چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : 79923
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی:

مسجد محوری؛ ضرورتی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی

قم نيوز : عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهران با تاکید بر این که مسجد محوری، ضرورتی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی است، تصریح کرد: شبکه سازی و تولید محتوای موثر، لازمه توفیق در فعالیت های فرهنگی از جمله در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.
مسجد محوری؛ ضرورتی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی
مسجد محوری؛ ضرورتی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی
به گزارش قم نیوز دکتر شهلا باقری با تاکید بر این که شرایط امروز جامعه می طلبد که ما در انجام فعالیت های فرهنگی به دنبال جدیت در اجرای برنامه ها و به خصوص اثربخشی آن ها بر مخاطبان باشیم، اظهار داشت: در روزها و هفته های اخیر ، بحث های گسترده ای در سطح جامعه در رابطه با مساله عفاف و حجاب و راهکارهای عملی کردن آن ها وجود داشته و به نظر بنده مهم این است که طرح این مباحث به شکل موسمی و صرفاً مناسبتی نباشد یعنی فراتر از این که روزی مثل بیست و یکم تیرماه به عنوان روز عفاف و حجاب نامیده شده، این قبیل امور مهم و کلیدی در طول سال مورد توجه و بحث و بررسی باشد.

لزوم پرهیز از رویکرد صرفاً مقطعی و احساسی

وی افزود: اگر نگاه ما به این مسایل و به طور کلی مسایل اجتماعی و فرهنگی، مناسبتی و مقطعی باشد، طبعاً تاثیر این نگاه نیز به همین میزان خواهد بود و حال آن که فراتر از رویکردهای مقطعی و گاه احساسی باید به شکل عمیق تر و مستمرتر ، مباحث را مورد توجه قرار داد تا به تدریج به خروجی مطلوب نزدیک و نزدیک تر شویم.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران همچنین گفت: از سویی باید توجه داشت که کار فرهنگی یک امر مستمر است به نوعی که مشابه فعالیت کشاورزی شامل مراحل کاشت و داشت و برداشت می شود و لذا برای تحقق ثمره فرهنگی و محصول لازم در این باره نباید انتظار داشت که به صرف یک بخشنامه به نتیجه رسید و حال آن که متاسفانه عموماً فعالیت های ما در این باره حداقلی و مقطعی و واکنشی است.

ضرورت تقسیم کار میان نهادها و بهره گیری از ظرفیت مردمی

وی بیان داشت: برای مسایل فرهنگی از جمله ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیاز است که یک تقسیم کار درست میان نهادها و ارگان ها صورت گرفته و به ویژه از ظرفیت مردم و گروه های مردمی در این باره به شکل صحیح استفاده کنیم.

وی افزود: متاسفانه مدیران و مسئولان فرهنگی ما گاه به این نکته کلیدی بی توجه و یا کم توجه هستند و بعضاً نیز الزامات تقسیم کار را به درستی به منصه ظهور و بروز نمی رسانند و حال آن که اگر انعطاف پذیری لازم بر اساس همان اصل تقسیم کار وجود داشته باشد، نتایج بهتری رخ خواهد داد.

بازشناسی نیازهای نوین فرهنگی جامعه

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم بازشناسی نیازهای نوین فرهنگی جامعه به خصوص در مقطع حساس کنونی تأکید کرد و گفت: پس از رصد و شناسایی این قبیل نیازها و برنامه ریزی درباره آن ها ، لازم است که کارهای خودجوش فرهنگی که در قالب خشک فعالیت های رسمی و دولتی نمی گنجد، مورد توجه جدی قرار گیرد و به خصوص ما در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی از ظرفیت مساجد در محلات استفاده کنیم.

وی افزود: مسجد از آن جا که محل عبادت و مکان مقدس و مورد توجه مردم است، حائز اهمیت فراوان است و در زمانه فعلی به ویژه باید محور فعالیت های فرهنگی و تصمیم گیری ها در سطح محلات باشد، چه آن که با توجه به اشرافی که اهالی مسجد و از جمله معتمدین و امام جماعت به محلات دارند در این زمینه چنانچه با دغدغه و برنامه کار کنند می توانند به کاهش آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی، کمک شایان توجه نمایند.

لزوم مسجد محوری در مقابله با آسیب های اجتماعی

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی همچنین خاطرنشان کرد: آن چه مهم است این که ما از ظرفیت ائمه جماعات و هیئت امنا و نیز جوانان فعال و دغدغه مند در مساجد که دارای خلاقیت هم هستند به درستی استفاده کنیم و حتی چقدر خوب و لازم است که ما در این باره در هر مسجدی به ویژه مساجد شاخص ، اتاق فکر داشته باشیم و افراد حاضر در آن طیف قابل توجهی از پیشکسوتان و جوانان خوش فکر را شامل شود.

وی گفت: در مساجد باید به جوان ها بها داد، چرا که واقعاً قدرت عمل و خلاقیت جوان ها می تواند چاره ساز در بسیاری از بخش ها و عرصه ها باشد که این مساله البته احتیاج به مدیریت و برنامه ریزی دارد.

از ظرفیت و توان زنان و دختران استفاده کنیم

باقری همچنین بر ضرورت بهره گیری هر چه  بیشتر از ظرفیت و توان زنان و دختران جامعه به منظور فعالیت های فرهنگی اثربخش و مُداوم تاکید کرد و بیان داشت: گاهی اوقات ما از ظرفیت 50 درصدی بانوان به خوبی استفاده نمی کنیم به ویژه در زمینه ایده و تفکر و اندیشه که اگر این مشارکت وجود داشته باشد، تحولات خوبی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: به عنوان مثال در همین بحث عفاف و حجاب، اگر این مشارکت محقق شود، برکاتش را مشاهده خواهیم کرد ، ضمن آن که در موضوعات دیگری همچون اقتصاد مقاومتی ما آن طور که باید و شاید از این ظرفیت در اجرای برنامه ها بهره برداری لازم را انجام نداده ایم.

فعالیت های هنری و رسانه ای برای ترویج عفاف و حجاب

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین در قسمت دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت پرداختن به فعالیت رسانه ای و هنری به منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: باید زیرساخت های مسایل فرهنگی را درست کنیم و در این باره از ظرفیت هنر و رسانه به شکل مطلوبی استفاده نماییم.

وی با بیان این که رسانه های ما باید در زمینه تقویت حیا و عفت در جامعه تلاش کنند، افزود: ما احادیثی داریم مبنی بر این که اگر حیا نباشد، ایمان هم نیست و این مساله می رساند که عفاف محافظ حیاست که ثمره نمادینش حجاب است که این ها مثل لایه لایه به یک هسته مرکزی وصل هستند و لذا بدحجابی و بدپوششی ریشه در کمرنگ شدن و تضعیف حیا دارد و اتفاقاً دشمن هم فهمیده که اگر حیا را از بین ببرد به هدفش دست یافته است.

باید در فضای مجازی، منسجم و شبکه ای عمل کنیم

باقری ابراز داشت: در حال حاضر ما باید از ظرفیت عظیم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به صورت منسجم و هدفمند و با محوریت افراد خوش فکر و انقلابی و دغدغه مند استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات و آسیب های موجود میان بچه مذهبی ها ، ارتباطات ضعیف میان آن هاست و این که به درستی از ظرفیت های همدیگر بهره برداری نمی کنند و حال آن که ما باید بتوانیم به شکل شبکه ای و منسجم عمل کنیم تا اثرات و خروجی هایش را در میان مدت و درازمدت به عینه ببینیم.

وی گفت: از آن سو، جریان مقابل ، هدفمند و تشکلی و مسنجم عمل می کند و از همه ابزارها برای تضعیف باورها و اعتقادات ما بهره می گیرد.

تولید محتوای اثربخش؛ لازمه فعالیت فرهنگی مسنجم

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهران همچنین با اشاره به این که خروجی شبکه سازی و ارتباط منسجم ، زمینه سازی برای تولید محتوای مؤثر و جریان ساز است، خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگی نباید به ظرفیت رسانه های رسمی مثل صدا و سیما اکتفا کرد هر چند که آن هم متاسفانه در برخی قسمت ها چرخه معیوبی دارد بلکه ما باید از همه ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای البته به شیوه مطلوب و هوشمند استفاده کنیم.

وی بیان داشت: ما در عرصه فعالیت فرهنگی همچون دیگر عرصه ها باید فرمایش امیرالمومنین(ع) را نصب العین خود قرار دهیم که فرمودند: " اوصیکما بتقوی الله و نظم امرکم" اگر حقیقتاً این نظم و تقوا در عرصه های فردی و اجتماعی محقق شود، گشایش های بسیاری را در زمینه هایی مشاهده می کنیم که به ظاهر انجام آن ها امکان ناپذیر است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjthea.uqeh8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما