پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : 79976
منبع : خبرگزاری فارس

مشکلات اقتصادی؛ حاصل سیاست‌های مدیران نئولیبرال

قم نيوز : یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: سیاست‌های اقتصادی که آقایان نئولیبرال دارند در کشور ایران اجرا می‌کنند، سیاست ولنگاری است، نه فرایند نظام اقتصادی باز.
مشکلات اقتصادی؛ حاصل سیاست‌های مدیران نئولیبرال
مشکلات اقتصادی؛ حاصل سیاست‌های مدیران نئولیبرال
به گزارش قم نیوز شهریار زرشناس در همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که با حضور جمعی از مسؤلان، مدیران نخبگان فرهنگی ظهر امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: برخی وجوه تئوریک و ظرایف نظری بیانیه گام دوم انقلاب مورد کم‌توجهی قرار گرفته است که البته این از خصایص متون عمیق نظری است، این مسئله حتی در مورد آثار فیلسوفان نیز وجود دارد.

وی افزود: بیانیه گام دوم چند وجه دارد که وجه نخست آن به معرفی پدیده انقلاب می‌پردازد و در ادامه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های انقلاب اشاره می‌کند؛ امیددهی به مردم و ترسیم آینده انقلاب از دیگر وجوه بیانیه گام دوم انقلاب است.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی عنوان کرد: یکی از نکات مهم در بیانیه گام دوم انقلاب تشریح وجه تمدنی انقلاب است و خود این مسئله که «گام دوم» برای انقلاب مطرح می‌شود، بیانگر ورود به مرحله تعمیق و بالندگی است.

زرشناس ادامه داد: جای این سؤال است که آیا وضعیت نامطلوب امروز کشور نتیجه موضع‎گیری انقلاب در برابر برخی از کشورهای غربی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت خیر؛ مرور وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد مشکلات اقتصادی کشور حاصل ساختار اقتصادی ناکارآمدی است که توسط رژیم پهلوی و با دیکته آمریکا و در ادامه به واسطه درس‌آموزان مکتب آمریکا ساخته شده و تداوم یافته است.

وی اضافه کرد: نگاه به تاریخ گذشته ایران نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی کشور تا قبل از نفوذ فرهنگ اقتصادی غربی کارآمد بوده است. سودای جهانی شدن سلطه آمریکایی و ورود سیستم‌های تعریفی آمریکا به کشورهای مختلف از جمله ایران موجب پدید آمدن مشکلات اقتصادی در کشور شد.

ا‌ین استاد دانشگاه با اشاره به کشتارها و شکنجه‌های دسته جمعی که سلطه‌گران در ابتدای ورود به آمریکا بر مردم آن مناطق روا داشته‌اند، عنوان کرد: سلطه‌گرانی که برای تأسیس حکومت سلطه‌گر جهانی وارد آمریکا شدند، از روز نخست بنای توسعه سلطه خود بر جهان داشته‌اند و همواره برای آن برنامه‌‌ریزی داشته‌اند.

زرشناس ادامه داد: کشتار، غارتگری و شکنجه‌گری سلطه‌گران در ابتدای ورود به آمریکا و سودای جهانی شدن سلطه آمریکا بر جهان، مستنداتی است که متفکران، نظریه‌پردازان و تاریخ‌دانان بزرگ غربی بر آن صحه گذاشته و در آثار خود به ثبت رسانده‌اند.

نبودن بیکاری و گرانی در دوره پهلوی «افسانه» است

وی افزود: اینکه گفته می‌شود در دوره پهلوی بیکاری و گرانی نبوده است افسانه واهی است؛ از سال 1352 تا 1356 تورم در آن زمان به اوج خود رسیده بود و بیکاری موج می‌زد. آمار و اسناد منتشر شده آن دوران، روزنامه‌ها و نشریات منتشر شده مربوط به آن زمان و همچنین آثار ادبی تولید شده در آن دوران می‌تواند مبنای کسب اطلاعات درباره وضعیت تورم و بیکاری در زمان پهلوی باشد، نه حرف‌های پراکنده در کوچه و بازار.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: انصاری وزیر معروف و سرشناس دوران پهلوی در مصاحبه خود با BBC از تورم بیش از 50 درصدی ایران در زمان پهلوی سخن به میان می‌آورد.

زرشناس اظهار کرد: گزارش‌های اقتصادی دوران پهلوی به خوبی قطع بر‌ق‌های مکرر، نبود گوشت، سبزی و سایر کالاهای اساسی زندگی مردم در بازار، انبار شدن کالاها در گمرک و عدم ورود آن کالاها به شهرها را خوب به یاد دارد و به خوانندگان منتقل می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: آثار ادبی کسانی که اصلا دل در گرو انقلاب ندارند و مربوط به قبل از انقلاب هستند، فقر و بیکاری دوران پهلوی را به خوبی فریاد می‌زند؛ بروید این آثار را بخوانید تا متوجه شوید چه اوضاعی بر اقتصاد کشور در آن زمان حاکم بوده است.

این پژوهشگر تصریح کرد:  اینکه گفته می‌شود چین درهای مملکت خود را بر کشورهای خارجی باز کرده و از طریق تعامل با نظام جهانی و ورود سرمایه‌های خارجی، اقتصاد خود را بالا کشیده است آیا درست است؟! خیر؛ چین از زمان قطع کامل ارتباط با آمریکا، به چین قدرتمند اقتصادی تبدیل شد.

زرشناس اضافه کرد: سیاست‌هایی که آقایان نئولیبرال دارند بر سر کشور ما اجرا می‌کنند، سیاست ولنگاری است، نه فرایند نظام اقتصادی باز!

وی افزود: اگر تعامل سازنده با دنیا و ورود سرمایه‌های خارجی به یک کشور علاج وضعیت اقتصادی کشورها است، چرا مصر که تمام این شرایط را ایجاد کرده است بزرگترین شهر گورخواب جهان، بیشترین ضریب جینی، تورم از نوع شدیدترین آن و بیشترین تعداد فقرا را دارد؟! به این سؤال‌ها باید نوتئورسین‌هایی که راه علاج وضعیت اقتصادی کشور را در راه‌های به بن‌بست خورده غربی می‌دانند جواب دهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: منبع اصلی انباشت سرمایه، نیروی کار است. منابع طبیعی رکن اصلی صنعتی شدن نیست. اتفاقا کشورهایی که منابع طبیعی بیشتری دارند به دلیل نفوذ استعمار کمتر در بحث صنعتی شدن پیشرفت داشته‌اند.

سه دهه است که نسخه ناکارآمد و سمی اقتصادی نئولیبرال‌ها نفوذ کرده است

زرشناس تصریح کرد: بیش از سه دهه است که نسخه ناکارآمد و سمی اقتصادی نئولیبرال‌ها به عرصه اقتصادی کشور نفوذ کرده است و به اقتصاد کشور ضربه زده است؛ تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور روی‌آوردن به اقتصاد انقلابی و اتکا به داخل است.

وی ادامه داد: امروز مردم ایران نیز با گوشت و پوست و تمام وجود حس کرده‌اند که نسخه اقتصاد سرمایه‌داری جهانی، عقیم و ناکارآمد است و حلال مشکلات نیست.

این پژوهشگر عنوان کرد: تنها راه رشد اقتصادی مبارزه با نظام اقتصادی چپاولگر جهانی است که برای کشورها چهارچوبی تعیین می‌کند تا راه پیشرفت را بر آنان ببندد و آن‌ها را زیر کنترل خود قرار دهد و اگر در کشوری سرمایه‌گذاری می‌کند، در عوض هر یک دلار سرمایه‌گذاری، چندین هزار دلار چپاول و غارت می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdch-wnq.23nwqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما