویب پایان نامه خود باشند، انجام کارها به این صورت است که موضوعات را استخراج می کنیم که برای این منظور، برای 60 موضوع مصوبه داشته ایم و دیگر نیازی به درگیر شدن طلاب در این امور وجود ندارد؛ این کار در دیگر مراکز تخصصی کمتر دیده می شود.

وی گفت: در حال حاضر در مرکز ما سه رشته سطح دو وجود دارد که کلام، تفسیر و مذاهب عناوین این سه رشته هستند؛ یکی از شعبات ما در اصفهان فعالیت می کند که مدیریت این شعبه بر عهده  آقای کلباسی می باشد؛ در این شعبه برای پذیرش سال جاری 70 نفر ثبت نام کرده اند که 35 نفر از آن ها جذب می شوند و برای سطح دو در رشته کلام و برای سطح سه در رشته مذاهب طلبه پذیرش می شود.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اخلاص مرحوم آیت الله فاضل باعث شد که این روند استمرار پیدا کند و امروز می بینیم که در هر سال نسبت به سال قبل پیشرفت چشمگیری داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به موضوع پذیرش طلاب در مرکز تخصصی ائمه اطهار افزود: امروز چهل استاد تنها در بخش کلام و مذاهب اسلامی همکاری دارند، در شعبه مشهد ما برای پنجمین دوره از طلاب پذیرش شده و برای پذیرش طلاب سخت گیری های خاصی دارد.

وی مطرح کرد: ما طی چند سال اخیر جز موفقیت چیزی ندیدیم و با مجموعه های مختلف مراودات و همکاری های خوبی داریم؛ گروه های علمی با در ابتدا با افراد کم تری آغاز شد و امروز بحمدالله پیشرفت ها چشمگیری در این گروه ها داشته ایم.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: یکی از تقاضاهایی که شورای عالی حوزه از مراکز تخصصی دارد، تدوین درسنامه بوده که ما در این چند سال اخیر حدود 20 عنوان درسنامه تعریف کرده ایم.

در سال جاری 8 عنوان کتاب به چاپ رسانده ایم

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد:  در سال جاری 8 عنوان کتاب به چاپ رسانده ایم که درسنامه های مسائل خلافی، توحید از منظر دو مفسر بزرگ علامه طباطبایی و فخر رازی، محمدبن اسماعیل بخاری و اهلبیت(ع)، آیه الولایه، حقیقه البنا، ممنوعین از شهادت، جریان شناسی سلفیه معاصر و دیگر کتب از جمله این موارد به شمار می آیند.

وی با تاکید بر لزوم چاپ کتب پرمحتوا و کاربردی اضافه کرد: کتاب های من فاطمه ام، سلیم بن قیس، عقلانیت و خاتمیت در پاسخ به شبهات تفکرات سروش و شبه سروش و رویای رسولانه نیز در حال حاضر در صف چاپ است.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) گفت: ما فصلنامه مطالعات مقارنه ای مذاهب اسلامی را تدوین کرده ایم که تا کنون سه شماره از آن به چاپ رسیده است؛ ما برای تسهیل چاپ تولیدات طلاب خود این فصلنامه را راه اندازی کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) متشکل از سه شورای آموزشی، پژوهشی و فضای مجازی است، اظهار داشت: شورای آموزشی به امور آموزشی می پردازد و متشکل از مدیر، معاونین و مدیران گروه های آموزشی است. شورای پژوهشی کار بدیعی در مرکز تخصصی بوده که از سال 85 راه اندازی شده و هفته ای یک جلسه برگزار کرده است، همچنین شورای فضای مجازی به سیاست گذاری درباره نحوه استفاده از این ظرفیت می پردازد که مصوبات خوبی تا کنون به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: بخش قفسه باز کتابخانه مرکز فقهی ائمه اطهار برای تسهیل امور پذیرش تاسیس شده و کلاس های منبع شناسی ما در فضای کتابخانه انجام می شود.

قائم مقام مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: ما در مرکز تخصصی در ابتدا دو استاد داشتیم اما اکنون بیش از 60 استاد با ما همکاری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که ارتباط خود را با طلاب قدیمی خود حفظ کنیم و در همین راستا اساتیدی دعوت می شوند و در شب های پنجشنبه طلاب جمع می شوند؛ در این جلسات موضوعات تبلیغی و کاربردی مطرح می شود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 79917

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/79917/تدوین-۲۸۶-مقاله-علمی-مرکز-تخصصی-ائمه-اطهار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir