کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رسالت ائمه جمعه در گام دوم انقلاب

خبرگزاری فارس , 27 تير 1398 ساعت 10:00

چهل سالگی برپایی نماز جمعه فرصت مغتنمی است تا از نقاط ضعف و کمبودها آگاهی یافته و ضمن تقویت نقاط قوت و محاسن، به دنبال کیفیت بخشی به برگزاری نماز جمعه و به ویژه توسعه ارتباطات مردمی ائمه جمعه در راستای پاسخ به نیازهای نوین نظام و جامعه اسلامی باشیم.


به گزارش قم نیوز رهبر معظم انقلاب طی سخنان مهمی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور که به بهانه چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، بر اهمیت سلوک عملی ائمه جمعه و به خصوص تقویت ارتباط مردمی آن‌ها تاکید کرده و فرمودند: «مردمی بودن و اُنس با مردم به‌صورت واقعی و غیرتصنعی ، پیگیری مشکلات مردم با چهره باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و افراد چرب‌زبان و مراقبت از نزدیکان و فرزندان، از موارد مهم در سلوک عملی ائمه جمعه است».

ایشان همچنین افزودند: «رفتار و عمل ائمه جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از آن دین، تقوا، صداقت و انقلابی گری را استشمام کنند.»

مقام معظم رهبری به خصوص بر اهمیت ارتباط جدی با نسل جوان از سوی امامان جمعه تاکید کردند و این توصیه راهبردی از آن حیث حایز اهمیت است که سنگر نمازجمعه برای تداوم انقلاب و اقتدار و پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از هر چیز نیازمند همراهی مردم و به طور ویژه نسل جوان است.

واقعیت تلخی که وجود دارد این است که آن طور که باید و شاید جوانان و نوجوانان در نمازهای جمعه حضور گسترده ای ندارند و این در حالی است که باید برای این مساله فراتر از شعارهای مرسوم و نشست‌های کمتر فایده مند، چاره ای اندیشید.

خوشبختانه در یکی دو سال اخیر پس از شروع روند جوان گراییِ نسبی در میان ائمه جمعه و به خصوص انتصاب حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به عنوان یکی از روحانیون خوش فکر و مرتبط با عرصه جوانان، شاهد تحولات خوبی در این عرصه هستیم که از برکات آن بازتاب خوب رسانه‌ای برخی فعالیت‌های ارزشمند و مردمی بعضی از ائمه جمعه به ویژه در شهرهای کوچک در ماه‌های اخیر بوده ایم که الحق و الانصاف، بازخورد مثبت مردمی نیز به همراه داشته است.

همان طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند، خطبه‌های نماز جمعه باید پر مغز، آموزنده، راهگشا و حاوی پاسخ به سؤالات مختلف مردم به‌ویژه جوانان باشد.

از سویی همان طور که معظم له نیز متذکر شدند، استفاده از جوانان مؤمن، با فکر و مورد اعتماد در ستادهای نمازجمعه، یکی از ضرورت‌های امروز است.

در همین جا اشاره به این نکته لازم است که با وجود نوآوری برخی از ائمه جمعه که با دغدغه مندی انقلابی آن‌ها نیز توأمان گشته، متاسفانه محتوای برخی از خطبه‌های نماز جمعه، مباحث کلی و کلیشه ای است که کمتر به درد اجتماع امروز به ویژه نیازها و مسایل جوانان دارد و این در حالی است که نماز جمعه به عنوان یک آیین عبادی و سیاسی، واجد ارزش‌های غنی فرهنگی، تربیتی و در عین حال بصیرتی است که بی شک بازنگری در این عرصه با تقویت رویکرد جوان گرایی می تواند وضعیت فعلی را به سمت بهبودی سوق دهد.

به هر صورت چهل سالگی برپایی نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی، فرصت بس مغتنمی است تا نگاهی دیگربار به مسیر طی شده داشته و از نقاط ضعف و کمبودها آگاهی یافته و ضمن تقویت نقاط قوت و محاسن، به دنبال کیفیت بخشی به برگزاری نماز جمعه و به ویژه توسعه ارتباطات مردمی ائمه جمعه در راستای پاسخ به نیازهای نوین نظام و جامعه اسلامی باشیم.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 79949

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/79949/رسالت-ائمه-جمعه-گام-دوم-انقلاب

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir